۳۰ آبان ۱۳۹۷، ۵:۲۶
کد خبر: 83107348
T T
۰ نفر
وزير خارجه تركيه: قرارداد خريد اس 400 از روسيه قابل لغو نيست

تهران- ايرنا- وزير خارجه تركيه در ديدار با همتاي آمريكايي خود گفت كه قرارداد خريد سامانه هاي دفاعي اس 400 از روسيه نهايي شده است و ديگر قابل برگشت نيست.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا به نقل از خبرگزاري رويترز، مولود چاووش اوغلو وزير خارجه تركيه در ديدار با مايك پمپئو همتاي آمريكايي خود بر نهايي بودن قرارداد خريد سامانه هاي دفاع موشكي اس 400 از روسيه تاكيد كرد.
وي با بيان اينكه قرارداد جاري ميان آنكارا و مسكو نهايي شده و تركيه امكان لغو آن را ندارد، افزود: اما ما تجهيزات دفاعي ديگري نيز لازم داريم كه مي توانيم از متحدانمان خريداري كنيم.
چاووش اوغلو در حالي خريد اس 400 از روسيه را غير قابل بازگشت مي داند كه اين خريد نظامي آنكارا عصبانيت ايالات متحده و ديگر هم پيمانان اين كشور در سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) را در پي داشته است.
به گزارش ايرنا، تركيه با قطع اميد از تامين نياز به سامانه هاي موشكي دفاعي خود از سوي همپيمانان خود در ناتو و به ويژه آمريكا، اواخر سال گذشته ميلادي قرارداد رسمي خريد سامانه موشكي اس 400 از روسيه را امضا كرد.
براساس اين توافق، در مجموع دو سامانه موشكي به آنكارا تحويل داده مي شود كه اولين سامانه اس 400 در اواخر سال 2019 وارد تركيه شده و كنترل اين سامانه هاي خريداري شده در اختيار نيروهاي مسلح اين كشور قرار خواهد گرفت.
رسانه هاي تركيه اوايل سال جاري ميلادي از نگراني آمريكايي ها نسبت به خريد موشك اس 400 روسي توسط دولت آنكارا خبر دادند.
تركيه كه از سال 1952 عضو سازمان پيمان آتلانتيك شمالي(ناتو) است، از سامانه هاي پدافند هوايي اين سازمان براي پوشش هوايي استفاده مي كرد، اما با خروج جنگ افزارهاي دفاع هوايي پاتريوت آمريكا و آلمان از تركيه در سال 2015، آنكارا خريد سامانه هاي پدافند موشكي اس 400 را در اولويت قرار داد.
رجب طيب اردوغان رئيس جمهوري تركيه نيز پيشتر گفت كه كشورش به زودي سامانه هاي دفاع موشكي اس 400 خريداري شده را از روسيه تحويل خواهد گرفت.
اردوغان به نياز كشورش به سامانه هاي دفاع موشكي اشاره كرد و افزود: تركيه به اندازه شراكت و همكاري با اروپا و آمريكا به همكاري با ديگر كشورها نيز نياز دارد.
شبد**9416**1010

سرخط اخبار جهان