۲۱ آبان ۱۳۹۷، ۱۵:۴۲
کد خبر: 83097023
T T
۰ نفر
70 درصد جرائم زندانی ها مرتبط با مواد مخدر است

تهران- ایرنا- رئیس قوه قضاییه گفت: در حال حاضر نزدیك به 70 درصد زندانیان كشور به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به واسطه جرائم مرتبط با مواد مخدر در زندان به سر می برند و باید برای این موضوع چاره ای اندیشید.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی قوه قضاییه آیت الله صادق آملی لاریجانی روز دوشنبه در جلسه مسئولان عالی قضایی افزود: ظرفیت های قانونی مربوط به مجازات های جایگزین حبس كه در قالب یك بخشنامه به قضات ابلاغ شده، منجر به كاهش جمعیت كیفری نظیر آزادی مشروط و تخفیف مجازات ها و موجب بهبود وضعیت محكومان و خانواده آنان و نهایتاً بهبود وضعیت جامعه شده است.
رئیس قوه قضاییه گفت: موضوع زندان ها در همه كشورها مساله ای اساسی است و در كشور ما نیز خصوصاً به دلیل جرایم مرتبط با مواد مخدر مساله ای قابل تأمل است.

* قضات با نگاه ملاطفت آمیز مجازاتی متناسب جایگزین حبس كنند
رئیس دستگاه قضا تصریح كرد: زندان برای تحفظ (محافظت) از افراد خاطی است كه به جامعه آسیب می زنند یا علیه امنیت كشور اقدام می كنند. آزادی این افراد به معنای اضرار به دیگران است اما همه زندانیان از این قبیل نیستند و قضات می توانند با نگاه وسیع و ملاطفت آمیز خود در چارچوب ظرفیت های قانونی در مورد احكام زندان نگاه دیگری داشته باشند و از مجازات های متناسب جایگزین حبس استفاده كنند تا محكومان نیز بتوانند با استفاده از این فرصت به بازسازی روحی واجتماعی خود بپردازند.
لاریجانی ابراز امیدواری كرد كه با صدور مجازات های جایگزین حبس بر مبنای قانون، عدالت، فهم صحیح و بصیرت، گامی مهمی در جهت كاهش جمعیت كیفری كشور برداشته شود.
وی با تاكید بر ضرورت استفاده حداكثری قضات از ظرفیت های قانونی مربوط به مجازات های جایگزین حبس و سایر تاسیسات قانونی منجر به كاهش جمعیت زندانها گفت: احكام زندان باید در چارچوب قانونی و در حدّ ضرورت و برای حفظ امنیت جامعه و امنیت كشور باشد.

* هفته وحدت، فرصتی مغتنم برای اتحاد مسلمانان با محوریت پیامبر (ص) است
لاریجانی گفت: پیامبر اكرم(ص) كه محور تعالی اسلامی و سفیر بزرگ الهی برای همه بشریت بوده است و حتی غیرمسلمانان نیز شخصیت آن حضرت را مورد تكریم قرار می دهند، بهترین كانون تمركز برای اتحاد مسلمین است و هفته وحدت نیز موقعیت مناسبی است كه مسلمانان حول این محور و با تاكید بر مشتركات خود بتوانند اتحاد خود را بیش از پیش نشان دهند.
وی افزود: تلاش برای وحدت به معنی دست كشیدن از اعتقادات خود نیست و مشتركات مسلمانان باید موجب وحدت و دفع دشمنان اسلام و مسلمین شود.
لاریجانی اضافه كرد: قرن هاست كه كشورهای استعماری تلاش كرده اند كشورهای مسلمان را تكه و پاره كنند و حتی انواع دسیسه ها را برای ایجاد شكاف میان اقوام ومذاهب در داخل یك كشور به كار بسته اند. در واقع سیاست «تفرقه بیانداز و حكومت كن» برای آنها یك سیاست دائمی بوده و امروز تشدید شده است.
رئیس قوه قضاییه با اشاره به اقدامات آمریكا در كشورهای غرب آسیا و برخی كشورهای آفریقایی اظهار كرد: همین كه آمریكا به یك كشور ثروتمند اسلامی می گوید اگر دو هفته از شما حمایت نكنیم نابود می شوید بزرگترین توهین به آن ملت و حكومت است.

* جمهوری اسلامی نماد مقاومت در منطقه شده است
رئیس قوه قضاییه با اشاره به اقدامات آمریكا درهفته های اخیر در راستای ایجاد عملیات روانی و تشدید فشارهای اقتصادی علیه كشورمان گفت: گفته بودند كه 13 آبان تحریم ها برمی گردد و فروش نفت ایران به صفر می رسد. رئیس جمهوری آمریكا نیز از سران برخی كشورهای اروپایی خواسته بود كه با او همراهی كنند تا به خیال خودش ظرف مدت 3 ماه جمهوری اسلامی مضمحل شود.
وی افزود: خدا را شاكریم كه دشمنان ما را به این حماقت دچار كرده كه نمی توانند تشخیص دهند طرف مقابلشان كشوری ثروتمند و غنی با منابع مادی فراوان و مهمتر از آن سرمایه های انسانی و مردمی بصیر و فهیم است كه هیچ گاه به هیچ كشوری باج نمی دهد و با تلاش خود از مواهب كشورشان بهره مند می شوند.
آیت الله لاریجانی افزود: آمریكا در این خبط همیشگی غرق است و مشاوران افراطی در كنار ضدانقلاب فراری به هیئت حاكمه آمریكا مشاوره های نادرستی می دهد كه آن ها را مدام دچار اشتباه محاسباتی می كند و جمهوری اسلامی امروز در منطقه الگوی مقاومت شده است.
وی افزود: امروز می بینیم مردم یمن در محاصره ای طولانی طی چند سال گذشته با دست خالی و تنگناهای شدید غذایی و بهداشتی در برابر دشمن مقاومت كرده اند و در جنوب لبنان، سوریه وعراق نیز شاهد چنین مقاومت های الگو گرفته از ملت بزرگ ایران بوده ایم كه همین امر موجب هراس دشمنان به ویژه آمریكایی ها شده است.
بر اساس این گزارش، ادامه بحث و بررسی پیرامون «دستور العمل نظارت و پیگیری احیای حقوق عامه» در دستور كار امروز مسئولان عالی قضایی قرار داشت و مواد دیگری از آن به تصویب رئیس قوه قضاییه رسید.
اجتمام*1003*1193
۰ نفر