۱۵ آبان ۱۳۹۷، ۱۰:۰۶
کد خبر: 83090827
T T
۰ نفر

پراو سفيد پوش شد

۱۵ آبان ۱۳۹۷، ۱۰:۰۶
کد خبر: 83090827
پراو سفيد پوش شد

كرمانشاه - ايرنا - قله پراو بلند ترين ارتفاعات استان كرمانشاه پس از بارش نخستين برف پاييزي سفيد پوش شد.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا، سامانه اي بارشي از اواخر روز يكشنبه جو استان را تحت تاثير خود قرار داد و از شب گذشته منجر به بارش هاي شديد باران و سيلابي شدن رودخانه ها شد.
اين بارش ها در ارتفاعات استان به شكل برف نمود پيدا كرد و منجر به سفيد پوش شدن قلل مرتفعي همچون پراو شد.
كوه پراو با ارتفاع حدود سه هزار و 500 متر مرتفع ترين قله استان كرمانشاه است كه در شمال شرقي مركز استان قرار دارد.
براساس مشاهدات خبرنگار ايرنا، بخش هاي قله شيخ علي خان، قله چرمي، ميدان پراو، دهانه غار پراو و شيب بيولوژي در اين كوه بر اثر بارش هاي شب گذشته سفيد پوش شده اند.

** بارش ها ادامه دارد
معاون اداره كل هواشناسي كرمانشاه نيز در گفت و گو با ايرنا، اعلام كرد كه بارش ها در استان تا پايان روز چهارشنبه ادامه خواهند داشت.
محمد زورآوند پيش بيني كرد بيشترين بارش در غرب و جنوب غربي استان اتفاق بيفتد و شهرستان پاوه بيشترين بارش را خواهد داشت.
وي ميانگين بارش استان كرمانشاه از ابتداي سال زراعي جاري را 60 ميلي متر اعلام كرد و گفت: اين حالي است بارش هاي سال گذشته در اين مدت 2 ميلي متر و متوسط بلند مدت استان نيز 14 ميلي متر بوده است.
معاون اداره كل هواشناسي همچنين بيشترين بارش را با 95 ميلي متر مربوط به شهرستان پاوه و كمترين بارش را با 20 ميلي متر مربوط به شهرستان قصرشيرين اعلام كرد.
زورآوند با بيان اينكه ميانگين بارش هاي استان در سال زراعي گذشته به 533 ميلي متر رسيده است، اظهار داشت: اين مقدار بارش در مقايسه با مدت مشابه سال زراعي قبل از آن كه 441 ميلي متر بود، 21 درصد و نسبت به دوره بلندمدت نيز 16 درصد رشد نشان مي دهد.
وي گفت: بيشترين بارش سال زراعي گذشته در پاوه با 910 ميلي متر اتفاق افتاد كه نسبت به مدت مشابه سال زراعي قبل از آن و بلندمدت به ترتيب 27 و 23 درصد رشد داشته است.

**با تجهيزات كامل كوهنوردي كنيد
رضا شهلايي هيماليا نورد مطرح كرمانشاهي در گفت و گو با ايرنا، به كساني كه قصد كوهنوردي در اين روزها را دارند توصيه كرد كه با تجهيزات كامل راهي ارتفاعات شوند.
وي گفت: كوهنوردان در اين روز بايد به ارتفاعاتي بروند كه با آنها آشنايي دارند و در صورت آشنا نبودن با ارتفاعات از يك راهنما استفاده كنند.
اين مربي كوهنوردي افزود: تردد در مسيرهايي كه احتمال جاري شدن سيلاب در آنها وجود دارد بسيار خطرناك است و مي تواند منجر به خطر انداختن جان كوهنوردان شود.
شهلايي با بيان اينكه به همراه داشتن لباس هاي گرم براي كوهنوردي در اين فصل ضروري است، گفت: كوهنوردان بايد پيش از عزيمت به ارتفاعات نزديكان خود را از مسير صعود و برنامه خود با خبر كنند.
7445/8066

سرخط اخبار استان‌ها