۹ آبان ۱۳۹۷، ۱۹:۵۴
کد خبر: 83084908
T T
۰ نفر
حاشیه یك رزمایش و قطع آزمایشی برق 159 مركز حیاتی و حساس

تهران- ایرنا- برق 12 مركز «حیاتی» و 147 مركز «حساس» عصر چهارشنبه در رزمایش كنترل میزان آمادگی های مرتبط قطع شد كه مولدهای اضطراری شماری از مراكز به سرعت به مدار آمد اما این اتفاق در برخی مركزها، توقف فعالیت آنها را به دنبال داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، رزمایش كنترل آماده به كاری مولدهای برق اضطراری كشور با حضور رییس پدافند غیرعامل كشور و مدیرعامل شركت توانیر در شركت توزیع برق استان تهران برگزار شد.
مراكز حیاتی بر پایه مفاهیم پدافند غیرعامل به این معنی است كه انهدام كل یا قسمتی از آنها، موجب بروز بحران، آسیب و صدمات جدی و مخاطره آمیز در نظام سیاسی، هدایت، كنترل و فرماندهی، تولیدی و اقتصادی، پشتیبانی، ارتباطی و مواصلاتی، اجتماعی، دفاعی با سطح تاثیرگذاری سراسری در كشور می شود.
مراكز حساس نیز اینگونه تعرف می شود: انهدام كل یا قسمتی از آنها، موجب بروز بحران، آسیب و صدمات جدی و مخاطره آمیز در نظام سیاسی، هدایت،كنترل و فرماندهی، تولیدی و اقتصادی، پشتیبانی، ارتباطی و مواصلاتی، اجتماعی، دفاعی با سطح تاثیر گذاری منطقه ای می شود.
در این رزمایش، برق مراكزی از جمله استانداری تهران، فرمانداری تهران، مركز تصفیه آب جلالیه، سازمان پدافند غیر عامل، سازمان مدیریت بحران كشور، پالایشگاه تهران، مترو تهران، انبار نفت ری در استان تهران، آلومینیوم سازی اراك، پتروشیمی اراك، پالایشگاه شازند، خطوط لوله انتقال نفت و گاز اراك در استان مركزی، مركز تقویت انتقال گاز و خط انتقال آب تبریز در استان آذربایجان شرقی، خطوط انتقال آب چابهار در استان سیستان و بلوچستان و غیره قطع شد.
در این بین، دیزل ژنراتور خطوط انتقال آب چابهار به مدار نیامد و باعث توقف فعالیت این بخش شد؛ آلومینیوم سازی اراك، به دلیل به مدار نیامدن مولدهای اضطراری ساعتی را با خاموشی سپری كرد.
از دیگر مراكزی كه پس از اجرای این رزمایش، به دلیل به مدار نیامدن مولدها به مشكل قطعی برق روبرو شدند، خطوط لوله انتقال نفت و گاز در استان مركزی و انتقال آب تبریز بود.
البته، برخی مراكز مانند نهاد ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، پالایشگاه بندرعباس، پالایشگاه ستاره خلیج فارس و فرودگاه امام خمینی (ره) نیز در نوبت قطع برق قرار داشتند كه به دلایل مختلف، از فهرست خارج شدند.
برخی مراكز مانند فرودگاه امام خمینی (ره) به دلیل بازگشت مسافران خارجی از فهرست رزمایش خارج شد اما برخی مراكز دیگر مانند نهاد ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی، به مجریان رزمایش اجازه قطع برق را ندادند.
همچنین قرار بود برق شركت فولاد خوزستان برای كنترل آمادگی مولدهای برق اضطراری قطع شود اما به طور اتفاقی پیش از اینكه مرحله اجرایی عملیات آغاز شود، به سبب بروز یك سانحه در سیستم داخلی، برق این واحد تولیدی قطع شد.
یكی از حواشی این رزمایش مرتبط با «رمز رزمایش» بود؛ رییس سازمان پدافند غیرعامل كشور رمز را «السلام علیك یا اباعبدالله الحسین» ذكر كرد اما در ارتباط تصویری با استان البرز، مجریان رزمایش در این استان گفتند: «رزمایش را راس ساعت 13و 30 دقیقه با رمز «لبیك یا حسین» شروع كردیم».

** جلوگیری از پیامدهای ثانویه و نهایی قطعی برق با مولدهای اضطراری
مدیرعامل توانیر در آغاز این رزمایش كه در شركت توزیع برق استان تهران برگزار شد، گفت: این رزمایش میزان آمادگی سازمان ها و مراكز مختلف در برابر قطعی برق را مشخص می كند.
«محمدحسن متولی زاده» از برنامه های تشویقی وزارت نیرو برای بكارگیری مولدهای اضطراری خبر داد و افزود: صنعت برق مشوق هایی برای مشتركان در نظر گرفته است كه آنها حتی می توانند از پیمانكاران بخش خصوصی برای راه اندازی مولدهای خود استفاده و هزینه آن را از محل مشوق ها پرداخت كنند.
رییس سازمان پدافند غیرعامل كشور نیز گفت: برق در جوامع پیشرفته به عنوان یكی از مهمترین زیرساخت ها ایفای نقش می كند و وابستگی به انرژی الكتریكی، می تواند به یك موضوع چالش برانگیز تبدیل شود.
«غلامرضا جلالی» به قطع برق اهواز در سال 1395 به دلیل ریزگرد و گرما اشاره كرد و ادامه داد: آن مورد، تجربه خوبی برای ما بود كه مساله برق چقدر زود می تواند پیامد اولیه (قطع برق) را به پیامدهای ثانویه و نهایی (اعتراض مردم) برساند؛ در آن سال مردم مقابل استانداری خوزستان و شركت برق این استان تجمع كرده و نسبت به قطع برق معترض بودند.
جلالی یادآوری كرد به دنبال قطع برق در اهواز برخی خدمات دیگر مانند آبرسانی و مخابرات نیز مختل شد و اگر از مولدهای اضطراری استفاده می شد، این موضوع به توقف فعالیت تصفیه خانه ها و آنتن های مخابرات نمی انجامید.

** نصب 2هزار مگاوات مولد اضطراری تا تابستان 98
مدیرعامل شركت توانیر در جمع خبرنگاران از نصب 2 هزارمگاوات مولد اضطراری تا تابستان آینده خبر داد و گفت: اكنون بیش از سه هزار مگاوات مولد اضطراری در كشور نصب شده است كه می تواند بخش عمده ای از نیازها و كمبودهای تامین برق را جبران كند.
وی ابراز امیدواری كرد با نصب 2 هزار مگاوات مولد اضطراری، بخشی از نیاز پیك (زمان اوج مصرف) سال 1398 از طریق این مولدها تامین شود.
متولی زاده گفت: برنامه ریزی شده است برق تولیدی مراكز مجهز به مولدهای اضطراری با قیمت مناسب خریداری شود تا مشوقی برای توسعه بكارگیری این مولدها باشد.

اقتصام*9189*6984*1961*

سرخط اخبار سیاست