۹ آبان ۱۳۹۷، ۱۰:۱۰
کد خبر: 83084023
T T
۰ نفر
روس ها ياد ميليونها قرباني سركوب هاي استاليني راگرامي داشتند

مسكو - ايرنا - مردم روسيه ياد ميليون ها قرباني دوران استالين رهبر شوروي سابق را كه به سركوب هاي استاليني معروف است در شهرهاي مختلف گرامي داشتند.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا، روز گراميداشت ياد قربانيان سركوب هاي سياسي، هشتم آبان هر سال (سي ام ماه اكتبر) در نقاط مختلف روسيه برگزار مي شود.
صدها نفر از ساكنان پايتخت روسيه ديروز در كنار نماد يادبود قربانيان سركوب هاي دوره استاليني كه شامل سنگ بزرگي از يكي از اردوگاه هاي زندانيان سياسي دوره استالين از جزيره سالووتسكي (در شمال روسيه) است، جمع شدند.
اين نماد در ميدان مقابل ساختمان كا.گ.ب سابق (ساختمان كنوني سازمان امنيت فدرال روسيه) نصب شده شده است.
مراسم ديگري نيز در جنوب مسكو در ميدان نظامي سابق بوتوفسكي كه هزاران محكوم سياسي دوره استالين در آن تيرباران شدند، برگزار شد و شمار زيادي از مردم در آن حضور داشتند.
مراسم هاي مشابهي در بسياري از شهرهاي روسيه ازجمله شهر ماگادان در شرق اين كشور كه محل تبعيد زندانيان سياسي در دوره شوروي سابق بود، برگزار شد.
روس ها معتقدند كه در دهه 1930 ژوزف استالين رهبر شوروي تصفيه بزرگي را آغاز كرد كه موجي از سركوب سياسي، دستگيري و قتل مخالفان را در پي داشت.
سركوب هاي استاليني در سال هاي 1937 و 1938 ميلادي به اوج خود رسيد چرا كه در اين سال ها يك و نيم ميليون نفر دستگير شدند و 1.3 ميليون نفر بدون محاكمه مجرم شناخته شده و 700 هزار تن از آنان اعدام شدند.
در دوره استالين بقدري سركوب مخالفان سياسي رواج يافت كه اگر خودرو ويژه مشكي رنگ ان.ك.و.د (وزارت كشور شوروي سابق) در مقابل هر ساختماني توقف مي كرد، وحشت تمامي ساكنان آن ساختمان را فرا مي گرفت چرا كه احتمال داشت فردي بر اساس اطلاعات جعلي و دروغين سخن چينان دستگير شود و هرگز به خانه باز نگردد.
در آن زمان اصطلاح «وراگ نارودا» (دشمن ملت) بسيار مصطلح بود و به هر كس كه اين اتهام وارد مي شد از جامعه طرد يا در اردوگاه هاي كار اجباري به حبس هاي طولاني مدت محكوم مي شد.
در آن سال ها 3.5 ميليون نفر تنها به دليل تعلقات قومي محكوم و سركوب شدند.
استالين همچنين متهم است كه با فرمان مصادره گندم و مواد غذايي بين سال‌هاي 1932 تا 1934 عامل قحطي فراگير در روسيه و قتل عام روستاييان شد.
بسياري حكومت استالين را به برخورداري از «كيش شخصيت پرستي» و بهره گرفتن از شيوه‌هاي مخفي حذف مخالفين متهم مي كنند با اين وجود برخي ديگر نيز جانشين لنين را معمار تبديل شوروي از جامعه و اقتصاد سنتي عقب مانده به يكي از قدرت هاي برتر اقتصادي و صنعتي دنيا مي دانند.
«نيكيتا خروشچف» پس از مرگ استالين جاي او را گرفت و ضمن محكوم كردن اقدامات او در طول حكومت خود به اصلاحاتي دست زد كه به «استالين زدايي» در شوروي معروف بود.
اروپام*391*1346*

سرخط اخبار جهان