۹ آبان ۱۳۹۷، ۸:۰۴
کد خبر: 83083843
T T
۰ نفر

بزرگ‌ترين راهپيمايي براي صلح

۹ آبان ۱۳۹۷، ۸:۰۴
کد خبر: 83083843
بزرگ‌ترين راهپيمايي براي صلح

تهران- ايرنا- برخلاف عموم راهپيمايي‎ها كه براي اعتراض به شخصي خاص صورت مي‎گيرد يا حاكم معيني را مخاطب قرار مي‎دهد اين اجتماع عليه هيچ فرد و حكومتي نيست و فقط براي تثبيت صلح و برقراري ارزش‎هاي اسلامي و آموزه‌‏هاي دين اسلام و حضرت رسول(ص) است. از اين حيث اين راهپيمايي جنبه سلبي ندارد و تماماً جنبه ايجابي و اثباتي است.

روزنامه ايران در يادداشتي به قلم محسن رهامي رييس بنياد بين‎المللي صلح براي همه، آورده است: راهپيمايي باشكوه اربعين، يكي از قديمي‎ترين و بزرگ‌ترين گردهمايي‌هاي تاريخ بشر است. «قديمي‌‏ترين» از اين حيث كه نخستين راهپيمايي كه به سمت كربلا صورت گرفته در سال 61 هجري قمري بوده است كه به وسيله چند نفر از اصحاب پيامبر (ص) با سرپرستي جابربن عبدالله انصاري شروع شد و در سال‎هاي بعد هم ادامه پيدا مي‏ كند. به اين ترتيب مي‎توان سابقه برگزاري اين راهپيمايي را 1380 سال قبل دانست كه برگزاري هر ساله و تكرار آن در طول 14 قرن در تاريخ بي‎سابقه است و «بزرگ‌ترين» از اين منظر كه بنابر برخي آمارها در سال جاري و همچنين سال‎هاي گذشته قريب به 20 ميليون نفر در آن شركت كرده و به قصد زيارت حضرت سيدالشهدا فاصله نجف تا كربلا را پياده طي كرده‏‌اند.

در ميان راهپيمايي‎ها و گردهمايي‎هايي كه به عنوان صلح انجام شده، مواردي از اين دست وجود دارد اما با يك تفاوت؛ راهپيمايي مربوط به تظاهرات دهه 60 عليه جنگ ويتنام كه در پاريس و شهرهاي زيادي از اروپا و همچنين امريكا به وسيله اساتيد و بزرگاني مانند برتراند راسل انجام شده و راهپيمايي بسيار طولاني و چندين كيلومتري دهقانان چين به رهبري مائو تسه تونگ هرچه باشند در قياس جمعيت و سابقه گردهمايي به پاي مراسم اربعين نمي‎رسند. گردهمايي اربعين يك راهپيمايي صد درصد صلح ‏آميز است كه هيچ حزب و تشكيلات سياسي و مذهبي نقش اصلي را در آن ايفا نمي‏ كنند.

اگرچه ممكن است بعضي از سياستمداران از اين راهپيمايي براي رسيدن به اهداف خود بهره‎برداري كنند يا برخي اشخاص به قصد بهره‎برداري سياسي در آن حضور پيدا كنند اما اين راهپيمايي فاقد هر نوع شائبه سياسي و از بزرگ‌ترين راهپيمايي هاي صلح‎آميز جهان است. برخلاف عموم راهپيمايي‎ها كه براي اعتراض به شخصي خاص صورت مي‎گيرد يا حاكم معيني را مخاطب قرار مي‎دهد اين اجتماع عليه هيچ فرد و حكومتي نيست و فقط براي تثبيت صلح و برقراري ارزش‎هاي اسلامي و آموزه‌‏هاي دين اسلام و حضرت رسول(ص) است. از اين حيث اين راهپيمايي جنبه سلبي ندارد و تماماً جنبه ايجابي و اثباتي است.

راهپيمايي اربعين در عين اينكه از سوي علاقه‌مندان سيدالشهدا تشكيل يافته و علي‎القاعده بايد يك راهپيمايي شيعي باشد اما اختصاص به مذهب خاصي ندارد، بلكه ساير پيروان دين مبين اسلام، يعني برادران اهل سنت و بخصوص برادران شافعي هم در حد وسيعي در اين راهپيمايي حضور دارند. بنابراين اين ويژگي كه اربعين يك راهپيمايي صرفاً مذهبي باشد، درست نبوده و به هيچ وجه اختصاص به مذهب خاص ندارد. علاوه بر آن در سال‎هاي اخير بتدريج تعدادي از غيرمسلمانان يعني برادران مسيحي و يهودي هم در اين راهپيمايي شركت مي‎كنند و بتدريج پيروان اديان ديگر هم مي‎آيند و كم كم اين روز را به راهپيمايي فراديني تبديل مي‌كنند.

اين روز در عين داشتن رنگ مذهبي و ديني كاملاً جنبه انساني پيدا مي‏ كند. يعني براي آرمان‌هاي انساني و جهاني نوع بشر به يك راهپيمايي فرامنطقه‌‏اي و فرامذهبي و ديني تبديل مي‏‌شود و بيشتر به سمت آرمان‏ هاي بشري حركت مي‎كند و مي‏ تواند در آينده يكي از قوي‌ترين و بزرگ‌ترين اجتماع آرمان‎ها و ايده‏‌هاي بشري براي فراهم شدن زمينه‎هاي صلح، برادري و مودت بين ابناي بشر و نه فقط مسلمانان يا پيروان يك دين خاص باشد.

نكته مهمي كه در اين راهپيمايي بخوبي خود را نشان مي‌‏دهد، برقراري امنيت است. اين راهپيمايي با اين اجتماع در منطقه پرآشوب خاورميانه و در جايي كه بيشترين فعاليت گروه‏ هاي تروريستي و خشونت‏ طلب در آن واقع مي‎شود، در جريان است. همين منطقه‌‌اي كه گروه داعش در سال‎هاي اخير سخت‎ترين و بدترين نوع حركت‎هاي خشونت‎آميز را عليه ساكنين منطقه انجام دادند. كم نظير است كه در چنين نقطه پرآشوب جهاني كه ساليانه هزاران نفر كشته و زخمي و بي‎خانمان مي‌شوند، يكي از آرام‎ترين راهپيمايي‎ها در فاصله طولاني قريب به 80 تا 100 كيلومتر انجام مي‎گيرد. اين يكي از نشانه‎هاي معجزه حقانيت اهل بيت(ع) است.

خانم‏‌هاي مسن و زنان جواني كه كودكان شيرخوارشان را در آغوش دارند و پيرمردان عصا به دستي كه در اين راهپيمايي شركت مي‌‌كنند، اوج عشق و اخلاص طرفداران اهل بيت را تجلي مي‏‌دهند.
در كنار اين راهپيمايي عظيم، جلوه‎هاي زيادي از عشق و اخلاص و فروتني و ايثار را مي‎بينيم. مردمي كه جلو در مغازه‎ها و خانه‏‌هايشان ايستاده‎اند تا از راهپيمايان پذيرايي كرده و بضاعت ناچيز خود را نثار ميهمانان مي‎كنند، نمونه‎هايي از ايثار و برادري و برابري را نشان مي‎دهند كه بسيار كم در راهپيمايي‏‌هاي سياسي جهان ديده شده است. مي‎توان راهپيمايي اربعين را نمادي از صلح‎طلبي، آرمانخواهي و برادري و اخوت دنياي اسلام و تشيع قلمداد كرد و آن را بسط و توسعه داد. تا بتواند به صلح جهاني و برادري و اخوت جهاني و تكريم انساني و امنيت در تمام منطقه كمك كند.

*منبع: روزنامه ايران،1397،8،9
**گروه اطلاع رساني**1893**9131
۰ نفر

سرخط اخبار پژوهش