۷ آبان ۱۳۹۷، ۱۴:۱۳
کد خبر: 83082736
T T
۰ نفر
یك میلیون و 500 هزار سیم كارت مخصوص كودك توزیع شد

تهران- ایرنا- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام كرد: یك میلیون و 500 هزار سیم كارت مخصوص كودك و نوجوان از دو سال پیش تاكنون با هدف قاعده مند كردن استفاده این قشر از فضای مجازی، بین كودكان توزیع شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، اوایل آبان ماه پارسال بود كه «محمدجواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به برشمردن مخاطرات فضای مجازی برای كودكان و نوجوانان در سراسر جهان، از لزوم برنامه ریزی برای مدیریت و سالم سازی آن برای كودكان و بویژه قشر دانش آموز سخن گفت و تاكید كرد: باید سكوهایی ایجاد شود كه محصولات و نرم افزارها و محتواهای خاص این سن تهیه و فضا برای رشد آنها فراهم شود.
درهمین زمینه روز دوشنبه پایگاه اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به نقل از «ابوالفضل محمودی» عضو هیات مدیره یك شركت فعال در بخش تولید سیم كارت های مخصوص كودك و نوجوان اعلام كرد، توزیع یك میلیون و 500 هزار سیمكارت به شرط راضی بودن والدین، همراه دریافت مدارك از اولیا و فرزندان در اختیار آنها قرار گرفته است و خدماتی مانند مكالمه، پیامك و اینترنت را در فضایی امن به افراد ارائه می دهد. ​
وی افزود: سیمكارت كودك و نوجوان از طریق سه هزار نمایندگی واگذار شده و تلاش می شود در صورت همكاری اپراتورهای همراه، این آمار تا سال آینده به دو برابر افزایش یابد.
محمودی خاطرنشان ساخت: چگونگی فعالسازی این سیمكارتها از طریق ارسال عدد 220 به شماره 30006860 یا مراجعه به دفاتر و نمایندگان این شركت است.
به گفته وی، رایگان شدن ترافیك استفاده از سرویس های انارستان از جمله برنامه‌های آتی است.
محمود ادامه داد: بزودی برنامه نرم افزاری (اپلیكیشن) «خانواده من» برای والدین و دانش‌آموزان روی این سیمكارت‌ها فعال می‌شود كه امكانات آن برای قاعده مند كردن استفاده كودكان از فضای مجازی با انتخاب پدر یا مادر است كه براساس سلایق خود خانواده انجام می شود كه فراتر از یك برنامه (اپ) است.
به گفته وی، از طریق اینترنت این سیمكارت، می توان به مجموعه ای بیش از 70 هزار وب‎سایت مناسب كودك و نوجوان دسترسی یافت.
محمود گفت: با توجه به اینكه بازی های آنلاین (گیم‌های آنلاین) و مشاهده ویدئو نیاز به سرعت و حجم بالای اینترنت دارند، برای دسترسی كودكان و نوجوانان اینترنت بر زیرساخت اینترنت پرسرعت(ADSL) مخابرات ایران را با نام «رمانت» راه‌اندازی شده است كه اكنون در تعدادی از مناطق منتخب استان تهران اجرا شده وطبق برنامه و در صورت همكاری مخابرات، به سایر مناطق و استان‌های كشور گسترش می یابد.
این فعال اینترنت بخش كودك درباره اقدام ها در بخش معلمان و دانش آموزان نیز گفت: براساس نیازسنجی مبتنی بر تحقیقات، یك شبكه اجتماعی بر دو بستر وب و اپلیكیشن برای اجرا در سطح مدارس آماده شده است و در این شبكه اجتماعی، معلمان می‌توانند دانش‌آموزان كلاس خود را مشخص، تكالیف درسی و سایر محتواهای لازم برای ارسال به دانش‌آموزان را ارایه و تكالیف انجام شده را از دانش‌آموزان دریافت كنند. معلم، دانش‌آموز و اولیا سه ركن محوری ساختار ارتباطی این شبكه اجتماعی هستند.
وی درباره برنامه های بخش والدین و كودكان نیز گفت: سرویس «چی خوبه» برای پاسخگویی به پدران و مادرانی است كه در 6 حوزه مختلف فیلم ‌و كارتون(انیمیشن)، اسباب‌بازی، بازی‌های رایانه‌ای و موبایلی، بازی‌های حركتی یا فیزیكی، كتاب، وب‌سایت‌ها یا پایگاه‌های اینترنتی به دنبال گزینه‌های مناسب برای فرزندان خود هستند.
محمود افزود: این سرویس با توجه به گرایش‌های خاص كودكان و نوجوانان در گروه‌های سنی مختلف و متناسب با جنسیت‌ آنها به پایش، گزینش و دسته‌بندی این زمینه‌های موضوعی می‌پردازد تا بهترین سرگرمی‌های سازنده و جذاب را برای رشد و شكوفایی خلاقیت كودكان و نوجوانان شناسایی و معرفی كند؛ این سرویس از طریق وب و اپلیكیشن موبایل در دسترس كاربران است.
به گزارش ایرنا، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، چهاردهم مهرماه امسال در حاشیه نوزدهمین نمایشگاه تلكام درباره ضرورت توجه به جایگاه كودكان در فضای اینترنتی به ایرنا گفت: امسال برنامه های زیادی برای شركت های فعال در اینترنت كودك تدوین شده است.
محمدجواد آذری جهرمی افزود: با توجه به اهمیت موضوع، فعالیت های خوبی در سازمان فناوری اطلاعات انجام شده كه بزودی گزارش های آن منتشر خواهد شد.
وی به نقش شركت های بخش خصوصی در این زمینه اشاره كرد و گفت: تاكنون این شركت ها فعالیت های خوبی داشته اند؛ مجموعه هایی مانند «انارستان» در اینترنت كودك كار كرده كه ما از فعالیت های آنان استقبال می‎كنیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: بر این اساس برنامه های زیادی برای این شركت ها تدوین كرده ایم كه امسال اجرایی خواهد شد.
آذری جهرمی تاكید كرد: باید استانداردهایی برای حفظ حقوق كاربران و استفاده كودكان از فضای مجازی در دستور كار قرار گیرد؛ وزارت ارتباطات آماده این اقدام است.
اقتصام**2078** 2023
۰ نفر