۳ آبان ۱۳۹۷، ۱۷:۵۸
کد خبر: 83078568
T T
۰ نفر
احتمال نقص جنين درافراد مبتلا به تشنج دو برابرافراد سالم است

تهران- ايرنا- يك متخصص مغز و اعصاب گفت: به نظر مي ‌رسد احتمال نقايص جنيني در افراد مبتلا به تشنج حدود ٢ برابر بيشتر از ساير افراد است اما اگر داروها را به موقع مصرف كند، بيماري در دوران ٩ ماه بارداري ساكت خواهد بود.

به گزارش ايرنا از انجمن صرع ايران، دكتر علي اميني هرندي امروز پنج شنبه در سي و چهارمين همايش انجمن صرع ايران، اظهار كرد: از هر دو هزار نفر از جمعيت ايران يك نفر به بيماري صرع مبتلا است.
وي افزود: زنان مبتلا اگر قصد بارداري دارند بايد در اين زمينه اطلاعات زيادي داشته باشند، حملات تشنج در بارداري اغلب تغيير نمي‌‌كند و در 35 درصد موارد ممكن است حملات تشنجي بيشتر شود.
هرندي افزود: اگر فردي كه قصد بارداري دارد به موقع داروهاي خود را مصرف كند بيماري در اين ٩ ماه ساكت خواهد بود و اگر زن باردار در اين ٩ ماه تشنج نداشته باشد بارداري سالمي را پشت سر خواهد گذاشت.
اين متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: در موارد صرع كوتاه مدت، احتمال بروز عوارض جنيني كمتر خواهد بود ولي در صرع هاي طولاني احتمال بروز عوارض جنيني مانند سقط وجود خواهد داشت؛ علل افزايش حملات تشنجي در بارداري افزايش سطح خوني استروژن و كاهش آستانه تشنج است.
وي افزود: فاكتورهاي هيجاني و روحي، پذيرش كمتر داروهاي ضد صرع، اختلال در خواب، تهوع و استفراغ و تغيير در مصرف يا جذب دارو و تنفس‌ هاي عميق از علل افزايش تشنج در بارداري به شمار مي‌روند؛ به نظر مي ‌رسد احتمال نقايص جنيني در افراد مبتلا به تشنج حدود ٢ برابر بيشتر از ساير افراد است.
هرندي تشريح كرد: شيوع تولد نوزاد مرده و عقب افتاده در افراد مبتلا به صرع بيشتر از ساير افراد است؛ اختلالات تشنج در مادران صرعي بدون مصرف دارو 2 درصد، با مصرف دارو 5.5 درصد، با مصرف سه دارو 11 درصد و با مصرف 4 دارو 33 درصد گزارش شده است.
اين متخصص مغز و اعصاب گفت: فرد بايد به وسيله پزشك متخصص ويزيت و هدف از بارداري مشخص شود؛ شانس بارداري در زنان مبتلا به صرع 15 درصد كمتر از زنان سالم است.
وي افزود: اگر خانم مبتلا به صرع ٢ سال تشنج نكرده باشد بنا به صلاحديد پزشك مي‌تواند داروها را كم و يا آن را قطع كند، ولي قبل از بارداري بايد ٦ ماه تحت نظر پزشك باشد؛ به علت تداخل داروهاي ضد صرع به شروع درمان تكميلي با اسيد فوليك سه ماه قبل از بارداري توصيه مي‌‌شود.
هرندي افزود: كنترل دارويي در بارداري بايد هر يك تا ٢ ماه صورت گيرد و در صورت تكرار حمله تشنج بايد با فاصله كمتر انجام شود؛ رژيم غذايي مادر در اين دوران بسيار مهم است چرا كه توانايي فرد اهميت دارد و به بهبود وضعيت جسمي و روحي بسيار كمك مي‌كند.
اين متخصص مغز و اعصاب يادآوري كرد: خانمي كه مرتب تهوع و استفراغ دارد ممكن است نياز به تغيير دارو داشته باشد؛ تهوع و استفراغ ممكن است عفونت شكمي باشد كه بايد فورا به پزشك مراجعه كند، نوزاد ممكن است با بيماري صرع به دنيا آيد كه اين مشكل به دليل مصرف داروها است و ممكن است نوزاد دچار مشكلاتي چون نقص در سيستم عصبي يا ستون فقرات شود.

*** نگاه جامعه به صرع منفي است
همچنين مدير عامل انجمن صرع ايران گفت: ازدواج تنها در بيماران مبتلا به صرع پيچيده نيست و براي افراد غير بيمار هم دشوار است.
دكتر داريوش نسبي طهراني اظهار داشت: امتياز انجمن صرع ايران اين است كه همايش‌هاي عمومي را ابداع كرد و در زمينه برپايي همايش ها بيشترين تعداد اجراي آن را دارد كه جزو افتخار ماست؛ اين همايش‌هاي عمومي در حوزه درمان بسيار موثر است.
وي افزود: بايد براي بهبود حال بيماران وارد جامعه شويم چرا كه درمان در خود جامعه نهفته است و به كمك آن مي‌توان حال بيماران را بهتر كرد؛ جالب است بدانيد ٢ هزار نفر در جهان تاثير استفاده از آنتي بيوتيك‌ها را مورد بررسي قرار دادند؛ نتايج اين بررسي مثبت بود چرا كه اين بررسي‌ها در جامعه و بين مردم رخ داد و به همين دليل پزشكان معتقد هستند براي بهبود حال بيماران بايد وارد جامعه شد.
وي ادامه داد: نگاه ما به درمان بايد متفاوت باشد؛ ازدواج در بيماران مبتلا به صرع داراي پيچيدگي‌هايي است، اما بايد بدانيم موضوع ازدواج تنها در اين بيماران پيچيده نيست و براي افراد غير بيمار هم پيچيدگي دارد، پيچيدگي آن در افراد صرع به اين دليل است كه مفهوم درستي در ذهن‌ها نقش نبسته است.
مديرعامل انجمن صرع افزود: عمدتا كساني كه بعد از ازدواج دچار مشكلات خانوادگي شدند، بيمار نبوده‌اند و بر عكس كساني كه بيمار هستند در زندگي مشترك مشكلات كمتري دارند و پيوند محكم تري بين زن و شوهر وجود دارد و ديگر بيماري و صرع بين آنها مفهومي ندارد.
نسبي طهراني گفت: متاسفانه نگاه جامعه به صرع منفي است و پزشكان در معذورات هستند كه نمي توانند به درستي مطالب را بيان كنند.
علمي 9014**1201** 9053
۰ نفر