۳ آبان ۱۳۹۷، ۱۳:۲۸
کد خبر: 83078312
T T
۰ نفر

تبعات منفی خشك شدن خلیج گرگان گسترده است

۳ آبان ۱۳۹۷، ۱۳:۲۸
کد خبر: 83078312
تبعات منفی خشك شدن خلیج گرگان گسترده است

گرگان – ایرنا – مدیر عامل آب منطقه ای استان گلستان گفت: خشك شدن خلیج گرگان دارای اثر منفی گسترده بویژه در حوزه های اجتماعی و اقتصادی منطقه است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی نظری روز پنجشنبه در نشست تخصصی خلیج گرگان، فرصت ها و تهدیدها در بندرتركمن اظهار داشت: تراز آب خلیج گرگان نسبت به دو دهه گذشته كاهش دارد و از دلایل آن می توان به پسروی آب دریا ناشی از كاهش آبدهی رودخانه ها، افزایش تبخیر سطحی، افزایش رسوبات در دهانه خلیج و كاهش بارندگی اشاره كرد.
وی تشكیل ریزگردها، اثر سوء بر حیات زیستمندان آبی و تخریب و محو اكوتوریسم را از جمله آسیب های خشك شدن خلیج گرگان ذكر كرد.
وی با بیان این كه در اتخاذ تصمیم نهایی برای نجات خلیج گرگان، نظر و پیشنهادهای كارشناسان و ذی نفعان و حتی جوامع پیرامون آن لحاظ شده است، گفت: طرح مزبور با پایان مطالعات اضطراری نجات گرگان و پس از تامین اعتبار لایروبی كانال های منتهی به خلیج گرگان اجرایی خواهد شد.
به گزارش ایرنا از سال 96 كارگروه نجات خلیج گرگان با حضور استان های گلستان و مازندران و كارشناسان مرتبط محیط زیست كشور فعال شده و مطالعه نجات خلیج گرگان و تالاب میانكاله در دو بخش 'مطالعات شناسایی و ارزیابی راهكارهای اضطراری' و 'مطالعات جامع' پیگیری شده است.
خلیج گرگان تنها خلیج دریای خزر در محدوده جغرافیایی ایران و استان گلستان بوده كه به دلیل پسروی زیاد آب و ناتوانی در اجرای طرح های مناسب و كارشناسی، فاصله چندانی با خشكی كامل ندارد.
این خلیج در سال 1354 به همراه تالاب میانكاله و لپوی زاغمرز (درگلستان ومازندران) به‌ عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های كنوانسیون رامسر به ثبت رسید تا ثابت شود نه فقط این خلیج، بلكه نواحی اطراف آن شامل شبه جزیره میانكاله (پناهگاه حیات‌وحش) و تالاب بین‌المللی گُمیشان یك مجموعه ارزشمند زیست ‌محیطی است.
خلیج چهار هزار هكتاری گرگان یكی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر نیز است و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگ‌ترین دریاچه زمین به اتصال این خلیج با دریا وابسته است؛ خلیجی كه حالا با مشكلات متعدد دست ‌و پنجه نرم می‌كند و فعالان و مسوولان محیط ‌زیست معتقدند كه با ادامه روند كنونی تبدیل به نسخه دیگری از دریاچه ارومیه می شود.
عمق خلیج گرگان كه در برخی نقاط به حداكثر سه متر می‌رسید، اینك دراثر رسوب‌گذاری به 1,5 متر كاهش پیدا كرده است و به‌همین‌دلیل به‌سرعت به سمت نابودی پیش می‌رود.
خلیج گرگان از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی دریای خزر و در حوزه شهرستان های بندرتركمن، بندرگز، نوكنده و بهشهر واقع است و از 60 كیلومتر طول و حداكثر 12 كیلومتر عرض برخوردار بوده و دارای امتداد شرقی – غربی است.
این خلیج از لحاظ اقتصادی و اكولوژیكی دارای اهمیت بالا و به عنوان مركزی تفریحی و شیلاتی مورد استفاده ساكنان منطقه بوده و در بخش های تكثیر آبزیان، ماهیان استخوانی و ماهیان غضروفی و جذب پرندگان مهاجرزمستانی نقش مهمی دارد.
7333/6204/1860
۰ نفر