۱۲ آذر ۱۳۸۴، ۰:۰۱
کد خبر: 8307696
T T
۰ نفر
افشاگری روزنامه "دیلی تایمز" در مورد توطئه های عوامل آمریکا در پاکستان # اسلام آباد، خبرگزاری جمهوری اسلامی 12/09/84 خارجی.سیاسی.پاکستان.آمریکا.اسراییل. سفیر سابق آمریکا درهند توطئه های عوامل این کشور واسراییل رادر پاکستان فاش ساخت. "جان گونتر دین" به تازگی در مصاحبه ای با مدیر "مجله سیاست جهانی" گفته است که سازمان جاسوسی اسراییل (موساد) درسقوط هواپیمای "ضیاء الحق" رییس جمهور سابق پاکستان و مرک وی دست داشت. محمد ضیاالحق رییس جمهور سابق پاکستان درسال 1988 میلادی همراه با مقامات و افسران بلند پایه ارتش و سفیر آمریکا در پاکستان در یک حادثه هوایی در نزدیکی شهر بهاولپور واقع در ایالت پنجاب کشته شد. اظهارات گونتر دین را که در سال 1988 سفیر آمریکا در هند بوده، روزنامه پاکستانی "دیلی تایمز" روز شنبه به نقل از نوشته "باربارا کراست" مدیر "مجله سیاست جهانی" به طور مفصل چاپ و منتشر کرده است. باربارا کراست درسال 1988 تا 1991 میلادی درهند به عنوان خبرنگار روزنامه "نیویورک تایمز" مشغول به کار بوده است. به نوشته این مجله، گونتر دین در آن زمان وزارت کشور آمریکا را از نظرات خود مبنی بر اینکه اسراییل و هند در سقوط هواپیمای ضیاء الحق دست دارند ، مطلع ساخت ولی دولت آمریکا به جای اینکه مطالب سفیر خود را تحقیق و بررسی کند وی را دیوانه خواند و بازنشسته اش کرد. به گفته جان گونتر دین، اسراییل می خواست با اینکار از تولید و ساخت بمب اتمی در پاکستان جلوگیری شود. وی گفت که اسراییل تاسیسات اتمی عراق را نیز درسال 1981 میلادی بمباران و نابود کرد و به پاکستان نیز در این رابطه هشدار داده بود. به همراه ضیاء الحق، " آرنولد رافل " سفیر آمریکا در اسلام آباد نیز که در هواپیما حضور داشت ، کشته شد. گونتردین گفت : در زمان ماموریت وی در هند بسیاری از سناتورهای حامی اسراییل و سیاست گذاران دیگر دولت آمریکا مرتب سووال می کردند که چرا برای نابودی مراکز اتمی پاکستان با اسراییل همکاری نمی کند. وی افزود: مقامات آمریکایی به وی دستور داده بودند که رهبران هند را در این رابطه برای همکاری با اسراییل آماده سازد. این سفیر سابق آمریکا افزود: دولت آمریکا برای تحقیقات گسترده درباره سقوط هواپیمای ضیاء الحق به سازمانهای امنیتی و تحقیقاتی از جمله اف.بی.آی اجازه نداد. وی افزود: در فرودگاه بهاولپور در هواپیمای ضیاء الحق و فرمانده هان دیگر پاکستانی، درچند جعبه میوه "امبه"، گاز سمی کار گذاشته شد. وی افزود: ژنرال "اسلم بیک" فرمانده نیروی زمینی و ژنرال "درانی" طبق برنامه های قبلی خود جداگانه برگشتند. همه آمریکایی ها نیز قرار بود که هنگام برگشتن از آن شهر جداگانه با هواپیمای خود برگردند ولی در آخرین لحظه قبل از بلندشدن هواپیما ضیاء الحق، رافل سفیر آمریکا خودش تصمیم گرفت که در هواپیمای ضیاء الحق باشد. آمریکایی هایی که در آنجا حضور داشتند از این پیشامد غافلگیر و نگران شدند، ولی چاره ای نداشتند. این سفیر سابق آمریکا در یادداشتهای خود گفته است که هواپیمای ضیاء الحق پنج دقیقه بعد از بلند شدن از زمین در آسمان آتش گرفت و سقوط کرد. وی متذکر شده است که پس از سقوط نیز موتورهای هواپیما روشن بودند و در برخورد با زمین فرو رفتگی و شکاف بزرگی ایجاد شد. در این مصاحبه آمده است که اسراییل از برنامه هسته ای پاکستان ناراحت بود.
ضیاء الحق نیز مانند نخست وزیر پیشین ذوالفقار علی بوتو بمب اتمی پاکستان را " بمب اسلامی " اعلام کرده بود و اسراییل این موضوع و برنامه را قبول نداشت. طبق این گزارش دولت آمریکا بعد از کشته شدن رافل " رابرت اوکلی " عضو شورای امنیت ملی دولت ریگان را به عنوان سفیر آمریکا در اسلام آباد تعیین کرد. سفیر جدید آمریکا با فرماندهان و رهبران سیاسی پاکستان ملاقاتهایی انجام داد و به آنها توصیه کرد که برای حادثه هواپیما مشترکا بررسی و تحقیق را با سازمانهای امنیتی پاکستان و آمریکا انجام دهند. در گزارش مشترکی که از سوی آمریکا تهیه و منتشر شد ، آمده که این حادثه از اشکال و نقص فنی درموتورهای هواپیما بوجود آمده و در این حادثه هیچگونه احتمالی برای حمله خارجی و یاانفجار در داخل هواپیما داده نشده است و همه احتمالات را رد کردند. البته پاکستانی ها این گزارش و نظر آمریکا درباره سقوط را قبول نداشتند.
در همین حال در خاتمه این مطلب آمده است که نمی توانیم موضوع کشته شدن ضیاء الحق رییس جمهور پیشین پاکستان را به وضعیت موجود و مسوولیت یک ژنرال دیگر غیرقابل پیش بینی پاکستانی ( ارتشبد پرویز مشرف ) که در مبارزه علیه تروریستم با آمریکا همکاری می کند، ربط ندهیم. آساق/2024/236/235/1382/1184/شبک/1517/
۰ نفر