۲ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۳۰
کد خبر: 83076928
T T
۰ نفر

15 گورخر آسیایی مهمان حیات وحش سمنان می شوند

۲ آبان ۱۳۹۷، ۱۱:۳۰
کد خبر: 83076928
15 گورخر آسیایی مهمان حیات وحش سمنان می شوند

سمنان- ایرنا- مدیركل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: 15 گورخر آسیایی از سایر استان های كشور به زودی به عرصه های طبیعی استان در پارك ملی كویر منتقل می شوند.

عباسعلی دامنگیر روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: پیش بینی می شود با تكمیل تحقیقات و پژوهش ظرف مدت یك ماه آینده، این 15 گورخر به پارك ملی كویر مركزی در شهرستان گرمسار در استان سمنان منتقل شوند.
وی ادامه داد: 12 گورخر از استان كرمان و سه گورخر از استان یزد به پارك ملی كویر مركزی در استان سمنان منتقل می شوند و احتمال انتقال پنج گور خر از استان فارس نیز وجود دارد.
دامنگیر اظهار داشت: كارشناسان به منظور انتقال گورخرها در شرایط سلامت كامل به استان سمنان، در حال بررسی تمام جوانب كار هستند تا از تكرار حادثه تلخ تلف شدن نیمی از 10 راس گورخر آسیایی در نوزدهم مهر ماه امسال حین انتقال از پارك ملی توران شاهرود به پارك ملی كویر مركزی در گرمسار جلوگیری شود.
مدیركل حفاظت محیط زیست استان سمنان، انتقال گورخرها به پارك ملی كویر مركزی در گرمسار را یك طرح ملی به منظور معرفی و بازگشت این گونه به زیستگاه قبلی خود عنوان كرد.
به گزارش ایرنا، در طرح انتقال 10 گورخر از توران شاهرود به پارك ملی كویر در گرمسار، پنج گورخر جان باختند، و پنج گورخر انتقال یافته پس از بررسی، تایید و مطمئن شدن تیم پزشكی و كارشناسی سازمان حفاظت محیط زیست كشور از سلامت آن ها، عصر یكشنبه هفته جاری در پارك ملی كویر رهاسازی شدند.
روز گذشته خبری به صورت فراگیر در شبكه های اجتماعی مبنی بر فرار پنج گورخر آسیایی انتقال یافته از پارك ملی توران در شاهرود به پارك ملی كویر مركزی در گرمسار انتشار یافت كه از سوی اداره كل حفاظت محیط زیست استان سمنان تكذیب شد.
پارك ملی كویر در غرب استان سمنان، یكی از زیستگاه‌های مهم گورخر ایرانی در كشور است كه آخرین گزارش‌ها از مشاهده این گونه در پارك ملی كویر، مربوط به اوایل دهه 1360 است.
برنامه احیای جمعیت گورخر ایرانی در پارك ملی كویر از سال گذشته با شروع گام مطالعاتی آغاز شد، گورخر آسیایی تنها بازمانده علف خوران تك سُم و از گونه های شاخص حیات وحش استان سمنان است.
گورخر آسیایی در گذشته جمعیت فراوانی در خاورمیانه، آسیای میانه و چین داشت اما اكنون نسل آن در اغلب مناطق منقرض شده و از زیرگونه ایرانی تنها 220 راس در منطقه خارتوران شاهرود و جمعیت كوچكی در سایر استان های كشور باقی مانده ‌است.
7342/6103
۰ نفر