۲۲ مهر ۱۳۹۷، ۲۳:۵۷
کد خبر: 83065963
T T
۰ نفر
هیچ راهی بجز كم كردن مصرف آب در كشور نداریم

زاهدان- ایرنا- معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاكید بر صرفه جویی در مصرف آب گفت: هیچ راهی بجز جلوگیری از اسراف و كم كردن مصرف آب در كشور نداریم.

به گزارش ایرنا عیسی كلانتری یكشنبه شب در نشست كارگروه احیای تالاب هامون و مقابله با گرد و غبار سیستان و بلوچستان اظهار داشت: كشور درگیر مشكل خشكسالی است كه بدترین آن در سیستان و بلوچستان رخ داده است.
وی ادامه داد: یكی از قربانیان تغییر اقلیم استان گیلان است به طوری كه با وجود برخورداری از بالاترین بارش های كشور آب شالیكاری در این استان از استان هایی نظیر زنجان و آذربایجان شرقی كه دیم كار هستند تامین می شود.
معاون رئیس جمهوری با بیان اینكه تغییر اقلیم را باید به عنوان یك واقعیت پذیرفت، گفت: تغییر اقلیم در منطقه و كشور سبب اثرات نامطلوب شده به طوری كه میانگین بارش های كشور از 250 میلی متر با كاهش 25 درصدی به 190 میلی متر رسیده است.
كلانتری با بیان اینكه جهان درگیر مشكل گرم شدن زمین است اظهار داشت: در 20 سال اخیر ایران 2 درجه گرمتر شده است كه این پدیده افزایش تبخیر حدود 240 میلی متری را به همراه دارد یعنی در كنار معادن نفت و گاز بلای تبخیر نصیب كشور شده است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست كشور ادامه داد: انسان ها در زمان محدودیت باید بهتر فكر كنند و از افكار پوسیده قدیمی در بخش های مختلف فنی و غیره دست بردارند.
وی تصریح كرد: یك سری سیاست هایی وجود دارد كه رها نمی كنیم درصورتی كه كارایی ندارند.
وی گفت: با وجود كاهش بارندگی ها، در برنامه ششم توسعه تصویب می شود كه در زمینه تولید محصولات كشاورزی 95 درصد خودكفا شویم یعنی 35 و نیم میلیارد مترمكعب آب اضافی باید در كشور مصرف شود كه این آب از كجا باید تامین شود.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در حدود 35 سال پیش كمتر از 200 میلیون تن كربن در كشور تولید می شد اما امروز سالانه در حدود 730 میلیون تن تولید می شود كه این موارد به عنوان تغییر اقلیم مورد توجه است.
معاون رئیس جمهوری توجیه اقتصادی، برهم نخوردن نظم جامعه، پرهیز از تخریب و نظم محیط زیست را از مسایل مطرح در توسعه پایدار ذكر كرد.
وی اظهار داشت: امروز به دلیل برخی اقدامات و دخالت های انسانی شاهد خشك شدن بسیاری از منابع آب در استان های مختلف كشور هستیم به طوری كه دلایل ایجاد مشكل برای دریاچه ارومیه 18 درصد از اقلیم و 82 درصد مشكلات آن مربوط به دست كاری انسان هاست.
كلانتری با بیان اینكه ایران رتبه نخست فرسایش خاك در دنیا را به خود اختصاص داده است گفت: سالانه 2 میلیارد تن خاك در كشور از دست انسان ها خارج می شود درصورتی كه برای هر سانتی متر خاك سالهای متمادی زمان نیاز است.
وی تصریح كرد: ما زیاده خواه هستیم و به عنوان انسان، دشمن سرزمین شده ایم به طوری كه همه چیزها را برای عصر خود می خواهیم و برای نسل های آینده ارزش قایل نیستیم.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست كشور با بیان اینكه در جهان تصویب شده كه كشور ها حداكثر40 درصد آب تجدید پذیر خود را باید استفاده كنند، گفت: در سال آبی 96- 97 آب تجدید پذیر كشور حدود 74 میلیارد متر مكعب و مصرف ما 90 میلیارد متر مكعب بود یعنی 120 درصد آب خود را استفاده كردیم درحالی كه سقف ما 40 درصد است.
وی با بیان اینكه بالاترین نشست دشت های دنیا در نقاطی از ایران نظیر تهران رخ داده است، گفت: اقدامات مخربی كه ما در طبیعت انجام می دهیم در جاهای مختلف اثرات خود را نشان می دهد.
كلانتری تصریح كرد: ما باید خودمان را تغییر دهیم یعنی در سقف خواسته هایمان مصرف آب كشور را باید پایین بیاوریم زیرا این سرزمین نمی تواند سالی 90 میلیارد متر مكعب آب مصرف كند و تحمل فشار را ندارد.
وی با اشاره به مشكلات تالاب بین المللی هامون و مشكلات مردم منطقه سیستان گفت: مهمترین اقدام در این حوزه برای رفع مشكل اصلاح ساختار مدیریت است یعنی برنامه های تمامی نهادها و سازمان ها در قالب مدیریت یكپارچه عمل شود.
معاون رئیس جمهوری بیان كرد: سیستان با توجه به شرایط حاكم ناشی از خشكسالی های پی درپی و عواقب آن به منطقه ای خاص از نظر زندگی و غیر قابل تصور در جهان از نظر دوام انسان ها تبدیل شده به طوری كه درصورت فراهم نشدن امكانات و نرسیدن به این منطقه، مردم دوام نمی آورند.
وی افزود: ضروری است كه مردم منطقه از سوی دولت، حكومت و رهبر معظم انقلاب مورد حمایت قرار گیرند.

** هامون دیگر هامون نمی شود
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دروغ نگفتن به مردم منطقه در زمینه تالاب را مهمترین گام در حمایت عنوان كرد و افزود: مردم باید قبول كنند كه هامون دیگر آن هامون پر آب سالهای گذشته نخواهد بود و این اتفاق هیچ زمان نمی افتد.
وی تصریح كرد: در سیستان بالاتر از آب باید بعد معیشت مردم مورد توجه قرار گیرد به طوری كه در این منطقه اگر محیط زیست آن درست شود اما مردم معیشت نداشته باشند نمی توانند دوام آوردند.
معاون رئیس جمهوری افزود: موضوع معیشت از مسائل مهمی است كه به موازات آب و محیط زیست در این منطقه از ایران اسلامی باید پیش رود.
كلانتری اضافه كرد: در سیستان دیگر كشاورزی نمی تواند تامین كننده معیشت كل باشد زیرا آبی وجود ندارد و نخواهد داشت.
وی جدی شدن دیپلماسی آب با كشور افغانستان را از مسائل مهم در شمال سیستان و بلوچستان عنوان كرد و افزود: برای تامین افزون بر 820 میلیون متر مكعب آب از آن سوی مرز در سیستان نباید برنامه ریزی كرد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح كرد: ضروری است در مدت باقی مانده از سالجاری برای تصویب بودجه در سال آینده مسئولان استان با كمك دانشگاهیان طرحی جمع بندی و طرح ریزی كنند.
وی ادامه داد: اگر قرار است سازمان عمران سیستان مجددا احیا شود نیازمند یك مدیریت متمركز است.
كلانتری تصریح كرد: احیای تالاب بین المللی هامون در كوتاه مدت از اولویت های سازمان محیط زیست كشور است.
7316 **6081
۰ نفر