۲۰ مهر ۱۳۹۷، ۱۹:۴۰
کد خبر: 83063378
T T
۰ نفر
دادگاه انگليس با استخراج گاز شيل به روش فركينگ موافقت كرد

لندن – ايرنا – دادگاه عالي انگليس روز جمعه با صدور حكمي آخرين مانع را براي آغاز عمليات اكتشاف گاز شيل به روش فراكينگ در منطقه لانكاشر در غرب اين كشور برداشت.

به گزارش ايرنا، قاضي پرونده اعلام كرد كه برخلاف ادعاي مطرح‌شده، هيچ مدركي مبني بر اينكه عمليات فراكينگ بيش‌ از حد متوسط خطرناك است، وجود ندارد و بدين ترتيب شركت 'كوادريلا' به‌عنوان مجري اين طرح قادر خواهد بود تا عمليات حفاري به روش افقي را از فردا (شنبه) آغاز كند.
«باب دنت» فعال محيط‌ زيست و از مخالفان اصلي اين طرح ادعا كرده بود كه در طرح شركت كوادريلا ملاحظات اورژانسي و تدابير اضطراري رعايت نشده است. با اين‌حال قاضي دادگاه عالي انگليس اظهار داشت كه دادخواست مطرح‌شده موردي كه منجر به منع فعاليت اين شركت شود، نيست. وكيل شركت كوادريلا گفته بود هرروز كه عمليات اين شركت متوقف باشد، نزديك به 94 هزار پوند خسارت وارد مي‌شود.
وزير امور جوامع و دولت‌هاي محلي انگليس دو سال پيش موافقت خود را با طرح اكتشاف گاز شيل به روش فراكينگ درميدان گازي متعلق به شركت كوادريلا در پرستون واقع در منطقه لانكاشر در غرب اين كشور اعلام كرده بود.
جاويد وزير وقت جوامع انگليس در حكمي دستور داد تا شركت كوادريلا بتواند چهار چاه افقي را در ميدان گازي 'پرستون نيورود' در نزديكي «بلك پول» حفاري كند.
وي گفته بود كه توسعه گاز شيل سبب افزايش رشد اقتصادي انگليس، حمايت از 64هزار شغل، ايجاد منبع انرژي داخلي و كاهش وابستگي به انرژي‌هاي وارداتي را دارد.
اين براي نخستين بار طي هفت سال گذشته است كه در انگليس اكتشاف به روش فراكينگ و گاز شيل به روش حفاري افقي استخراج مي‌شود.
استخراج گاز شيل به روش فراكينگ در سال 2011 پس از وقوع زلزله در منطقه بلك پول ممنوع شد اما اين منع در سال 2012 لغو گرديد.
در اين روش به‌مراتب بهره وري بيشتري نسبت به روش حفاري سنتي به‌صورت عمودي دارد كه در آن سطح دسترسي به منافع نفتي كمتر است.
گاز و نفت شيل مدت‌هاست كه به‌عنوان يك منبع جديد انرژي در كشورهاي مختلف جهان از جمله انگليس مورد توجه قرارگرفته است اما استخراج آن‌ها به شيوه شكست هيدروليكي يا فراكينگ تاكنون بحث‌هاي زيست‌محيطي زيادي را برانگيخته است.
اما به گفته متخصصان انگليسي با توجه به موفقيت‌هاي آمريكا در زمينهٔ نفت و گاز شيل، انگليس به دنبال ورود به اين حوزه به‌رغم مخاطرات زيست‌ محيطي آن است.
بر اساس گزارش‌هاي منتشرشده ميزان كنوني توليد نفت شيل در جهان حدود 5 ميليون بشكه است كه كمتر از 6 درصد از عرضه جهاني نفت خام را به خود اختصاص داده است.
برآوردهاي صورت گرفته نشان مي‌دهد حجم قابل‌توجهي از ذخاير گاز شيل در انگليس وجود دارد و دولت اين كشور نيز تمايل خود را به استخراج اين منابع به‌عنوان يك 'اولويت ملي ' نشان داده است تا بتواند به‌گونه‌اي كاهش ذخاير نفت و گاز كه در مناطق شمالي اين كشور وجود دارد را جبران كند اما مخالفت قدرت‌هاي محلي و گروه‌هاي مدني زيستي محيطي تاكنون مانع از شروع عمليات استخراج اين ذخاير به شيوه فراكينگ شده است.
سازمان نفت و گاز انگليس (او جي اي) اعلام كرده كه به‌رغم وجود برخي نگراني‌هاي زيست‌محيطي، براي تسريع در بهره‌برداري از ذخاير گاز شيل و نفت شيل اين كشور، ده‌ها مجوز جديد اكتشافي را صادر كرده است.
شركت‌هاي' اينئوس سوئيس' ، 'كوادريلا' و ' ايگاز' انگليس و شركت 'گاز دو فرانس' فرانسه از جمله شركت‌هايي هستند كه اين مجوزها را دريافت كرده‌اند.
البته تمام مجوزهاي جديد صادرشده براي گاز شيل در محدود انگليس واقع‌شده‌اند چراكه پارلمان‌هاي محلي ولز و اسكاتلند هرگونه بهره‌برداري به شيوه فراكينگ به دليل نگراني‌هاي زيست‌محيطي متوقف كرده‌اند.
در انگليس و برخي كشورهاي ديگر محدوديت‌هايي براي استخراج اين گاز به شيوه فراكينگ وجود دارد و در كشور فرانسه و آلمان اين عمليات به حال تعليق درآمده است.
طبق برآوردهاي صورت گرفته در ناحيه‌اي به وسعت 500 مايل مربع در انگليس، 110 تريليون فوت مكعب گاز شيل نهفته است كه اكتشاف فقط 10درصد از اين ذخاير تقريباً معادل 4 سال مصرف گاز اين كشور خواهد بود.
براي استخراج گاز شيل بايد آب، سنگ و مواد شيميايي را با فشار بالا به داخل زمين تزريق كرد تا با شكسته شدن صخره‌ها گاز به دام افتاده در ميان آن‌ها آزاد شود. بااين‌حال مخالفان فراكينگ معتقدند كه اين شيوه سبب آلودگي گسترده منابع آبي زيرزميني خواهد شد.
شبد ** هـ ن **9122

سرخط اخبار جهان