۱۷ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۴۳
کد خبر: 83059572
T T
۰ نفر
علل مرگ گورخرها در حال بررسی است

تهران - ایرنا - مدیر كل دفتر حیات وحش وآبزیان آبهای داخلی سازمان حفاظت محیط زیست با تشریح عملیات زنده گیری 10 راس گورخر از منطقه توران و انتقال به پارك ملی كویر گفت: علل مرگ 5 گورخر در حین انتقال در حال بررسی است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، مجید خرازیان مقدم افزود: این سازمان برای ساماندهی سایت های تكثیر گونه های شاخص حیات وحش با هدف معرفی مجدد به زیستگاه ها از ابتدای سالجاری، برای زنده گیری و انتقال 10 راس گورخر در سایت توران به پارك ملی كویر مركزی با هماهنگی محیط زیست سمنان برنامه ریزی كرده بود.
وی با تاكید بر اینكه این رهاسازی و انتقال با هماهنگی قبلی سازمان حفاظت محیط زیست صورت گرفته است، گفت: انتقال گورخر ها با محوریت اداره كل محیط زیست استان سمنان در هفته گذشته و همكاری دامپزشك مجرب در زمینه حیات وحش كه سابقه خوبی در این حوزه دارد، انجام شد.
مقدم با اشاره به اینكه عملیات زنده گیری 10 راس گورخر هفته گذشته آغاز شد، گفت: در گذشته كمند اندازی به عنوان روش زنده گیری استفاده می شد، این روش مشكلات خاص خود را داشت، در حالی كه دارتینگ و تله گذاری با اسلحه بیهوشی و استفاده از داروهای بیهوشی روش مطمئن تر و نوین برای عملیات زنده گیری است و عوارض كمتری از كمندگیری دارد.
وی ادامه داد : 10 راس گورخر هفته گذشته به پارك ملی كویر با هدف معرفی مجدد گونه به زیستگاه قبلی منتقل شد كه متاسفانه یك راس گورخر در ابتدای عملیات تلف شد، دو راس دیگر در حین انتقال به پارك ملی كویر تلف شدند، پس از عملیات زنده گیری دو راس دیگر نیز تلف شدند، عنی از 10 راس، 5 راس گورخر تلف شد.
وی اظهار داشت: بررسی ها حاكی از این است علت تلف شدن دو راس در حین زنده گیری اصابت سر حیوان به دیوارهای جانبی جعبه حمل گورخر بوده است، دلایل تلف شدن گورخرهای دیگر كه بعد از عملیات زنده گیری تلف شدند با همكاری دامپزشكی استان سمنان و نظارت سازمان حفاظت محیط زیست در حال بررسی است .
وی در ادامه به برگزاری جلسه ای با حضور نماینده دامپزشكی استان سمنان، اساتید دانشكده دامپزشكی سمنان برای تشخیص علل مرگ و میر گورخرها در عملیات انتقال و رها سازی اشاره كرد و گفت: به احتمال زیاد یكی از دلایل تلف شدن گورخر ها ضربه هایی كه به سر حیوان حین انتقال وارد شده است، باشد اما ممكن است علل مرگ گورخرها به دلایل دیگری مرتبط باشد كه این موضوع با محوریت سازمان و دامپزشكی استان سمنان برای انجام آزمایشات تشخیص قطعی علت مرگ گورخر ها انجام می شود.
مقدم اظهار داشت: با هماهنگی سازمان دامپزشكی و دامپزشكی استان سمنان تعدادی نمونه از گورخرها گرفته شده است و به مركز ملی تشخیص سازمان دامپزشكی كشور فرستاده می شود و سازمان دامپزشكی قول داده در صورت نیاز نمونه ها را برای انجام آزمایشات تكمیلی به خارج از كشور ارسال كند.
وی تاكید كرد: قرار است ملاحظات بهداشتی و محیط زیستی در مبدا سایت توران و در مقصد (قرنطینه پارك ملی كویر) توسط اداره كل دامپزشكی استان سمنان با همكاری محیط زیست استان سمنان و نظارت معاونت طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست انجام شود.
مقدم با بیان اینكه اهمیت و ضرورت انجام اقدامات لازم برای باقی ماندن 5 راس گورخر انتقال یافته به پارك ملی كویر گفت: ممكن است فرآیند تشخیص علت مرگ گورخرها طولانی شود، بنابراین انجام درمان های كمكی برای 5 راس گورخر دیگر درصورت لزوم در دستور كار قرار گرفته است.
وی با اشاره به حضور خود در پارك ملی كویر و رایزنی با اساتید كشور و حتی اساتید بین المللی برای انجام درمان های كمكی برای زنده ماندن 5 راس گورخر باقی مانده ، گفت: عملیات زنده گیری و انتقال حیات وحش ریسك بالایی دارد، استفاده از تله گذاری و بیهوشی حیوانات ریسك را پایین می آورد ولی همچنان عملیات زنده گیری ریسك بالای دارد.
مقدم با تاكید بر اهمیت گونه گورخر، اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط زیست به دنبال تشخیص علت مرگ گورخر ها و زنده ماندن گورخر های باقی مانده است.
وی در پایان یادآور شد: به محض رسیدن خبرهای تكمیلی در این خصوص از طریق پورتال سازمان محیط زیست اطلاع رسانی می شود.
علمی 9015**1440
۰ نفر