۱۰ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۵۷
کد خبر: 83051686
T T
۰ نفر
بورس؛ پناهگاهی امن برای سرمایه های سرگردان بازار ارز

تهران- ایرنا- صعود و نزول نرخ ارز در ماه های گذشته نقش مهمی در افزایش و كاهش بی رویه سرمایه های مردم داشته و این روزها به دغدغه ای مهم برای آنها تبدیل شده است. بازاری كه بی ثباتی و ناامنی یكی از مشخصه های اصلی آن به شمار می رود. از این رو در شرایط فعلی می توان بازار بورس را بهترین و كم ریسك ترین گزینه برای سرمایه گذاری افراد دانست.

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ نوسانات بازار ارز در ماه های اخیر سبب ایجاد چالش در حوزه اقتصادی جامعه و بروز اختلال در امور اقتصادی مردم شد و بدین شكل افراد برای جلوگیری از كاهش ارزش دارایی های خود دچار سردرگمی شدند و اینگونه برخی به تبدیل سرمایه های مالی خویش به سكه و دلار اقدام كردند.

اما كمتر از 24 ساعت گذشته اقتصاد ایران شاهد شوك ارزی تازه ای بود. دلاری كه در طول چند ماه اخیر سیر صعودی- نجومی داشت و سبب وسوسه افراد به خرید آن در بازار آزاد شده بود، ناگهان روند كاهشی تعجب برانگیزی را دنبال كرد و این رویداد برای افرادی كه میزان بالایی از ارز را در اختیار داشتند، خبری غیر قابل باور بود.

در نگاهی به رویدادهای بازار ارز در ماه های گذشته می توان به تغییر مكان تعیین نرخ دلار اشاره كرد كه در آن نقش صرافی ها عملاً كم رنگ و با ورود پلیس و دستگیری دلالان، اگرچه از تب و تاب حضور خیابانی آنان كاسته شد و این مهم به فضای مجازی انتقال یافت و عده ای سودجو در این فضا دست به شیطنت می زدند و قیمت های نجومی را در ساعت هایی كه صرافی ها تعطیل بودند و هیچگونه معامله ارزی صورت نمی گرفت، تعیین و سپس در حالی كه ذهن مردم آماده برای پذیرش این قیمت ها بود، آن را به دنیای واقعی تزریق می كردند و اینگونه بر تابلوی صرافی ها نقش می بست. بدین ترتیب نرخ دلار ساعتی و دقیقه ای افزایش می یافت. این گونه جریان عظیمی پشت تعیین نرخ ارز در اقتصاد ایران پنهان شد كه قصد تخریب روحیه مردم در جنگ اقتصادی داشتند.

اما این شرایط عمر طولانی نداشت و نرخ ارز سیر نزولی پیدا كرد كه این كاهش به سبب ورود دولت و تزریق اندوخته دولتی به بازار بود. در همین ارتباط بانك مركزی برای تامین مصارف ارز خدماتی بخشنامه جدیدی صادر كرد. به این صورت كه در پی ثبت ركورد 19 هزارتومانی برای دلار آمریكا، رؤسای قوای مقننه، قضاییه و مجریه به بانك مركزی اجازه دادند تا به منظور مدیریت بازار آزاد ارز از طریق بانك ‌ها و شبكه صرافی در این بازار دخالت كنند و برهمین پایه بانك مركزی نیز با صدور بخشنامه‌ای از 11بانك خواست تا در صورت عدم امكان حواله ارزی، نسبت به تخصیص ارز اسكناس به نیازهای خدماتی مردم اقدام كنند. بدین شكل انتشار این خبر فضای روانی بازار آزاد ارز ایران را تحت تاثیر خود قرار داد.

از طرفی دیگر عزم قوه قضاییه نیز در صدور احكام قضایی بی تاثیر نبود. قوه قضاییه در مدتی كه نرخ ارز افزایش بی سابقه ای به خود گرفته بود با دستگیری و صدور احكام قضایی برای افراد دخیل در این كار باعث شد تا از گسترش این فضای اقتصادی ناسالم جلوگیری كند.

سعید مجتهدی رییس سابق شورای عالی كانون صرافان درباره علت كاهش نرخ ارز در روزهای اخیر، معتقد است: به نظر می‌رسد چند دلیل برای كاهش نرخ ارز در روزهای اخیر وجود دارد كه مهمترین آن اشباع خریداران ارز است. دوران رشد نرخ ارز طولانی شد و در این مدت بخش عمده افرادی كه به دنبال حفظ ارزش پول و دارایی خود وارد بازار ارز شدند و دارایی‌های خود را به ارز تبدیل كردند و با توجه به رشد نرخ ارز در این مدت و تبدیل این دارایی‌ها، از سطح تقاضای ارز كاسته شده است.

مجتهدی در ادامه افزود: یكی از مولفه‌های دیگر رفتار خریداران ارز است به طوری كه با افزایش قیمت‌ها همه خریدار می‌شوند و با كاهش اندك نرخ، به سرعت فروشنده ارز می‌شوند و در روزهای اخیر و امروز عرضه ارز در بازار افزایش یافته است و اغلب بسیاری از افرادی كه ارز خریده بودند، عرضه كننده ارز شدند و این بر افت قیمت‌ها تاثیر داشته است.

علی حیات ‌نیا كارشناس مسایل اقتصادی نیز می گوید: یكی از مهمترین دلایل كاهش نرخ دلار، تضمین اتحادیه اروپا برای مبادلات تجاری و مالی با ایران است.

وی برخورد جدی با اخلال‌گران اقتصادی و تزریق ارز به بازار توسط دولت را از دیگر عوامل موثر بر كاهش نرخ دلار در بازار دانست.

اكنون با توجه به كاهش نرخ ارز مردم با هجوم به صرافی های در پی فروش دلارهای خود هستند اما در چنین شرایطی مهمترین مساله، سرمایه گذاری پول های به دست آمده از فروش دلار است. این واقعیت را نمی توان كتمان كرد كه سرازیر شدن این سرمایه در هر بخشی با ایجاد بحران همراه خواهد شد، یعنی اگر این پول در بخش هایی مانند مسكن، خودرو و هر بخشی دیگری وارد شود، این افزایش تقاضا به افزایش قیمت و بحران در بخش مربوطه منجر خواهد شد.

بنابراین در چنین شرایطی كه نرخ ارز در حال كاهش است و مردم از یك طرف به دنبال فروش ارزهای احتكار كرده خود هستند و از طرفی دیگر به سبب كاهش ارزش پول ملی و كاهش قدرت خرید، جامعه در شرایط «فرار از پول» قرار گرفته، امن ترین و بهترین گزینه برای سرمایه گذاری، سرمایه گذاری در بورس است.

البته سرمایه گذاری در بورس نیز باید با مطالعه و تحلیل همراه باشد و صورت های مالی و دورنمای صنایع پیش از خرید سهام بررسی شود. بورس یكی از ستون های اقتصاد به شمار می رود، به ویژه آن كه بخش های مختلف اقتصاد كشور مانند نفت و پتروشیمی در آن حضور دارند و این مساله می تواند مشوقی مهم برای بسیاری از افراد شود تا سرمایه خود را به این بخش وارد كنند.

پژوهش9370**2002**9131
۰ نفر