۱۰ مهر ۱۳۹۷، ۸:۰۳
کد خبر: 83051218
T T
۰ نفر
پكن نسبت به حضور ناوهای آمریكایی در دریای جنوبی هشدار داد

پكن- ایرنا - با افزایش حضور نظامی آمریكا و ناوشكن های این كشور در دریای جنوبی چین، پكن در این مورد به واشنگتن هشدار داد.

به گزارش ایرنا روزنامه گلوبال تایمز چین روز سه شنبه گزارش كرد به دنبال تحرك ناوهای آمریكایی در دریای جنوبی، پكن به واشنگتن هشدار داده است با حضور ناوهای خود منطقه دریای جنوبی را بشدت نا امن كرده است.
اخبار دریافتی همچنین حاكی است در جریان اسكورت ناو آمریكایی توسط ناو چینی در دریای جنوبی، دو فروند ناوشكن نزدیك بوده است با یكدیگر برخورد كنند.
آمریكا مدعی شده است كه می خواسته است ناو 'دكاتور' خود را از منطقه پرمنازعه اسپراتلی در دریای جنوبی دور كند اما حضور ناوشكن چینی بشدت باعث مشكل شده و نزدیك بوده است ناوهای دو كشور با یكدیگر برخورد كنند.
نیروی دریایی آمریكا از این بابت از چین انتقاد و اعلام كرده كه ناوشكن چینی كه برای هشدار به آمریكا به این ناحیه آمده بود به شكلی غیرایمن اقدام به مانور كرده و باعث بروز ناامنی و خطر در برخورد دو كشتی شده است.
وزارت دفاع چین هم موضوع اعزام ناوشكن لویانگ این كشور به آبهای این منطقه را برای دور كردن ناوشكن دكاتور آمریكا مورد تایید قرار داده و آورده است این موضوع مربوط به روز یكشنبه بوده است.
این بیانیه می افزاید ما خیلی سریع وقتی ناوشكن آمریكایی وارد آبهای تحت قلمرو چین در دریای جنوبی شد، واكنش نشان داده و به این ناو هشدار دادیم از این منطقه خارج شود.
اما نیروی دریایی آمریكا در بیانیه خود آورده كه ناوشكن چینی به شكل غیرحرفه ای اقدام كرده و امنیت دو كشتی را به خطر انداخته و دكاتور نیز قصد داشته است از این منطقه جنجالی خارج شود.
وزارت دفاع چین نیز در بیانیه خود متقابلا آمریكا را به ایجاد ناامنی در دریای جنوبی با اعزام كشتی های نظامی متهم و تاكید كرده است پكن قاطعانه از تمامیت ارضی خود دفاع خواهد كرد.
ناوشكن آمریكایی دكاتور این هفته در جریان عبور 10 ساعته خود از این منطقه وارد ناحیه 12 مایلی برخی از تپه های شنی جزایر اسپراتلی شد كه چین بارها آن را محدوده ممنوعه اعلام كرده است.
چین مجمع الجزایر اسپراتلی را از آن خود می داند جزایری زنجیره ای در دریای جنوبی كه فیلیپین، ویتنام و تایوان هم مدعی مالكیت بر آن هستند آمریكا می گوید می خواهد از كشتیرانی آزاد در دریای جنوبی حراست كند.
آساق**231**1904**

سرخط اخبار جهان