۴ مهر ۱۳۹۷، ۲۰:۲۳
کد خبر: 83045633
T T
۰ نفر
اشتغال در يزد به سمت شغل هاي دانش بنيان تغيير كند

يزد - ايرنا - معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منابع انساني استاندار يزد با بيان لزوم وحدت رويه و گفتمان مشترك در بحث اشتغال و ايجاد اتاق فكر براي هدايت اين بخش گفت: جهت گيري ايجاد اشتغال در استان اشتباه است و بايد به سمت شغل هاي دانش بنيان تغيير كند.

به گزارش ايرنا ، علي زيني وند، چهارشنبه شب در هشتمين جلسه كارگروه تخصصي اشتغال استان يزد گفت: هم اكنون در استان شغل و ظرفيت هاي بالايي بويژه در صنايع وجود دارد اما عمده تلاش ها در مسير ايجاد مشاغل براي افراد غير بومي با تحصيلات پايين است.
وي افزود: هر شركتي كه بتواند در جهت گيري اشتغال افراد دانش آموخته بويژه زنان و در شغلهاي دانش بنيان ، آي تي و آي سي تي گام بردارد حمايت خواهد شد.
معاون استاندار يزد تأكيد كرد: بانكها بايد طرحهاي ارائه شده را با جديت بيشتر بررسي كرده و در اين خصوص ، دانشگاهها و نخبگان با همكاري مديران ، كارهاي پژوهشي انجام دهند چون تبعات منفي و اجتماعي نگاه فعلي بالاست.
زيني وند ، خروج جوانان دانش آموخته و نخبه استان يزد و افزايش اشتغال افراد بيكار غيربومي با تحصيلات پايين و در نتيجه رشد بالاي نرخ بيكاري را از تبعات اجتماعي برنامه هاي اشتغالزايي استان عنوان كرد.
وي تأكيد كرد: اگر بتوانيم در روستاها به هر نحوي اشتغال بويژه در كشاورزي و دامپروري ايجاد كنيم كار بزرگي است ولي بايد در كاهش بيكاري به شيوه ديگري عمل شود.
اين مسئول با بيان اينكه استان يزد در پرداخت تسهيلات اشتغال روستايي خوب عمل كرده است ، گفت: با اين حال بايد براي افزايش سهم بخش خدمات و تسهيل و سرعت در تصويب طرحها در بانكها و افزايش نظارت فرمانداران ، بيشتر تلاش شود.
معاون استاندار يزد خاطرنشان كرد: با وجود شرايط فعلي كشور پيش بيني ما اين است كه اعتبارات دولت در بخش اشتغال روستايي كاهش نخواهد يافت و مرحله دوم نيز تسهيلات نيز هر چه زودتر انجام شود.
زيني وند با انتقاد از برخي رسانه ها و مطبوعات در تخريب دولت گفت: اين تخريب ها جهت دار است در حالي كه همه شاخص هاي استان يزد رو به رشد است و اين موضوع را از افزايش ميزان مصرف انواع انرژي ها در صنايع مي توان مشاهده كرد.
وي درباره طرح كارورزي هم با بيان اينكه استان يزد در اين خصوص ، خوب عمل نكرده است ، اضافه كرد: اطلاع رساني در اين خصوص و تعهدات تأمين اجتماعي ضعيف بوده و بايد مديران روي طرحهاي اشتغال زا بيشتر تمركز كنند.
وي ادامه داد: بايد سهميه هر دستگاه در اين طرح مشخص و به دستگاهها اعلام شود و در هر جلسه كارگروه اشتغال يا در هر 2 جلسه يكبار گزارش عملكردهاي اين بخش ارائه و بررسي شود.
معاون استاندار يزد در پايان تشكيل كميته اي به عنوان زيرمجموعه كارگروه اشتغال و اتاق فكر هدايت اشتغال را خواستار شد و گفت: اين كميته بايد بر تفكيك وظايف دستگاهها و فرمانداري ها و وضعيت تسهيلات ورودي اشتغال به استان نظارت داشته باشد و اين وامها را با شغلهاي مورد نظر تطبيق دهد.
اين استان در تسهيلات منعقد شده استانها نسبت به 50 درصد مصوب رتبه دوم و در تسهيلات مصوب رتبه پنجم را دارد و هم اكنون يزد بعد از استانهاي تهران ، سمنان ، خوزستان و اصفهان در تسهيلات مصوب قرار گرفته است.
در اشتغال فراگير ، استان يزد 2هزار و 760 ميليارد ريال اعتبار داشته ولي چهار هزار و 570 ميليارد ريال در كارگروه اشتغال مصوب شده كه اميدواريم با اختصاص سهميه هاي جديد ، تسهيلات به همه طرحها پرداخت شود.
در سال گذشته سهميه استان يزد 160 ميليارد ريال بوده كه 120 ميليارد ريال آن اختصاص يافته و امسال 177 ميليارد ريال سهميه داشته ايم.
هم اكنون حدود 15درصد جمعيت استان در روستاها و مناطق عشايري زندگي مي كنند و به كشاورزي اشتغال دارند.
1968/ 6197

سرخط اخبار استان‌ها