۳ مهر ۱۳۹۷، ۹:۲۳
کد خبر: 83043253
T T
۰ نفر

ژاپن، الگویی برای توسعه صنعت گردشگری ایران

۳ مهر ۱۳۹۷، ۹:۲۳
کد خبر: 83043253
ژاپن، الگویی برای توسعه صنعت گردشگری ایران

پكن- ایرنا- ژاپن از جمله كشورهای موفق در زمینه جذب گردشگر است و صنعت گردشگری این كشور به عنوان یكی از اركان راهبردی رشد و توسعه و افزایش تولید ناخالص ملی، الگوی موفقی برای جذب گردشگر توسط ایران است.

به گزارش ایرنا، سهم مستقیم گردشگری و سفر ژاپن از تولید ناخالص ملی 110 میلیارد دلار برابر با 2.4 درصد و كل سهم گردشگری سفر هم 343 میلیارد دلار برابر با 7.4 درصد تولید ناخالض ملی این كشور است.
اكنون، سهم كل اشتغال گردشگری و سفر در ژاپن 1.7 درصد از كل اشتغال این كشور برابر با یك میلیون و 125 هزار نفر است اما پیش بینی می شود این رقم تا سال 2027 به یك میلیون و 129 هزار نفر برابر با 1.9 درصد كل اشتغال ژاپن برسد.
در سال 2017 گردشگران ورودی بیش از 32 میلیارد دلار به اقتصاد ژاپن تزریق كردند. پیش بینی می شود این رقم در سال 2027 به 49 میلیارد دلار برسد.
ژاپن همچنین در سال 2017 حدود 34 میلیارد دلار برابر با 3.5 درصد كل سرمایه گذاری این كشور را در زمینه گردشگری هزینه كرده و دولت پیش بینی كرده است این رقم در سال 2027 به 42 میلیارد دلار برسد.
در سال 2017 افزون 28 میلیون و 700 هزار گردشگر خارجی از ژاپن دیدار كردند و 17 میلیون و 900 هزار ژاپنی نیز به خارج از كشور سفر كردند با این حال پیش بینی می شود تعداد گردشگران ورودی به ژاپن در سال 2018 به بیش از 32 میلیون افزایش یابد.
در سال 2016 دولت ژاپن اعلام كرد رقم 40 میلیون گردشگر ورودی را برای سال 2020 و 60 میلیون را برای سال 2030 هدف گذاری كرده است و برای دستیابی به آن اهداف، هزینه های بخش گردشگری را از 3.48 هزار میلیارد ین به 8 هزار میلیارد ین در سال افزایش داد.
یك كارشناس گردشگری می گوید ژاپن دیگر تنها یك كشور پیشرو در زمینه تكنولوژی نیست بلكه این كشور می خواهد خود را بعنوان یك مقصد گردشگری جدید به جهانیان معرفی كند.
'اندریو شاجی' می گوید: توكیو در این زمینه موفق عمل كرده است نگاهی به آمار صنعت گردشگری و میزبانی رویدادهای مختلف ورزشی این موضوع را ثابت می كند.
او می گوید: این كشور نه تنها برنامه های مختلفی برای جذب گردشگر از سراسر جهان در نظر گرفته است بلكه گوشه چشمی هم به جذب گردشگران مسلمان از كشورهای مختلف از جمله ایران دارد.
كارشناسان معتدقند ژاپن به عنوان یكی از كشورهای آسیایی و پیشرو در زمینه توسعه صنعت گردشگری، می تواند الگو و تجربه خوبی برای جذب گردشگر در ایران نیز باشد موضوعی كه 'مرتضی رحمانی موحد' سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن نیز با آن موافق است.
او می گوید كل بازدید كنندگان ایرانی از ژاپن در سال 2016 حدود 6 هزار نفر و كل بازدید كنندگان ژاپنی از ایران در آن سال 10 هزار نفر بوده اند كه رقم بسیار ناچیزی است.
رحمانی موحد با این حال یكی از برنامه های خود را كسب تجربه از توریسم پذیری ژاپن و انتقال آن به داخل كشور و همچنین توسعه روابط گردشگری دو كشور عنوان كرد.
به گفته وی برای سهولت در جذب گردشگر ژاپنی، در حال حاضر تسهیل روادید، بویژه برای گردشگران ژاپنی، با استفاده از خدمات روادید الكترونیك در دستور پیگیری و اقدام جمهوری اسلامی ایران است.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن با اشاره به مشابهت های زیاد فرهنگی ایران و ژاپن تاكید كرد توسعه روابط گردشگری دو كشور از موضوعات مهم و مورد تاكید جمهوری اسلامی ایران و در راس روابط دو كشور است.
رحمانی موحد، ژاپن را یكی از كشورهای هدف گردشگری ایران تعریف كرد و افزود: با این حال آمار بازدید گردشگران دو كشور از یكدیگر، در سالیان اخیر رضایت بخش نیست.
او افزایش تعداد گردشگران را بسته به عواملی مانند توسعه حمل و نقل، تسهیلات روادید، خدمات بانكی، امنیت و ایمنی سفر و از همه مهمتر تبلیغات گسترده و هدفمند عنوان كرد و افزود: ارتقا سطح مناسبات دو كشور در صنعت گردشگری نیاز به یك رشته برنامه ریزی منظم، مستمر و مداوم به صورت فوری، كوتاه، میان بلند و بلند مدت دارد.
رحمانی موحد ادامه داد: سفارت جمهوری اسلامی ایران در ژاپن با توجه به وظایف و ماموریت های خود برای تحقق سیاست حداكثری جذب گردشگر و آشنایی میان طرف های علاقه مند به دو كشور، سمینار تخصصی «ایران، مقصد گردشگری» را با همكاری معتبرترین انجمن های گردشگری ژاپن در ماه اكتبر برگزار می كند.
وی اظهار امیدواری كرد این تلاش موجبات بسترسازی مناسب و موثر برای ارتقاء تماس ها و ارتباطات دفاتر عملیاتی در دو كشور برای توسعه گردشگری باشد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن به تجربیات و برنامه های این كشور در زمینه توسعه صنعت توریسم اشاره كرد و افزود: گشایش مهمان پذیرهای دولتی برای عموم مردم، تغییر مدل پارك های ملی تا سال 2020 به منظور افزایش جاذبه های طبیعی، تلاش برای جذب گردشگر از اروپا، آمریكا و استرالیا و دیگر كشورها به عنوان گردشگران ثروتمند از جمله این برنامه ها است.
به گفته وی آسان سازی مقررات مانند رفع ممنوعیت اقامت در منازل خصوصی و ساده سازی مراحل هنگام ورود گردشگر به كشور در فرودگاه ها از طریق بكارگیری فناوری های پیشرفته از دیگر این برنامه ها است.
رحمانی موحد افزود: در تمامی زمینه های گردشگری، بویژه در خصوص مدیریت مقصدسازی و بازاریابی نحوه تامین مالی پروژه ها، امكان استفاده از تجارب ژاپن برای توسعه گردشگری ایران نیز وجود دارد.
وی با اشاره به ضرورت كسب تجربه در زمینه جذب توریسم از ژاپن گفت: مطابق مصوبه تعیین كشورهای هدف در نظام سیاستگذاری و برنامه ریزی گردشگری كه در سال 1394 از طرف سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابلاغ شد، ژاپن به عنوان یكی از 40 كشور هدف با اولویت بالا قرار گرفت.
وی تربیت راهنمای آشنا به زبان ژاپنی، توسعه اقامتگاه های بوم گردی در شهرهای مقصد و مورد علاقه گردشگران ژاپنی، توسعه حمل و نقل هوایی بین دو كشور و خدمات حمل و نقلی داخلی مناسب با استانداردهای بین المللی را از جمله اقداماتی دانست كه می تواند باعث جذب گردشگر از ژاپن شود.
رحمانی موحد حضور در نمایشگاه های موثر دو كشور به عنوان بستر آشنایی و تعامل بین دست اندركاران و همچنین استفاده از خدمات رسانه ها، تلویزیون، تورهای آشناسازی و دیدار منظم مقامات و دست اندركاران صنعت گردشگری دو كشور را در جذب گردشگر ژاپنی به ایران مهم دانست.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن با اشاره به حضور موفق ایران در نمایشگاه بین المللی گردشگری ژاپن (جاتا2018) به عنوان یكی از بزرگترین رویدادهای نمایشگاهی در صنعت گردشگری در سراسر جهان، تاكید كرد برگزاری این نمایشگاه كه اكنون به لحاظ رتبه بندی، یكی از نمایشگاه های معتبر تخصصی گردشگری در سطح بین المللی محسوب می گردد مهمترین رویداد گردشگری آسیا به شمار می رود.
او بابیان اینكه در سال 2017 بیش از هزار و 200 شركت از بیش از 120 كشور در این نمایشگاه شركت داشتند و نمایشگاه 192 هزار بازدید كننده داشت تاكید كرد امسال نمایندگان 130 كشور از بخش صنعت گردشگری، در این نمایشگاه گردهم آمده اند تا محصولات و مقاصد گردشگری و خدمات وابسته را ارائه نمایند.
رحمانی موحد ادامه داد: حضور جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاه جاتا به دفاتر گردشگری ایران كمك می كند تا ضمن آشنایی با طرف های ژاپنی علاقه مند و آشنایی با این بازار مهم، به اهداف خود دست یابند.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن ارائه محصولات و مقاصد گردشگری ایران با هدف جذب گردشگر بیشتر ژاپنی به ایران، استفاده از فرصت تماس، برقراری روابط و نیز بازاریابی در ژاپن از طریق شركت های علاقه مند به اعزام گردشگر به ایران را از جمله دستاوردهای شركت در این نمایشگاه عنوان كرد.
رحمانی موحد، آشنایی و آغاز باب مراوده با آژانس های مسافرتی كشورهای ثالث برای همكاری و جذب گردشگر خارجی به ایران و بررسی امكان برگزاری تورهای تلفیقی با هدف دیدار گردشگر ژاپنی از ایران و كشورهای همسایه را از دیگر مزایای شركت در این نمایشگاه اعلام كرد.
سفیر ایران در ژاپن افزود: امروزه در جهان، نمایشگاه های گردشگری از اركان مهم برای توسعه صنعت گردشگری محسوب شده و كشورها با حضور منظم، مداوم و هدفمند و برنامه ریزی شده خود، تلاش موثری برای افزایش تعداد گردشگران ورودی و كسب درآمد بیشتر برنامه ریزی می نمایند.
به گفته وی اتحادیه و آژانس های گردشگری ایرانی با حضور در این رویداد و رویدادهای مشابه باید حداكثر استفاده را جهت بازاریابی و رقابت با دیگر كشورها بعمل آورند.
وی افزود: از انجایی كه در حاشیه نمایشگاه JATA رویدادهای گوناگونی مانند همایش، گردهمایی و ... برگزار می گردد تا زمینه های آشنایی بین دست اندركاران گردشگری فراهم گردد دفاتر علاقمند ایرانی می توانند با برنامه ریزی موثر از خدمات جانبی نمایشگاه حداكثر بهره برداری را داشته باشند.
**آساق**1904**

سرخط اخبار جهان