۲۶ شهریور ۱۳۹۷، ۱۲:۲۷
کد خبر: 83035933
T T
۰ نفر
ايران ظرفيت هاي زيادي براي مشاركت در راه ابريشم نوين دارد

پكن-ايرنا- عضو انجمن دوستي چين و ايران بر اين باور است كه تهران ظرفيت هاي زيادي براي مشاركت در راه ابريشم نوين دارد ولي هنوز از اين ظرفيت ها به طور كامل براي ورود به طرح 'يك كمربند - يك جاده' بهره نگرفته است.

'لي چانگ جين' روز دوشنبه در گفت وگو با ايرنا از راه ابريشم به عنوان يك جاده با قدمتي تاريخي ياد كرد كه در عصر نوين و با ايده هاي ابتكاري مي خواهد بار ديگر تمدن هاي كهن پارس و چين را به يكديگر پيوند بزند.
او اظهار داشت: راه اندازي راه ابريشم نوين فرصت هاي بي شماري در اختيار چين و ديگر كشورهاي مرتبط با اين برنامه بخصوص ايران قرار مي دهد.
وي تصريح كرد كه ايران مي تواند از ظرفيت هاي بالقوه اي كه اكنون دارد به بهترين شكل براي همكاري طرح استفاده كند و در طرح هاي زيربنايي آن نيز مشاركت داشته باشد.
مديرعامل شركت 'چاينا مرچانت آيرون' كه در زمينه هاي فولاد فعاليت مي كند افزود: راه ابريشم نوين بيش از هر كشور ديگري به ايران نياز دارد چون ايران مسير ترانزيت كالا است و حتي 'شي جين پينگ' رييس جمهوري خلق چين هم نقش آن را در پيشبرد اين طرح بي بديل دانسته است.
عضو اتاق بازرگاني پكن كه از نزديك با بازار ايران آشنايي دارد تاكيد كرد بسياري از كالاهايي كه با خطوط ريلي، زميني و دريايي حمل و نقل مي شود بايد از گذرگاه هاي مرتبط با ايران و يا از ايران عبور كند و اين نشان مي دهد كه اين كشور تا چه اندازه براي چين در اجراي نقشه راه ابريشم جديد با اهميت است.
عضو اتاق بازرگاني پكن افزود: ايران با يك برنامه ريزي مدون مي تواند به اين نقشه راه ملحق شود اما هنوز ارتباطات چين و ايران در راه ابريشم تكميل نشده است و هر دو كشور بايد همكاري هاي بيشتري را در دستور كار قرار دهند.
'لي چانگ' ابراز اميدواري كرد در جريان همكاري هاي دو كشور ايران با جزييات برنامه راه ابريشم چين بيشتر آشنا شود و دقيقا مطلع باشد كه در چه زمينه هايي مي تواند با چين و طرح هاي مرتبط همكاري داشته باشد.
بازرگان چيني در عين حال تاكيد كرد كه براي چين وجود امنيت در مناطق مختلف و حوزه راه ابريشم اهميت بالايي دارد و ايران هم در تلاش است تا از امنيت خاورميانه حمايت كند.
اين بازرگان و صاحب موسسه بزرگ چين كه با ايران نيز تجارت كالا دارد، ايران را از لحاظ نظامي، سياسي، اقتصادي و تجاري يك دوست، همكار و شريك بزرگ براي چين دانست و تصريح كرد ايران با ظرفيت هايي كه دارد مي تواند يكي از اصلي ترين كريدورهاي اقتصادي و تجاري راه ابريشم باشد تا هم خودش و هم ديگران از اين مزيت ها بهره مند شوند.
از ديدگاه اين عضو انجمن دوستي چين و ايران، دو كشور كماكان به همكاري ها و رايزني هاي بيشتري در باره جزييات راه ابريشم نياز دارند.
او معتقد است ايران هنوز از جايگاه و نقشي كه بايد در اين برنامه داشته باشد، آگاهي كافي ندارد و برعهده پكن است كه در اين زمينه با تهران رايزني كند و تهران را در جريان مسايل مرتبط با راه ابريشم بيشتر قرار دهد.
عضو اتاق بازرگاني پكن، ايران و چين را دو شريك بازرگاني بزرگ دانست كه نمي توانند از يكديگر در راه ابريشم جديد غافل شوند و تصريح كرد جايگاه راهبردي منطقه اي ايران اين كشور را از ديگران متمايز كرده است و وجود بنادر و آبراه ها و بسياري از راه هاي ريلي از طرق مختلف، ايران و چين را به يكديگر و به راه ابريشم وصل مي كند.
اين بازرگان چيني افزود: تاريخ در حال تكرار است و دو تمدن كهن مي خواهند با همكاري مشترك، راه ابريشم را بازنويسي كنند اما اين مسير طولاني و ناهموار است و به درايت طرفين براي عبور از سختي ها و دشواري هاي آن نياز است و فايق آمدن بر چالش ها به معناي دستيابي آنها و كل منطقه به مزيت هاي فراوان اقتصادي، تجاري و پيمودن راه پيشرفت و رشد است.
آساق**231**1904**1337

سرخط اخبار جهان