فرهنگ غنی ایران و روسیه زمینه گسترش همكاری ها را فراهم كرد

مسكو - ایرنا - میخاییل پیوتروفسكی رئیس موزه ارمیتاژ سن پترزبورگ با اشاره به برگزاری هفته فرهنگی ایران در روسیه گفت كه فرهنگ غنی تهران و مسكو شرایط را برای توسعه همكاری ها دو جانبه فراهم كرده است.

به گزارش ایرنا، هفته فرهنگی ایران كه از دوازدهم شهریور ماه سال جاری به مدت یك هفته در شهرهای مسكو و اوفا (پایتخت جمهوری باشقیرستان) برگزار شد، با استقبال كم سابقه روس ها از فرهنگ، هنر و تمدن ایران زمین به كار خود پایان داد.
رئیس موزه ارمیتاژ سن پترزبورگ از معروفترین موزه های جهان در خصوص هفته فرهنگی ایران در روسیه به ایرنا گفت: ایران فرهنگ بسیار غنی دارد و با شناخت هر چه بیشتر این كشور، علاقه به آن و جاذبه های بی شمار این كشور افزایش می یابد.
وی كه عضو هیات مدیره آكادمی علوم روسیه و از شرق شناسان برجسته این كشور است با اشاره به همسایگی ایران و روسیه (از طریق دریای خزر) اظهار كرد: ایران برای روسیه همواره كشور مهمی بوده است.
پیوتروفسكی با بیان اینكه روسیه تجربیات غنی مطالعه ایران و شناخت این كشور را دارد، به برگزاری كنسرت موسیقی ایرانی در چارچوب هفته فرهنگی ایران در روسیه اشاره خاطرنشان كرد: برنامه موسیقی ایرانی بسیار جالب بود و بخش كوچكی از تنوع فرهنگی ایران را نشان داد.

** هنرمند روس: آرزو دارم به ایران سفر كنم
میلا زاكاتووا یكی از هنرمندان روسیه كه در طول هفته فرهنگی ایران سری به نمایشگاه فرهنگی و هنری ایران زده بود در خصوص هنر و فرهنگ ایرانی به ایرنا گفت: به ایران بسیار علاقه مند شدم و آرزو دارم این كشور را از نزدیك ببینم.
وی افزود: به عنوان هنرمند و نقاش روس می توانم بگویم هنر ایران زبان گویای این كشور برای معرفی استعدادهای فراوان آن است.
زاكاتووا با ابراز علاقه به موسیقی ایرانی تصریح كرد: موسیقی ایرانی بسیار دلنشین است و از اجرای قطعات آن با همراهی خوانندگان ایرانی لذت بردم.
هنرمند روس یاد آورشد: از اینكه با فرهنگ شرقی و زیبای ایران آشنا شده ام، خوشحالم و امیدوارم فرصت های بیشتری برای شناخت فرهنگ و هنر ایران فراهم شود.

**نقاش روس: هنر ایران تحسین برانگیز است
یولیا سوردونكینا یكی از نقاشان برجسته روسیه پس از بازدید از نمایشگاه صنایع دستی ایران به خبرنگار ایرنا گفت: هنر ایران تحسین برانگیز و متنوع است.
وی افزود: آثاری كه در این بخش عرضه شد بخشی از هنر ایرانی بود و من به عنوان یك نقاش می توانم بگویم ایرانیان در این حوزه استادان زبردستی داشته اند كه خالق آثار ارزشمندی بوده اند.
سوردونكینا به كارگاه های آموزش هنر ایرانی در چارچوب هفته فرهنگی ایران نیز به عنوان ابتكار جالبی اشاره و اضافه كرد: آموزش هنرهایی همچون ملیله دوزی، قلمكاری و خطاطی در این كارگاه ها بسیار جالب بود.

**هنرمند روس: ایران دارای كهن ترین فرهنگ در منطقه است
سرگئی ایوانف یك دانشجوی روس كه از نمایشگاه صنایع دستی ایران بازدید می كرد به ایرنا گفت: ایران دارای كهن ترین فرهنگ در خاورمیانه است و بزرگانی همچون فردوسی و حافظ دارد و من در این نمایشگاه از تاریخ ایران زمین مطلع شدم.
ایوانف خاطرنشان شد: آشنایی روس ها با فرهنگ كهن ایران باعث می شود بیش از گذشته به این كشور جذب شوند و شروع به مطالعه تاریخ و كتاب های شعرای آن بویژه اشعار حافظ كنند.
دانشجوی روس همچنین از گسترش روابط فرهنگی ایران و روسیه ابراز خرسندی كرد و اظهار كرد كه در شرایط كنونی با توجه به روابط دوستانه دو كشور، حداكثر تلاش ها برای شناخت مردم دو كشور بكار گرفته می شود.
هفته فرهنگی ایران دوشنبه گذشته با گشایش نمایشگاهی از آثار هنری و صنایع دستی ایران با عنوان «ایران اسرارآمیز؛ گشتی در باغ خیال» در مسكو و اوفا آغاز به كار كرد.
در طول برگزاری نمایشگاه صنایع دستی ایران در روسیه، كارگاه های مختلفی نیز توسط هنرمندان ایرانی برای آشنایی روس ها از فرهنگ و هنر ایرانی برگزار شد كه مورد استقابل گسترده جوانان مسكو قرار گرفت.
كارگاه خوشنویسی احمد احمدی، شاهنامه خوانی مرشد مجتبی بیگی، مینا كاری افشین میرلوحی، حكاكی یا قلم زنی ضربی بر روی چرم شهین نظری، میناكاری و قلمزنی راحله شهسوارانی، سوخته كاری بر روی چوپ علی نصرآبادی، آموزش خاتم كاری ابراهیم گلریز خاتمی، نقاشی چوبسوز (سوخته كاری روی چوب) علی اكبر نصر آبادی، آموزش مشبك فلز زهرا شاه طوسی، ملیله كاری نقره مجید ولی دروی، آموزش نقاشی مكتب اصفهان محمدعلی حدت، نقاشی خط حسین نوروزی، نقاشی مینیاتور یوسف حسینی و سفالگری آزاده درخشان از جمله كارگاهی بود كه در طول هفته فرهنگی ایران در روسیه به اجرا درآمد.
گفتنی است، در حاشیه نمایشگاه صنایع دستی و هنر ایران زمین، قهوه خانه سنتی ایرانی نیز در موزه صنایع دستی و هنرهای ملی روسیه دایر شد و روس های علاقه مند با طعم چای ناب ایرانی در آن آشنا می شدند.
نمایش آثار دكتر مهدی محقق عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی در انستیتو شرق شناسی فرهنگستان علوم روسیه از دیگر برنامه های هفته فرهنگی ایران در روسیه بود.
اروپام*391* 1346 *شبس*1488 **

سرخط اخبار جهان