۱۸ شهریور ۱۳۹۷، ۱۴:۴۰
کد خبر: 83027778
T T
۰ نفر
راه آهن خواف - هرات امسال به بهره برداري مي رسد

تربت حيدريه - ايرنا - مديركل راه آهن شرق گفت: با توجه به پيشرفت 95 درصدي پروژه راه آهن خواف - هرات، اين پروژه امسال با حضور روساي جمهوري ايران و افغانستان به بهره برداري مي رسد.

به گزارش ايرنا، حسن ماسوري روز يكشنبه در نشست با خبرنگاران طبس و تربت حيدريه افزود: اين پروژه 105 كيلومتر طول دارد كه براي هر كيلومتر آن 40 ميليارد ريال هزينه شده است.
وي همچنين از احداث خط دوم راه آهن بافق - مشهد در آينده نزديك خبر داد و اظهار داشت: عمليات اجرايي اين خط با مشاركت فاينانس روسيه يا اوراق مشاركت مردمي و اعتبار بيش از 40 هزار ميليارد ريال به زودي آغاز مي شود.
وي گفت: سرمايه گذاري ريلي مولد در منطقه شرق كشور از مسير بافق به مشهد، به عنوان يك مسير ترانزيتي مهم كشور است و هر مبلغي كه براي آن هزينه شود، منجر به كسب درآمد و داراي توجيه اقتصادي مي باشد.
ماسوري با بيان اينكه فقط 30 درصد از مجموعه خطوط ريلي كشور بهره وري مناسب دارند افزود: 70 درصد شبكه ريلي كشور فاقد توجيه اقتصادي هستند و اين بدان خاطر است كه در گذشته بر اساس برنامه محوري و توجيه اقتصادي عمل نكرده ايم.
وي اظهار داشت: مدل توسعه اقتصادي بايد از سليقه محوري خارج شده و نگاه هاي جزيره اي و سياسي در اجراي پروژه ها حذف شود و پروژه ها براساس برنامه اصولي، خارج از نگاه سياسي و با درنظر گرفتن درآمد اقتصادي اولويت بندي شده و اجرا شوند.
وي گفت: با اينكه اغلب پروژه هاي راه آهن با كمبود منابع مواجه است، اما در راه آهن شرق كشور توانسته ايم علاوه بر توسعه زيرساخت در سنگان و سايت هاي احيا و توسعه ملي و توسعه فولاد و كمربندي سالار شادمهر، مراكز تعميرات لوكوموتيو و واگن را در مناطق اين حوزه مد نظر قرار داده و امكان ايجاد آنها را فراهم كنيم.
مديركل راه آهن شرق افزود: با توجه به اينكه ايجاد مركز تعميرات لوكوموتيو و واگن در طبس، تربت حيدريه و خواف پيشنهاد شده است، در هر سه نقطه از راه آهن شرق به دنبال ايجاد اين مراكز هستيم.
وي اظهار داشت: راه آهن شرق مي تواند پس از بررسي هاي لازم و ارايه توجيه اقتصادي، پايانه بار و ترخيص را با پيگيري هاي فراوان در طبس ايجاد كند.
وي در باره ايجاد راه دسترسي مناسب به راه آهن تربت حيدريه نيز گفت: جلساتي با مسئولان شهري و اعضاي شوراي شهر برگزار شده و يك شركت خصوصي نيز براي همكاري اعلام آمادگي كرده و قرار است شهرداري نسبت به آزاد سازي مسير بولوار جديد راه آهن اقدام كند تا زيرسازي و روكش مسير به انجام برسد.
ماسوري افزود: با توجه به فاصله نامناسب ايستگاه راه آهن تربت حيدريه از اين شهر، قرار است در طرح خط دوم ريلي بافق - مشهد يك ايستگاه مسافربري نيز در نزديكترين نقطه تربت حيدريه احداث شود تا دسترسي شهروندان به خطوط ريلي تسهيل گردد.
وي اظهار داشت: پيگير راه اندازي قطار حومه اي تربت حيدريه به مشهد نيز هستيم كه مطالعات آن آغاز شده و در صورت اجرا باعث ايجاد تحول در شهرستان خواهد شد.
راه آهن شرق در سال 1384 با حدود هزار كيلومتر طول خط و 42 ايستگاه باربري و مسافربري در سه استان خراسان رضوي، خراسان جنوبي و يزد فعاليت خود را آغاز كرد كه از طولاني ترين خطوط راه آهن كشور محسوب مي شود.
شهرستان 225 هزار نفري تربت حيدريه در 150 كيلومتري جنوب غربي مشهد واقع است.
6121 / 6053

سرخط اخبار استان‌ها