۱۱ شهریور ۱۳۹۷، ۸:۳۲
کد خبر: 83019650
T T
۰ نفر

كشت كلزا مزارع آذربايجان غربي را طلايي تر مي كند

۱۱ شهریور ۱۳۹۷، ۸:۳۲
کد خبر: 83019650
كشت كلزا مزارع آذربايجان غربي را طلايي تر مي كند

مهاباد - ايرنا - كشت دانه روغني كلزا به سبب افزايش درآمد كشاورزان، رشد در فصل بارش باران و نياز كمتر به آبياري و خريد تضميني دولت، مزارع آذربايجان غربي را طلايي تر مي كند.

به گزارش ايرنا، آذربايجان غربي با برخورداري از 700 هزار تا يك ميليون هكتار اراضي قابل كشت يكي از استان هاي مستعد كشت انواع محصولات كشاورزي است و سالانه بيش از 50 درصد از اراضي اين استان به كشت گندم اختصاص مي يابد.
يكي از برنامه هاي جهاد كشاورزي در استان جهت جلوگيري از كشت مستمر گندم در مزارع براي بهبود كيفيت محصول، تنوع در كشت و كشت هاي جايگزين است كه دانه روغني كلزا به سبب داشتن قابليت هاي مناسب از اين جهت در برنامه اين سازمان جاي گرفته است.

** طرح خودكفايي و حمايت از كشت كلزا
طرح 10 ساله خودكفايي دانه روغني از سه سال قبل در كشور شروع شده است و جهاد كشاورزي از افزايش سطح كشت اين محصول حمايت مي كند.
يكي از ديگر عوامل ضرورت توسعه كشت كلزا، نياز كشور به اين محصول است و ساليانه 90 درصد دانه روغني و مواد اوليه كارخانجات روغن خوراكي كشور وارد مي شود و هر سال براي اين منظور چهار ميليارد دلار ارز از كشور خارج مي شود.
علاوه بر خودكفايي در توليد دانه هاي روغني، صرفه جويي در مصرف آب كشاورزي، كنترل آفت ها، درآمد 2 برابري از هر هكتار نسبت به كشت گندم و رعايت تنوع كشت در مزارع از ديگر مزاياي كشت كلزاست.
علاوه بر حمايت وزارت جهاد كشاورزي از بهره برداران كشت كلزا از طريقتوزيع بذر يارانه اي، تمام محصول نيز در به صورت تضميني با نرخ 28 هزار ريال خريداري مي شود و در استان آذربايجان غربي امسال 10 مركز خريد براي اين محصول راه اندازي شد.

** سازگاري با شرايط اقليمي
كلزا از جمله محصولات كشاورزي است كه در اواخر تابستان و اوايل پاييز به صورت آبي كشت مي شود و اين فصل كشت در آذربايجان غربي متقارن با شروع بارش هاي پاييزه است.
كلزا در اين فصل تنها براي رويش نياز به آبياري دارد و بارش هاي پاييزه باعث رشد بوته مي شود تا جايي كه گياه بتواند سرمايه زمستانه را تحمل كند.
اوج رشد و شكوفايي كلزا در فصل بهار است؛ فصلي كه در آذربايجان غربي به خاطر بارش بهاره بويژه در سال هاي پربارش مزارع تنها از آب حاصل از بارش تغذيه مي كند.
در اين فصل حتي اگر بارش ها هم مناسب نباشد، به سبب پرآب بودن رودخانه ها و چشمه ها و سرريز شدن سدهاي استان، از نظر آبياري مشكل چنداني وجود ندارد.
مزارع طلايي رنگ كلزا در اين فصل (ارديبهشت و اوايل خرداد) زيبايي خاصي نيز به دشت هاي وسيع آذربايجان غربي مي بخشد كه مي تواند نظر عاشقان طبيعت را به سوي خود جلب كند.
برداشت مكانيزه كلزا به عنوان نخستين محصول كشاورزي در آذربايجان غربي و در اواخر خرداد و اوايل تير ماه صورت مي گيرد و محصول توليد شده به مراكز خريد تحويل داده مي شود.
برخي از كشاورزان از اين فرصت استفاده مي كنند و مزارع را پس از برداشت براي كشت صفي جات و سبزيجات مختلف نيز مهيا كرده و مي تواند در سال 2 بار محصول را برداشت كنند.

** افزايش درآمد حاصل از كشت كلزا تا 180 ميليارد ريال
رييس سازمان جهاد كشاورزي آذربايجان غربي گفت: در سال زراعي جاري چهار هزار و 500 هكتار از مزارع آذربايجان غربي به كشت كلزا اختصاص يافته بود و بيش از هشت هزار تُن محصول در استان برداشت شد.
اسمعيل كريم زاده افزود: با توجه به خريد تضميني كلزا، بهاي محصول توليد شده استان در حدود 180 ميليارد ريال بود و از اين مبلغ تنها 10 ميليارد ريال از مطالبه كلزاكاران استان باقي مانده است.
وي يادآور شد: امسال به دليل سرمازدگي، بارش تگرگ و رشد علف هاي هرز 300 هكتار از مزارع كلزاي استان قابليت برداشت محصول را نداشت.
وي با اشاره به حمايت هاي جهاد كشاورزي استان از كشت اين محصول افزود: برنامه ابلاغي براي سال زراعي آينده «97-98» افزايش سطح زيركشت اين محصول به هشت تا 10 هزار هكتار است.
كريم زاده گفت: هم اكنون مقدمات اوليه كشت اين محصول فراهم شده و بذر و ساير نهاده هاي مورد نياز كشاورزان براي كشت اين محصول در استان تامين شده است.
يكي از مشكلات عمده كشت كلزا در آذربايجان غربي، وارداتي بودن بخشي از بذر آن، آشنا نبودن كشاورزان با اين محصول، ضرورت نياز به تحقيقات ميداني براي گونه هاي سازگار با شرايط اقليمي آذربايجان غربي و تمايل بيشتر كشاورزان براي كشت محصولات معمول از جمله چغندرقند و نخود و ساير حبوبات است.
با توجه به اهميت آب در كشور به بويژه در آذربايجان غربي با توجه به روند خشك شدن درياچه اروميه، تغيير نگرش و روش كشاورزان در اين منطقه از اهميت ويژه اي برخوردار است و لازم در راستاي سياست هاي كلي ستاد كشوري احياي درياچه اروميه براي طرح هاي نكاشت و ممانعت از كشت محصولات آب بر مانند چغندرقند و سيب زميني، ترويج فرهنگ كشت كلزا نيز مورد توجه بيشتر قرار گيرد.
به گزارش ايرنا كلزا (Brassica napus)، يكي از گياهان دانه ‌روغني مهم در مناطق معتدل بوده و داراي طيف به نسبت وسيعي از سازگاري اقليمي است.
دانه كلزا داراي ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئين بوده و به خاطر اسيدهاي چرب اشباع نشده و فاقد كلسترول از كيفيت تغذيه‌اي بالايي برخوردار است.
سالانه بيش از 55 ميليون تن كلزا در كشورهاي عضو اتحاديه اروپا، چين و كانادا به عنوان سه توليدكننده اصلي اين محصول به دست مي آيد؛ ميزان توليد اين محصول در ايران بسيار اندك و كمتر از 300 هزار تن در سال برآورد مي شود كه اين رقم نيز در سال هاي اخير با توجه ويژه وزارت جهاد كشاورزي به دست آمده است.
3020/3072

سرخط اخبار استان‌ها