۷ شهریور ۱۳۹۷، ۱۶:۰۸
کد خبر: 83016664
T T
۰ نفر

بازگشت هیات آمریكایی با دستان خالی از دمشق

۷ شهریور ۱۳۹۷، ۱۶:۰۸
کد خبر: 83016664
بازگشت هیات آمریكایی با دستان خالی از دمشق

تهران - ایرنا - در حالی كه این روزها خبر حمله احتمالی آمریكا و متحدانش به سوریه برای نجات تروریست های متحد واشنگتن به گوش می رسد، رسانه های بین المللی اعلام كردند كه یك هیات آمریكایی چندی پیش برای دیدار با مقامات سوریه به دمشق سفر كرده است.

خبرگزاری 'رویترز' شب گذشته (سه‌شنبه شب / ششم شهریور) گزارش منتشر شده در روزنامه لبنانی الاخبار درباره سفر یك هیأت امنیتی آمریكایی به دمشق را تایید كرد و به نقل از مقام‌های آمریكایی نوشت كه واشنگتن كانال‌هایی برای تماس با دمشق دارد.
روزنامه لبنانی 'الاخبار' دیروز این خبر را اعلام و رویترز نیز با پیگیری این خبر از منابع آمریكایی آن را تایید كرد.
الاخبار به نقل از منابع آگاه نوشته بود، یك هیأت آمریكایی به ریاست یك افسر بلندپایه آمریكایی در یكی از شب‌های هفته پایانی ژوئن گذشته (اوایل تیرماه 97) با یك هواپیمای اماراتی به دمشق سفر كرده است.
به نوشته این روزنامه لبنانی این افسر آمریكایی و هیات همراه با 'علی مملوك' رئیس دفتر امنیت ملی سوریه دیدار و هیأت آمریكایی به دمشق پیشنهاد داده در صورت خروج مستشاران نظامی ایران از سوریه، نیروهای آمریكایی هم سوریه را ترك كنند.
مملوك نیز در پاسخ به این پیشنهاد، آمریكا را 'نیروی اشغالگر' توصیف و بر روابط مستحكم میان دمشق - تهران تأكید كرده است؛ رئیس دفتر امنیت ملی سوریه همچنین پیشنهاد مشاركت آمریكا در طرح‌های اقتصادی شرق سوریه را هم رد و عنوان كرده كه اولویت سوریه همكاری با كشورهای 'دوست و هم‌پیمان' است.
با گذشت ساعاتی از انتشار این گزارش، خبرگزاری رویترز همچنین به نقل از یك مقام ائتلاف حامی 'بشار اسد'، انجام این دیدار را تایید كرده و نوشته است كه هیأت آمریكایی شامل مقام‌های امنیتی و اطلاعاتی بوده است.
بنابر اطلاعاتی كه الاخبار به دست آورده، طرف آمریكایی برای طرف سوری پیشنهاد و مطالبات زیر را مطرح كرده است:
- آمریكا آماده است سربازان خود را به صورت كامل از خاك سوریه از جمله پایگاه التنف و منطقه شرق فرات بر اساس مقدمات امنیتی خارج كند كه ارتش سوریه و روسیه بر آن نظارت داشته باشند.
در مقابل، دمشق نیز باید این مطالبات آمریكا را برآورده كند: نخست: خروج كامل ایران از منطقه جنوب سوریه؛ دوم، ضمانت مكتوب برای دریافت سهم شركت های آمریكایی از بخش نفتی مناطق شرق سوریه؛ سوم، ارائه اطلاعات كامل از گروه های تروریستی و اعضای آن توسط طرف سوری به آمریكایی‌ها كه شامل تعداد عناصر كشته شده خارجی این گرو هها و تعداد كسانی باشد كه در قید حیات هستند.
علی مملوك نیز در پاسخ طرف آمریكایی گفته است: 'اولا، شما در سوریه نیروی اشغالگر هستید؛ به زور و بدون اجازه وارد خاك ما شده ‌اید و می‌ توانید به همان صورت خارج شوید؛ تا زمانی كه این مسئله صورت گیرد، ما با شما به عنوان یك نیروی اشغالگر برخورد می‌كنیم؛ ثانیا: سوریه كشور بی‌ریشه‌ای نیست، بلكه بخشی از یك محور گسترده است؛ موضع ما در برابر رابطه ایران مشخص است و اسد در چند سخنرانی و مناسبت آن را تكرار كرده و مضمون آن، این است كه روابط ما با تهران، حزب‌الله و نیروهای همپیمانی كه در كنار ارتش سوریه با تروریست ها جنگیده‌اند، روابط محكمی است و این پیشنهاد، ائتلاف‌های ثابت ما را تغییر نمی‌دهد؛ ثالثا: اولویت ما پس از جنگ، همكاری با كشورهای دوست و همپیمانی است كه علیه ملت سوریه توطئه نكرده‌اند و نمی‌توانیم به شركت های وابسته به كشورهایی تسهیلات بدهیم كه با ما جنگیده و هنوز می‌جنگند'.
مملوك درباره اطلاعات مربوط به گروه‌های تروریستی نیز تاكید كرد كه سوریه اطلاعات بسیار زیادی از گروه های تروریستی دارد و 'ما به صورت كامل خطر این افراد برای خودمان و شما را درك می‌كنیم و از نیاز شما به این اطلاعات آگاهی داریم... پیشتر اطلاعاتی به اردنی ها و سایر كشورها از جمله امارات دادیم... ولی امروز موضع ما در قبال این مسئله، بستگی به تغییر موضع سیاسی شما در قبال سوریه و نظام و ارتش آن دارد، لذا سوریه پیش از اینكه در روابط سیاسی بین دو كشور ثباتی صورت نگیرد، هیچ همكاری یا هماهنگی امنیتی در این زمینه با شما (آمریكایی‌ها) انجام نخواهد داد'.
اگر نگاهی به تاریخ سفر این هیات آمریكایی به دمشق بیندازیم، مشاهده می كنیم كه این سفر حدود دو ماه پیش انجام شده، ولی به یكباره ششم شهریور خبر آن علنی شده كه در همین جا باید گفت كه آمادگی ارتش سوریه و نیروهای همپیمان دمشق برای حمله به استان ادلب در شمال غرب سوریه به عنوان آخرین پایگاه تروریست های تكفیری مورد حمایت جبهه غربی - عربی - صهیونیستی، موجب نگرانی شدید مقامات واشنگتن شده و یانكی ها به دنبال نجات تروریست ها و به دنبال راه فرار برای آنها می گردند.
همچنین در روزهای اخیر آمریكا و همپیمانانش به دنبال سناریو سازی حمله شیمیایی به ادلب توسط ارتش سوریه و در ادامه حمله آمریكا، انگلیس و فرانسه به سوریه به همان بهانه قبلی استفاده ارتش سوریه از تسلیحات شیمیایی می باشند.
با توجه به این كه تروریست ها نفس های آخر خود را در سوریه می كشند، اما سران غربی - عربی - صهیونیستی آنها نمی خواهند به راحتی دست از حمایت آنها بردارند و قرار است دوباره سناریوی استفاده از تسلیحات شیمیایی توسط ارتش سوریه توسط غربی ها برای نجات تروریست ها تكرار شود.
سران واشنگتن از حامیان اصلی گروه‌های تروریستی در سوریه به شمار می روند و آمریكا در حمایت از گروه های تروریستی به طور غیرقانونی 2 هزار و پانصد نظامی خود را در خاك سوریه مستقر كرده است.
سیاست فعلی آمریكا در سوریه نامشخص است چرا كه تروریست های مورد حمایت واشنگتن در سوریه طی دو سال اخیر شكست های زیادی خورده اند و یانكی ها نگران بازگشت امنیت در این كشور می باشند.
با وجود مشخص شدن طرف پیروز بحران سوریه و ناكامی غرب در تغییر حكومت دمشق، واشنگتن اكنون به دنبال خروج به زعم خود آبرومندانه (نداشته) نیروهایش از سوریه است؛ 'دونالد ترامپ' رئیس‌جمهور آمریكا سال گذشته دستور توقف برنامه آژانس مركزی اطلاعات آمریكا (سیا) برای تسلیح و آموزش تروریست ها در سوریه را صادر كرد و چند ماه پیش نیز گفت كه امیدوار است نیروهای آمریكایی زودتر (از سوریه) 'به خانه بازگردند'.

** بهانه آمریكا از حضور در سوریه
اسراییل (رژیم صهیونیستی) رمز حضور آمریكا در منطقه غرب آسیا به ویژه در سوریه می باشد؛ این موضوع بدان معناست كه سران كاخ سفید برای توجیه حضور خود در منطقه غنی خاورمیانه دلیلی واضح تر از حمایت رژیم صهیونیستی ندارند و در این راه از هر نوع ابزار به ویژه ابزار نامشروع مانند اشغال و ورود تجاوزكارانه استفاده می كنند، البته چپاول كشورهای عرب منطقه نیز از دیگر اهداف آمریكا در منطقه می باشد.
با آغاز بحران سوریه كه گروه های تروریستی - تكفیری همچون النصره (تحریر الشام فعلی)، داعش و ارتش آزاد و سلفی ها پرچمدار مبارزه با حكومت سوریه شدند، ایالات متحده از انجام هیچگونه كمكی به آنها برای براندازی حكومت سوریه فروگذاری نكرد.
هرچند بحران سوریه با طرح و برنامه انگلیس یا همان روباه پیر آغاز شد، اما هدایت و سركردگی بحران سوریه مستقیما در دست آمریكاست و این كشور از ابزار شورای امنیت و تصویب قطعنامه های ضدسوری گرفته تا اقدامات اطلاعاتی، ارسال سلاح و مهمات (تهیه شده با پول های عربستان و قطر) تروریست ها را در سوریه حمایت می كند.
با توجه به وجود چند پایگاه آمریكا در تركیه و حضور مستشاران آمریكایی و اسراییلی در این كشور و در اختیار گذاردن چند پایگاه نظامی به مخالفان حكومت سوریه در مرز با تركیه، مستشاران آمریكایی و اسراییلی با همكاری نظامیان تركیه آموزش تروریست های ضد حكومت سوریه و همچنین طراحی برخی عملیات در سوریه را بر عهده دارند.
در كل باید گفت كه نگاه آمریكا به سوریه نگاه با چشم اسراییلی است.
یكی از فعالیت های مهم آمریكا در سوریه، فعالیت اطلاعاتی است كه از طریق تعدادی جاسوس سیا و برخی مزدوران محلی انجام می شود كه كمك بسیار زیادی به جنگ افروزان در بیش از هفت سال گذشته كرده است.
اگر بخواهیم به نقش آمریكا در بحران سوریه نگاه كنیم باید به یك سال و نیم قبل از آن (نیمه سال 1387 به بعد) بپردازیم، یعنی زمانی كه دو گروه دیپلماتیك آمریكایی به دمشق سفر كردند و طی این دیدارها، پیشنهاداتی به بشار اسد رییس جمهور سوریه ارایه داند كه از آن جمله:
- بازپس دادن بلندی جولان اشغالی از سوی رژیم صهیونیستی به سوریه
- تعیین سوریه به عنوان رهبر جهان عرب
و ارایه كمك به سوریه در بسیاری از زمینه ها بود.
اما آمریكایی ها برای اجرای پیشنهادات خود 2 درخواست از حكومت سوریه داشتند:
1- بشار اسد دست ایران را در منطقه (سوریه، لبنان و فلسطین) كوتاه كند.
2- حكومت سوریه حمایت خود را از حزب الله قطع كند.

* واكنش حكومت سوریه به پیشنهادات و درخواست های دو هیات آمریكایی
بشار اسد رییس جمهور سوریه به صراحت درخواست ها و پیشنهادهای هیات آمریكایی را كه به نمایندگی از سران واشنگتن به دمشق سفر كرده بودند، رد كرد، زیرا مطمئن بود كه طناب آمریكایی ها بسیار پوسیده تر از آن است كه بتوان به آن اتكا كرد.

* اهداف غرب به ویژه آمریكا از به راه انداختن بحران سوریه
1- تضعیف و در حد امكان نابودی جبهه مقاومت اسلامی ضدصهیونیستی
2- مشغول كردن مسلمانان به خود و دور كردن فكر مسلمانان از موضوع رژیم صهیونیستی
3- تضعیف ارتش قوی سوریه در مقابل ارتش رژیم صهیونیستی
4- از بین بردن اسلام گراهای تندرو (مقیم كشورهای غربی) و یا همان القاعده با منابع و دست خود مسلمانان چرا كه غرب ثابت كرده كه توان نبرد با القاعده و مسلمانان تندرو را در سراسر جهان ندارد و این اقدام عملی نیست و هزینه های بسیار زیادی برای غرب دارد، لذا گزینه مسلمان كشی به دست مسلمانان تكفیری بهترین گزینه برای غرب می باشد تا با سرمایه مالی و انسانی خود مسلمانان، مسلمانان تندرو كشته شوند و ارتش سوریه و مقاومت اسلامی منطقه نیز ضعیف شود.

*** حمایت آمریكا از نیروهای دمكراتیك، داعش و دیگر گروه های تروریستی
آمریكا هم اكنون در حدود 2 هزار و 500 نیرو در سوریه دارد كه بیش از دو هزار نفر آن در استان حسكه در شمال شرق سوریه به طور غیرقانونی حضور دارند و كمتر از 500 نفر آنها نیز در جنوب شرق سوریه در پایگاه التنف (هم مرز سوریه، عراق و اردن) مستقر هستند؛ آمریكا در سال های اخیر از پایگاه های خود در كشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و بعضا شمال دریای مدیترانه اقدام به پرواز بمب افكن ها و بمباران مناطق مختلف سوریه كرده است.
آمریكا در سوریه در مجموع از نیروهای دمكراتیك (كردها و عرب ها)، گروه تروریستی داعش و تحریر الشام (و گروه های تابعه) كه در حال جنگ با حكومت سوریه هستند، حمایت همه جانبه می كند (البته كردها با ارتش سوریه جنگ نمی كنند و با داعش و نیروهای متجاوز تركیه درگیر هستند)؛ نكته جالب این كه حمایت آمریكا از هر سه گروه مزبور در عین تضاد میان آنها در راستای تامین امنیت رژیم صهیونیستی می باشد.
عناصر موسوم به نیروهای دمكراتیك سوریه در یكسال گذشته با حمایت آمریكا و همپیمانانش با انجام عملیات نظامی توسعه طلبانه در شمال و شمال شرق سوریه قلمرو مناطق تحت اشغال خود را در دو استان الرقه و دیرالزور گسترش داده اند كه مساحت تحت تصرف آنها در خاك سوریه هم اكنون به حدود 25 درصد رسیده است.
نكته مهمی كه در این میان وجود دارد این است كه آمریكا هیچگاه با داعش در سوریه سرشاخ نشده و حتی در بسیاری از مواقع كه عناصر این گروه تروریستی در محاصره نیروهای مقاومت اسلامی و ارتش سوریه قرار گرفته اند برای نجات تروریست ها مواضع ارتش سوریه و مقاومت اسلامی را بمباران كرده است؛ فقط آن كه هرگاه تضادی میان منافع نیروهای دمكراتیك و داعش به وجود آمده یانكی ها از نیروهای دمكراتیك حمایت كرده اند و همین امر موجب ناخرسندی كردهای سوریه از امریكا شده است.
مبحث آخر این كه حضور هیات آمریكایی در دمشق به دلیل اطمینان واشنگتن از شكست نهایی تروریست ها در ماه های آینده می باشد و یانكی ها كه شكست تروریست ها را شكست خود تلقی می كنند، پیشنهادهای گذشته خود را با زبانی دیگر به مقامات دمشق انتقال داده اند، اما غافل از این كه حكومت سوریه فریب واشنگتن را به خاطر بی اعتباری وجه آن نزد جهانیان به خصوص در ارتباط با تعهدات مختلف بین المللی از جمله برجام و توافق آب و هوایی پاریس نخواهد خورد.
خاورم*1275*1436*
۰ نفر

سرخط اخبار جهان