۷ شهریور ۱۳۹۷، ۱۴:۳۳
کد خبر: 83016502
T T
۰ نفر
برگزیدگان جشنواره بین‌المللی كاریكاتور روز قدس تجلیل شدند

تهران- ایرنا- در مراسم اهدای جوایز برترین آثار كاریكاتور، جشنواره بین‌المللی كاریكاتور روز جهانی قدس، 50 اثر برتر شناخته شد و از 4 كاریكاتوریست از كشورهای مختلف تجلیل به عمل آمد.

بر اساس اعلام نتایج در مراسم اهدای جوایز این جشنواره «جیتت كازتان» از كشور اندونزی موفق به دریافت جایزه اول و «اكبر تراب پور » و «سجاد رافعی» از تهران به ترتیب نفرات دوم و سوم شدند و در آخر از «عبدالقانع هدوده » از مراكش به همراه علی شعبانی از ایران شایسته تقدیر شناخته شدند.
نخستین دوره جشنواره بین‌المللی كاریكاتور روز جهانی قدس در سال 1393 همزمان با هجوم رژیم صهیونیستی به غزه با دو موضوع روز قدس و گروه‌های تكفیری برگزارشد و امسال در دومین دوره این رویداد با توجه به جنایت جدید آمریكا درانتقال سفارت خود به قدس شریف، نامشروع بودن این تصمیم به عنوان موضوع انتخاب شد تا با زبان هنرافكار جهانی به سمت آن هدایت شود.
سید علیرضا حسینی عارف، دبیر دومین جشنواره بین‌المللی كاریكاتور روز جهانی قدس در مراسم اهدای جوایز به برگزیدگان كه امروز (چهارشنبه) برگزار گردید، گفت: روز قدس یادگار امام است و ابتكاری از سوی ایشان است كه هر سال با شكوه تر از سالهای گذشته برگزار می شود و امسال در پاكستان شاهد برگزاری شگفت انگیزی بودیم و هر سال بر گستره آن افزوده می شود.
حسینی عارف افزود: روز قدس به غیر از تظاهرات و كارهای تبلیغاتی سیاسی واعتراضی به وجود یك جریان هنری در این مبارزه احتیاج داشت و با اینكه جشنواره های مختلفی با موضوع فلسطین برگزار شده بود ولی یك رویداد منسجم با محوریت روز قدس وجود نداشت.
وی هدف از جشنواره را صدور فرهنگ مقاومت در راستای روز جهانی قدس عنوان كرد و افزود: اگر كسی مدعی است شیعه و مسلمان است برای دفاع از مردم فلسطین و محكوم كردن جنایات رژیم صهیونیستی باید وارد میدان شود.
دبیر دومین جشنواره بین‌المللی كاریكاتور روز جهانی قدس اظهار داشت: 123هنرمند از 27 كشور جهان 316 اثر را در 2 موضوع فلسطین و محكومیت اقدام ترامپ، به دبیرخانه جشنواره ارسال كردند و در این دوره هنرمندانی از كشورهای غیراسلامی هم در این رویداد شركت كردند كه می توان به كشورهای جمهوری آذربایجان، آرژانتین، اردن، ازبكستان، انگلیس، ایتالیا، تركیه، چین، كرواسی، شیلی و فلسطین اشاره كرد.
آثار ارسال شده به جشنواره توسط محمدحسین نیرومند، بهمن عبدی و ناجی بناجی از كشور مراكش داوری شدند و درنهایت 50 اثر برای حضور در رقابت نهایی انتخاب شدند.

** نهر تا بحر فلسطین متعلق به فلسطین است
« خالد قدومی» نماینده جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در تهران گفت: دشمن گستاخانه فرزندان و خانواده های ما را شهید می كند و خانه های ما را ویران می كند و جامعه بین الملل چشمان و دهانش را بسته است.
وی با انتقاد از گسست میان مسلمانان منطقه گفت: ماجراجویی شخصی مانند ترامپ هیچ وقت در انتقال نامشروع سفارت آمریكا به قدس شریف میسر نمی شد اگر میان مسلمانان تفرقه وجود نداشت.
نماینده جنبش مقاومت اسلامی فلسطین افزود: در این ظلمت ما شعله مقاومت را روشن نگه داشتیم و اجازه نمی دهیم خاموش شود و هرگز نخواهیم گذاشت دشمن به اهدافش برسد.
وی خطاب به حضار در مراسم گفت: برادران شما در فلسطین یك نه بزرگ به جهان استكبار گفتند و هیچ كس فراموش نكند از نهر تا بحر فلسطین متعلق به فلسطین است.
قدومی افزود: به شما اطمینان می دهم آتش‌بس میان فلسطین و رژیم اشغالگر تصویری ساخته رسانه ها است و ما در مسایلی كه اكنون در قاهره در حال انجام است با تمامیت خواهی رژیمی روبرو هستیم كه حاضر نیست كوچكترین امتیازی به محور مقاومت بدهد.
«گفتگو ها به معنی ترك مخاصمه نیست و تا زمانی كه اشغالگر وجود دارد و مقاومت زنده است و تا زمانی كه محاصره غزه وجود داشته باشد حرفی از آتش بس وجود نخواهد داشت، راه ما مشخص است مقاومت تا آزادی قدس عزیز و پایان دادن به رژیم اشغالگر از پا نخواهیم نشست.»
مراسم اختتامیه دومین جشنواره بین‌المللی كاریكاتور روز جهانی قدس، با حضور حجت الاسلام والمسلمین اختری دبیر كل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، سیدمسعود شجاعی‌ طباطبایی معاونت هنری حوزه هنری، خالد قدومی نماینده جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در تهران و جمعی از هنرمندان و هنردوستان در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.
نمایشگاه آثار برگزیده تا 18 شهریور برپاست و همچنین همه آثار بر روی سایت جشنواره قرار دارد و استفاده همه مراكز، نهادها و علاقه‌مندان بدون مانع است.
**فراهنگ**9031
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ