۲۹ مرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۳۲
کد خبر: 83007364
T T
۰ نفر
ادعاي انتقال اعتبار پروژه جاده تنكابن به قزوين بي اساس است

نوشهر - ايرنا - فرماندار ويژه شهرستان تنكابن گفت: اعتبارات پروژه جاده در دست ساخت تنكابن به الموت و قزوين از محل سفر رهبر معظم انقلاب است و حتي نمي توان بخشي از اعتبار آن را به پروژه ديگري انتقال داد و اين ادعا بي پايه و اساس است.

سيد امير حسيني جو روز دوشنبه در پنجمين جلسه شوراي اداري شهرستان تنكابن كه در سايت زباله روستاي پرده سر برگزار شد ، افزود : سرعت پروژه جاده در دست ساخت تنكابن به الموت و قزوين به دليل تغييرات به وجود آمده كند شده است اما هيچ قانون و آيين نامه اي اجازه آن را نمي دهد كه اعتبارات اين پروژه به پروژه اي در استان ديگر انتقال يابد.
به گزارش ايرنا ، سيد حميده زرآبادي نماينده مردم قزوين، آبيك و البرز در مجلس شوراي اسلامي اخيرا ادعا كرد كه اخبار نگران كننده‌‍‌اي شنيده مي‌شود كه در هيات دولت مقرر شد تا 50 ميليارد تومان از اين بودجه ( ساخت جاده تنكابن به الموت ) را برداشته تا به پروژه‌ تونل سازي در استان اصفهان تخصيص داده شود.
طرح راه اصلي تنكابن - الموت – قزوين كه پيشنهاد آن در سفر رهبر معظم انقلاب در سال 82 مطرح و با اعلام موافقت نامه طرح در سال 86 عمليات اجرايي مرحله نخست آن از قزوين آغاز شد، در مجموع شامل 6 قطعه است كه با احداث آن شهرستان تنكابن در استان مازندران به بخش الموت از توابع شهرستان قزوين متصل مي شود.
فاصله شهرستان تنكابن تا شهرستان قزوين از طريق اين پروژه 153 كيلومتر است كه 92 كيلومتر آن در استان قزوين و 61 كيلومتر در استان مازندران واقع شده است.
فرماندار تنكابن اظهار داشت: بر اساس تغييرات جديد فقط در طول 4 كيلومتر اين جاده مي بايست يك هزار و 600 متر تونل احداث شود كه همين امر موجب تاخير در پيشرفت پروژه شده است.
حسيني جو در ادامه به معضل زباله شهرستان تنكابن اشاره كرد و بيان داشت: رفع اين معضل نيازمند اراده جمعي دستگاه هاي اجرايي است و بايد در اين راه پر زحمت، مردم نيز تلاش مضاعفي بويژه در بحث تفكيك زباله از مبداء داشته باشند.
وي خاطرنشان كرد: برگزاري جلسه شوراي اداري شهرستان در سايت زباله پرده سر نشان از اهميت بالاي مديران دستگاه هاي اجرايي براي رفع اين معضل است و بايد حساسيت ها نسبت به اين موضوع افزايش يابد.
به گفته فرماندار ويژه تنكابن، بايد از ظرفيت 25 هزار دانش آموز، 10 هزار واحد صنفي و 200 حوزه شورايي براي آموزش تفكيك زباله از مبداء استفاده نمود تا هر چه سريعتر به نتيجه مطلوب برسيم.
حسيني جو با بيان اينكه در شهرستان تنكابن 227 پروژه نيمه تمام وجود دارد، افزود: تا سال 1400 هيچ پروژه جديدي را نمي توانيم تعريف كنيم و تلاش داريم تا پروژه هاي نيمه تمام را به حداقل برسانيم.
فرماندار تنكابن به تامين منابع آب آشاميدني پايدار در شهرستان تاكيد كرد يادآور شد: چشمه و چاه منابع آبي پايداري براي تامين نياز مردم نيست و بايد با احداث سد و تصفيه خانه از آب هاي سطحي منطقه بهره برداري نمود.
شهردار تنكابن نيز پيرامون آخرين وضعيت سايت زباله پرده سر گفت: اين پروژه در دي ماه 96 تنها 26 درصد پيشرفت فيزيكي داشت كه هم اكنون به 87 درصد رسيده است.
محمد زرودي افزود: دستگاه ترنر بخشي از كارخانه كمپوست است كه بايد از آلمان ارسال گردد كه خوشبختانه ثبت سفارش صورت پذيرفته اما به دليل تحريم هاي ظالمانه با مشكل مواجه هستيم و اگر اين اتفاق بيافتد تا پايان تابستان كارخانه كمپوست راه اندازي مي شود.
وي با بيان اينكه حوزه محيط زيست را با جديت دنبال خواهيم كرد، اظهار داشت: اگر پيگيري هاي همه جانبه صورت نمي گرفت اعتبار 4 ميليارد توماني اين پروژه به شهرهاي ديگر داده مي شد و مشكلات به قوت خود باقي مي ماند.
زرودي خاطرنشان كرد : شيرابه هاي ناشي از زباله اين مركز به لايه هاي زيرين خاك نفوذ كرده واگر تخليه نشود شاهد رانش زمين در اين منطقه خواهيم بود.
به گفته شهردار تنكابن، با تكنولوژي جديدي كه به كار گرفته خواهد شد، شيرابه ها بازچرخاني مي شوند و بعد از آن تصفيه صورت خواهد گرفت.
وي يادآور شد: متاسفانه شهرداري در تامين مصالح براي پوشش زباله، آهك پاشي، تفكيك زباله و سم پاشي تنهاست و اميدواريم دستگاه هاي ديگر در اين زمينه ورود كنند.
شهرستان 165 هزار نفري تنكابن با توليد روزانه 150 تن زباله در غرب مازندران واقع است.
1899/1602/7513/

سرخط اخبار استان‌ها