۲۹ مرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۰۰
کد خبر: 83006785
T T
۰ نفر

عید قربان در سوریه با طعم پیروزی

۲۹ مرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۰۰
کد خبر: 83006785
عید قربان در سوریه با طعم پیروزی

دمشق- ایرنا- عید قربان (عید الاضحي) یكی از اصلی ترین عیدهای الهی در سوریه است و مردم پس از حدود هشت سال جنگ و خونریزی از چند روز قبل خود را برای انجام برنامه های ویژه این عید آماده می كنند و امسال طعم پیروزی ارتش سوریه در مناطق مختلف حال و هوای خاصی به عید قربان بخشیده است.

به گزارش ایرنا، عید قربان در سوریه در شرایطی فردا (سه شنبه) برگزار می شود كه بسیاری از مردم با آرامش و به دور از جنگ افروزی‌های تروریست‌ها و گلوله باران مناطق مسكونی برخی شهرها در كنار یكدیگر این عید را جشن می گیرند.
سوریه از اسفند ماه 1389 درگیری بحران هشت ساله است كه با حمایت برخی كشورهای عربی و غربی در این كشور به راه افتاده است.
پیش از این 80 درصد خاك سوریه در اشغال تروریست ها قرار داشت و ارتش سوریه به همراه و كمك برخی دوستان این كشور در سال گذشته موفق شد تا بخش های زیادی از خاك این كشور را آزاد كرده و اكنون فقط ادلب در اختیار تروریست ها است و امسال تقریبا مردم بیشتر مناطق سوریه عید را همراه با عید آزادی جشن می گیرند.
عید قربان به عنوان یكی از اصلی ترین عیدهای الهی در سوریه از جایگاه و ارزش بالایی برخوردار است و مردم از چند روز پیش خود را برای برگزاری ویژه برنامه های جشن عید آماده می كنند و به همین مناسبت نیز دولت سوریه تعطیلات عید امسال را 5 روز اعلام كرده است.
عید قربان و عید فطر اعیاد رسمی و ملی در سوریه با تعطیلات چند روزه است و در صورتی همراه شدن با قبل یا بعد تعطیلات آخر هفته (جمعه و شنبه) قابل توجه می شود.
در روزهای تعطیلات عید مردم این كشور در هر سنی شادند، هر چند شاید عزیزی از خانواده خود را در جنگ سوریه از دست داده باشند، اما پیروزی های یكسال اخیر سبب شده كه بیشتر مناطق آرامش داشته باشد.
مسلمانان در سراسر جهان در این روز، گوسفند، گاو و یا شتری را قربانی كرده و گوشت آن را بین همسایگان و مستمندان تقسیم می كنند كه این سنت در بین مردم سوریه نیز پا برجاست.
در آستانه عید سعید قربان زن و مرد و پیر و جوان خود را به زیباترین لباس و زیورآلات می آرایند و با شركت در نماز عید سجده شكر را با پاك ترین احساس بدور از غرور و خودپسندی در برابر ذات اقدس الهی به جای می آوردند.
مردم سوریه عید قربان را یكی از شاخص ترین اعیاد مذهبی خود می دانند و مردم به مدت پنج روز با حضور در منازل بزرگان، سران و ریش سفیدان طوایف به جشن و شادی می پردازند.
بازار آشتی كنان، كنار گذاشتن كدورت ها و حلالیت طلبیدن در بین مردم سوریه در ایام عید قربان از همیشه داغ تر می شود.
حلالیت خواستن و صله رحم از جمله آداب و رسوم مهم مردم سوریه در روز عید قربان است كه به شدت به آن پایبند هستند.
مغازه ها و فروشگاه های لباس در شهر دمشق مملو از جمعیت است و كودكان بیشتر از دیگران احساس خوشی در این روزها دارند، چون هم لباس نو می پوشند و هم عیدی می گیرند.
فروشگاه ها در سوریه این روزها به خاطر فرا رسیدن عید سعید قربان برای مشتریان خود تخفیف هایی را قائل شده اند كه امسال از سال های گذشته پر رنگ تر است.
چند روز قبل از اعیاد در سوریه نیز برخی مراكز تفریحی با استقرار وسایل بازی در پارك های بزرگ شهرهای مختلف تلاش می كنند تا روزهای خوشی را برای كودكان سوری رقم بزنند.
شركت در نماز عید قربان یكی از رسوم مردم مسلمان سوریه به شمار می رود كه 85 درصد جمعیت این كشور را شامل می شود، اما مسیحیان و ایزدی ها نیز علیرغم این كه مسلمان نیستند در این روزها شادند و آن را جشن می گیرند.
نماز عید قربان در سوریه به ویژه بین اهل سنت در بیشتر مساجد برپاست و در دمشق این نماز به صورت گروهی در مسجد جامع این شهر با حضور گسترده آحاد مردم برگزار می شود.
نماز عید سعید قربان شیعیان نیز با حضور انبوه عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) از كشورهای مختلف در مصلای حرم مطهر حضرت زینب (س) و حرم حضرت رقیه (س) یك روز بعد (چهارشنبه) در دمشق پایتخت سوریه برگزار می شود.
بشار اسد رئیس جمهوری سوریه نیز در جریان مناسبت‌های دینی هر سال به یكی از مساجد در این كشور می‌رود تا همراه با مردم نماز عید را برگزار كند.
وی نماز عید قربان سال گذشته را در 'مسجد بلال' در شهر 'قاره' در ریف دمشق و نماز عید فطر را در مسجد النوری در شهر 'حماة' در مركز سوریه اقامه كرد.
اسد همچنین نماز عید فطر امسال را در مسجد حضرت خدیجه (س) در شهر 'طرطوس' سوریه اقامه كرد.
رئیس جمهوری سوریه هر سال در شهرهایی نماز عید قربان و یا فطر را اقامه می كند كه به تازگی از وجود تروریسم پاكسازی شده است.
خاورم**8005*1436*

سرخط اخبار جهان