۲۴ مرداد ۱۳۹۷، ۱۹:۲۳
کد خبر: 83002537
T T
۰ نفر
اسیران مسلمان برایم صلیب ساختند

تهران - ایرنا - انگار دارد خاطرات دیروزش را روایت می كند، داغِ داغ؛ وقتی كه با احساس خاصی زندگی در كنار مسلمانان را در زندان های حزب بعث عراق بازگو می كند و می گوید: تنها ارمنی آنجا بودم اما هیچگاه احساس تنهایی به من دست نداد چون رفقای مسلمانم همه جوره هوایم را داشتند.

مكثی كوتاه می كند و آنطور كه بخواهد دقیق تر مطلب را به مخاطبانش برساند ادامه می دهد: 10 سال از پایان اسارتم گذشت و به ایران آمده بودم كه وقتی به خاطرات دوران اسارت فكر می كردم تازه بیشتر یادم می آمد در كنار هموطنان مسلمانم در اردوگاههای عراق به عنوان امانتی در دست همسنگرانم و مراقبم بودند.
«باگرات كشیش آبنوسی» یكی از 30 آزاده ارمنی ایرانی است كه سال ها اسارت در اردوگاههای عراق را در جریان هشت سال دفاع مقدس تجربه كرده؛ حالا كه در مراسم تجلیل از آزادگان ارمنی به جایگاه دعوت شده تا از خاطراتش بگوید آنقدر صمیمی صحبت می كند كه سكوتی فراگیر فضای كل سالن آمفی تئاتر فرهنگسرای شفق را تسخیر كرده و همه سراپا گوش شده اند.
روایتش را اینچنین ادامه می دهد: تنها ارمنی گروه 29 نفره ای بودم كه به اسارت عراقی ها درآمدیم؛ لباس مناسبی نداشتیم و راحت می شد صلیبی كه در گردنم آویزان بود را دید.
«صلیبم در نظر بعثی ها كه برای بازجویی می آمدند خیلی جلب توجه می كرد و وقتی یكی از سربازان عراقی به سمتم آمد چند كشیده به من زد و گفت: تو مزدور هستی؛ من پاسخ دادم: ما نیازی به مزدوری نداریم؛ در این هنگام صلیب را كشید و قصد داشت آن را پاره كند كه فرمانده اش نگذاشت».
آبنوسی افزود: سرباز بعثی به من توهین می كرد و می پرسید مگر نمی گویند ایران كشوری اسلامی است و كشورهای دیگر كافر هستند كه من به آنان می گفتم شما چطور این را می گویید در حالی كه پیروان ادیان مختلف در ایران زندگی می كنند؛ چند صد هزار نفر اقلیت های دینی در ایران هستند.
این آزاده ارمنی ادامه داد: سرباز عراقی دوباره خشمگین شد و صلیب را از گردنم كشید و شكست.
وی اظهارداشت: بعد از آن رفقای مسلمانم در اردوگاه برایم از چوب صلیب درست كردند و به من گفتند كه این را به عنوان یادگاری داشته باش.
آبنوسی گفت: همیشه از دوستانم سپاسگزار بودم كه مرا سالم به كشور بازگرداندند و آنقدر به من حسن نیت داشتند.
وی افزود: همه از هر دین و مذهب هموطن هستیم، به یكدیگر احترام می گذاریم و در كنار همدیگر زندگی خوب و شیرینی می سازیم.
این آزاده ارمنی گفت: باید بگویم كه در كنار برادران مسلمانمان همیشه خوب بوده ایم.
وی همچنین در انتها سعی كرد جملاتش را با لحن متفاوتی به زبان بیاورد و تاكید كرد: ما همه یكی هستیم و زنده باد ایران.
26 مرداد 1369 نخستین گروه از آزادگان هشت سال دفاع مقدس پس از سال‌ها اسارت در زندان‌های رژیم بعث عراق به میهن اسلامی بازگشتند.

به گزارش ایرنا ویژه برنامه «الماس های درخشان» به پاس پاسداشت مجاهدت و دلاوردمردی های آزادگان ارمنی عصر سه شنبه (23مرداد) برگزار شد و آزادگانی چون آرمان بندری، ایواز خداوردیان، سارو یعقوبیان، البرت استپانیان، الكساندر كاسباریان، هوانس عزیزیان، رایموند گریگوریان، سیمیك وارطانیان، باگرات كشیش آبنوسی، وازگن ولدی، الكس در هاروتونیان، امیل گریگوریان و هاسو كشیشی دانیالیان (جانباز 70درصد) حضور داشتند.
این مراسم با مشاركت و همكاری ارتش جمهوری اسلامی ایران، جشنواره سینمایی عمار، موسسه پیام آزادگان و نیز شورای خلیفه گری ارامنه تهران و شمال كشور برگزار شد.
این ویژه برنامه با سایر برنامه های مرسوم و قدردانی كلیشه ای تفاوت داشت، ویژه برنامه ای بود كه به آزادگان ارمنی اختصاص داشت، مجری برنامه نیز برخلاف پوشش رسمی برای یادآوری دوران اسارت، لباس اسرا در هشت سال جنگ تحمیلی را به تن داشت.
ویژه برنامه «الماس های درخشان» با اجرای سرود ملی توسط گروه موسیقی ارتش آغاز و سپس دو تن از ارامنه از كلیسای مریم مقدس، دعای ربانی را خواندند كه با آغاز این دعا همه، ارمنی و مسلمان از جایگاه خود برخاستند و مسیحیان با این دعا همصدا شدند.

كشیش هاكوپ كشیشیان عضو شورای خلیفه گری تهران در این آیین با ابلاغ درود به همه شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی اظهارداشت: افتخار می كنیم ما ارامنه نیز در كنار سایر هموطنان دوشادوش، در روزهای دشوار جنگ تحمیلی برای دفاع از وطن و تمامیت ارضی كشور دین خود را ادا و در این راه شهدای گرانقدری را تقدیم كردیم.
وی افزود: در طول هشت سال جنگ تحمیلی ارامنه ایرانی بیش از 17هزار رزمنده تقدیم ارتش جمهوری اسلامی كردند كه اكثر آنان در خط مقدم جبهه حضور یافتند و شهید، ایثارگر، آزاده و مفقود تقدیم كردند.
عضو شورای خلیفه گری تهران با اشاره به اینكه آزادگان ارمنی طی دوران اسارت در كنار دیگر برادران خود از هیچ گونه جانفشانی و از خود گذشتگی در راه حفظ تمامیت ارضی كشورمان دریغ نكردند، اظهار داشت: امروز بسیار خرسندیم كه در این آیین از آزادگان ارمنی تجلیل می شود.
كشیشیان گفت: ارامنه ایران به عنوان بخشی از ایرانیان در طول تاریخ بخصوص در روزهای انقلاب و سال های بعد از آن در تمام مراحل دوشادوش خواهران و برادران مسلمان حضور داشته اند و برای امنیت میهن عزیزمان سخت كوشیده اند.
وی ابراز امیدواری كرد كه با برگزاری چنین آیین هایی برادری و همدلی بیشتر در مسیر اتحاد ملت ایران برای مقابله با دشواری ها و دشمنان تقویت شود.

به گزارش ایرنا در این مراسم همچنین امیر دریادار حبیب‌الله سیاری رئیس ستاد و معاون هماهنگ كننده ارتش جمهوری اسلامی ایران و حجت الاسلام سید محمدحسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران به بیان خاطراتی پرداختند.
امام جمعه موقت تهران گفت: دوران اسارت یكی از بارزترین صحنه های وحدت ملت ایران است، تمامی قومیت ها، مذاهب و ادیان در كنار یكدیگر در اوج صمیمیت در مقابل دشمنی مانند صدام از تمامی ارزش ها دفاع كردند.
وی با بیان خاطره ای از یكی از خانواده های اسرای ارمنی گفت: یكی از آزادگان ارمنی كه به میهن بازگشت در خدمت پدر بزرگوارشان به منزل ما در قزوین آمدو از تلاش ارزشمند برادران دیگر و نیز نقش برادرم ( سید علی اكبر ابوترابی فر مشهور به سید الاسرا) در خدمت اسرا تعریف كرد.
ابوترابی فرد افزود: پدر آزاده ارمنی گفت كه خداوند قبل از آنكه انسان را خلق كند پیامبرش حضرت آدم را خلق كرد و حضرت آدم برای مدیریت و هدایت انسان آفریده شد، بعد جامعه انسانی شكل گرفت؛ خداوند، همان خدایی است كه قبل از اینكه فرزندان ما ( در هشت سال دفاع مقدس) اسیر شوند فرزند شما را در اسارت قرار داد تا برای فرزندان اسیر ما معلم و رهبر باشد، این نگاه و ارتباط پیوند استوار رمز موفقیت آزادگان در دوران اسارت است.

امیر دریادار سیاری نیز به ذكر خاطره ای از آزادگان ارمنی پرداخت و اظهارداشت: ارمنی اسیر شده بود، نیروی عراقی اقدام به شكنجه و كتك زدن او می كرد، فرمانده اش به او اعتراض كرد و نیروی عراقی گفت كه باید او را بزنم زیرا او به امام توهین نمی كند، آنقدر او را می زنیم كه توهین كند.
وی افزود: این نیروی عراقی به كار خود ادامه داد و اسیر توهین نكرد، فرمانده گفت كه این فرد ارمنی است، توهین نمی كند؛ ما چنین آزادگانی در هشت سال دفاع مقدس داشتیم، از خودگذشتی و ایثار آنان باعث پیروزی شد و آنان افتخارات كشور و انقلاب هستند.

برپایه آمارها جامعه ارامنه كشور در طول هشت سال دفاع مقدس 74 شهید نظامی و غیرنظامی كه پیكر چهار تن از آنها هنوز مفقود است و 143 جانباز و آزاده تقدیم میهن و انقلاب اسلامی كرده اند.
حدود 42 هزار نفر در كل جنگ هشت ساله اسیر شدند كه از این تعداد 30 نفر ارمنی بودند.

گزارشگر: معصومه جوان معبودی
تهرام/7245/ 1008

سرخط اخبار سیاست