۲۳ مرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۵۰
کد خبر: 83001162
T T
۰ نفر

پذیرش عضو مصنوعی به عنوان اندام بدن

۲۳ مرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۵۰
کد خبر: 83001162
پذیرش عضو مصنوعی به عنوان اندام بدن

تهران– ایرنا- محققان موسسه پلی تكنیك لوزان راهكاری را یافتند كه موجب می شود مغز افراد معلول، اندام مصنوعی را به عنوان بخشی از بدن بشناسد.

به گزارش روز سه شنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، بدن به منظور تمییز اندام ها از اجسام خارجی همچون اعضای مصنوعی، دائما از حواس مختلف بهره می برد.
در تحقیقات پژوهشگران سوییسی از دو حس بینایی و لامسه برای ایجاد احساس تعلق دست مصنوعی به بدن استفاده شده است. در واقع حس بینایی با مشاهده اندام مصنوعی به مغز اعلام می كند كه در محل دست قطع شده، اندامی وجود دارد و حس اندام خیالی به گونه ای درون دست مصنوعی تحریك می شود كه مغز تصور می كند دست هنوز هم به بدن متصل است.
محققان در مورد اشخاصی كه هر دو دست آن ها قطع شده بود، از طریق تحریك ریشه اعصاب دست احساس لامسه را در نوك انگشت اشاره دست خیالی شبیه سازی كردند. همزمان با این كار یك عینك واقعیت مجازی، انگشت اشاره دست مصنوعی بیمار را به صورت یك نقطه درخشان به بیمار نشان می داد. این تركیب واقعیت مجازی و شبیه سازی حس لامسه، تصور وجود دست را در مغز داوطلبان ایجاد كرد.
علاوه بر این داوطلبان در پاسخ به محل قرارگیری دست خود، به گونه ای موقعیت آن را توصیف كردند كه گویی دست خیالی درون دست مصنوعی قرار گرفته است. پیش از این آزمایش داوطلبان دست خیالی را بسیار كوچكتر، بدون ساعد و در محل قرارگیری ریشه اعصاب دست توصیف می كردند. در این آزمایش دست خیالی داوطلبان بزرگتر شده و به مدت 10 دقیقه بعد از اتمام آزمایش نیز قابل احساس بود.
محققان امیدوارند بتوانند این ساختار قابل حمل را به گونه ای بهبود دهند كه بتوان از آن به عنوان یك شیوه درمانی برای ایجاد احساس دائمی اتصال اندام های مصنوعی به بدن بهره گرفت.
گزارش كامل این تحقیقات در نشریه Neurology, Neurosurgery & Psychiatry منتشر شده است.
علمی (6)**9259*2017
۰ نفر