۲۲ مرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۳۳
کد خبر: 82999604
T T
۰ نفر

توپ احیای تالاب های فارس در زمین دانشگاه

۲۲ مرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۳۳
کد خبر: 82999604
توپ احیای تالاب های فارس در زمین دانشگاه

شیراز - ایرنا - معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست كشور در سفر یك روزه به شیراز، ماموریت گام نهادن در مسیر احیای تالابها را متوجه مدیران و دانشگاه های استان فارس دانست و گام های عملی در این زمینه را موكول به ارائه برنامه جامع برای احیای تالابها كرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، عیسی كلانتری در نشست تخصصی احیای تالابهای استان فارس كه یكشنبه با حضور استاندار فارس و مدیران حوزه آب و كشاورزی و در غیاب نمایندگان استان فارس در مجلس برگزار شد، اقدام هایی كه پیش از این و در طول سالیان گذشته در ارتباط با موضوع تالاب ها صورت گرفته است را 'خُرده برنامه' توصیف كرد.
تاكید رئیس سازمان حفاظت محیط زیست كشور بر ورود دانشگاه شیراز و تدوین برنامه جامع احیای تالابها در حالی است كه پیش از این برنامه اجرایی دراین زمینه با مسئولیت دكتر مجید صوفی استاد دانشگاه شیراز ارائه شده و برخی از مراحل اجرایی آن نیز عملیاتی شده است.
بارها از سوی متخصصان دانشگاهی برنامه احیای تالابهای فارس برنامه ارائه شده و حتی این طرح ها و برنامه ها به تصویب هیات دولت هم رسیده است.
این برنامه در سفر اسفند 95 دكتر معصومه ابتكار به شیراز مورد ارزیابی و بازنگری قرار گرفت و اجرای آن تداوم یافت.
هر چند استاندار فارس دراین نشست نام دكتر صوفی و برنامه مصوب دانشگاه شیراز برای احیای تالابها را نیز بر زبان راند اما دكتر كلانتری آن را خرده برنامه ای نامید كه باید زیر پوشش برنامه جامع قرار گیرد.
در پی این نشست، برخی شبكه های اجتماعی استان فارس نوشتند: شاید اگر نمایندگان استان فارس در مجلس دراین نشست حضور داشتند و از قدرت مجلس در مطالبه گری بیشتر استفاده می كردند توپ در زمین مسئولان استان فارس انداخته نمی شد و نجابت و قناعت مردم و مسئولان استان فارس اینچنین مورد كم مهری قرار نمی گرفت.
مروری بر اخبار نشان می دهد، برنامه احیای تالابهای استان فارس در اردیبشهت ماه سال 96 با برگزاری یك كارگاه آموزشی و توجیهی مرور دوباره گردید و متخصصان دراین كارگاه آموزشی تاكید كردند: باید شرایطی برای احیای تالاب های فارس مهیا شود كه شوراهای اسلامی نقش میراب و كدخدا را پیاده كنند و بهره برداران به حرف شوراها توجه كنند و این را بدانند كه بهره برداری بیشتر از آب نه تنها سودی عاید آنها نمی كند بلكه همه زیست بوم مناطق را نابود خواهد ساخت.
این كارگاه آموزشی نتایج مصوب دیگری هم داشت كه بر احیای تالابها به عنوان یك مطالبه جدی تاكید می كند.
دكتر معصومه ابتكار معاون رئیس جمهوری و رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست كشور نیز در سفر اسفند ماه سال 95 از تالاب بختگان نی ریز فارس به عنوان یكی از تالاب ها و مناطق زیست محیطی ارزشمند یاد كرد و گفته بود: طرح مطالعاتی این منطقه در دستور كار دولت قرار دارد و نشست های كارشناسی در شورای عالی آب در زمینه تصمیم گیری برای بختگان برگزار و تصمیم های خوبی در این زمینه اتخاذ شده است.
خبرنگاران و فعالان رسانه بارها از این طرح دیدن كرده اند و در مسیر بالادست سد درود زن و بهشت گمشده در شهرستان مرودشت تا آخرین نقطه از دریاچه بختگان در شهرستان نی ریز فیلم و عكس و گزارش تهیه كرده اند و مستندات همه آنها موجود است.
با این وجود، همه این برنامه ریزی ها و صرف وقت و انرژی و هزینه در جلسه روز یكشنبه 21 مردادماه جاری به یكباره نادیده گرفته و تلاش های گذشتگان، خرده برنامه نامیده شد.
از منظر برخی فعالان زیست محیطی، هر چند تدوین برنامه جامع و گسترده تر شاید به نفع تالابها و مناطق زیست محیطی فارس باشد، اما تدوین همین برنامه حتی اگر در فرصت 6 ماهه ای كه بر آن تاكید شد به منزله آن است كه روزهای بیشتری باید گرد و غبار و ریزگردهای تالابهای بختگان و طشك، مردم مناطق همجوار همچون آباده طشك و روستاهای اطراف را آزار دهد.
اسماعیل تبادار استاندار فارس در نشست یاد شده تاكید فراوانی بر روی رساندن پیام خشكی تالابهای فارس به گوش هیات دولت داشت ، پیامی كه برای جلوگیری از كاشت دوم در كشتزارهای فارس راهكار عملیاتی ارائه دهد ؛ پیامی كه تفكر جزیره ای را برچیند و مدیران كلان محیط زیست ، آب ، صنعت و كشاورزی را برای احیای تالابهای فارس یكصدا كند.
در چنین شرایطی كه دانشگاه شیراز به ارائه و تدوین برنامه ای كلان برای احیای تالاب ها فراخوانده شده است، این پرسش مطرح است كه چرا استادان این دانشگاه از طرح هایی كه پیش از این تهیه كرده اند و مصوب نیز شده است، دفاع نمی كنند؟
پرسش دیگر این كه آیا طرح جدید دانشگاهیان برای نجات تالاب های فارس اثربخش خواهد بود یا این طرح نیز به مثابه خرده برنامه تلقی خواهد شد و اینچنین فرصت احیای زندگی و حیات در این مناطق از دست خواهد رفت.
در این راستا، مسئولیت زیادی بر دوش نمایندگان استان فارس در مجلس شورای اسلامی احساس می شود كه پیگیری های جدی تری در این حوزه داشته باشند؛ مگر آنها احیای بختگان و طشك را همسنگ با احیای دریاچه ارومیه نمی دانند؟ همه این تالاب ها و دریاچه های بخشی از ایران اسلامی است كه باید توامان و با نگاه متوازن دیده شوند.
پرسش دیگری كه این روزها در شبكه های اجتماعی فارس مطرح است این است كه چرا كسی از رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاون اول رئیس جمهوری نتایج گردش آنها با بالگرد بر فراز بختگان و طشك را مطالبه نمی كند؟ چرا هشتگ ها احیای تالابهای فارس را به گوش مسئولان كلان كشوری نمی رسانند؟ چرا مدیران كشوری و روسای سازمان های مسئول برای احیای این تالابها به میدان نمی آیند؟ چرا سازمان حفاظت محیط زیست به گزارش مدیران شهرستانی درباره تالاب های فارس وقعی نمی نهد، چرا به آمارهای نگران كننده ای كه از سوی مسئولان استان فارس در زمینه خطرات خشكی تالابها ارائه می شود بی توجهی می شود.
به راستی، آیا تنها خلأ موجود برای احیای تالابهای فارس نبود برنامه جامع است، اگر چنین است جای این پرسش باقی است كه چرا تاكنون این برنامه جامع ارائه نشده است، خشكسالی بیش از 15 سال است كه تالاب های فارس را خشكانده است، چرا دراین سالها برنامه جامع ارائه نشده است.
همه این چراها افكار عمومی مردم فارس را به این سمت می برد كه ارائه برنامه جامع بهانه ای بیش نیست؛ ارائه برنامه جامع سوء استفاده از نجابت مردم فارس است، سفر دكتر كلانتری به شیراز، مسئولیت نمایندگان فارس در مجلس شورای اسلامی، مسئولیت رسانه های كشوری، مسئولیت دلسوزان برای توسعه فارس و مسئولیت ائمه جمعه و تریبون های خطبه و خطابه را دراین استان بیشتر كرد.
سفر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست كشور به شیراز و سكوت در برابر خشكی تالاب ها و دریاچه های بختگان، طشك، مهارلو، كمجان، پریشان، كافتر و سایر دریاچه ها یادآوری ضرب المثل 'تا نگرید طفل كی نوشد لبن است'، امید آن كه همه افراد و نهادها و سازمان هایی كه مسئولیتی دراین عرصه دارند مطالبه گری بیشتری برای احیای تالابهای خشكیده فارس داشته باشند.
از: نیكنام خشنودی
6113 / 2027