۱۹ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۰۴
کد خبر: 82996665
T T
۰ نفر
افت ارزش لير، ناشي از ساختار بيمار اقتصاد تركيه است

آنكاراـ ايرناـ يالچين كاراتپه تحليل گر مسائل خاورميانه و استاد اقتصاد سياسي دانشگاه آنكارا گفت: بروز تنش جديد در روابط ميان آنكارا و واشنگتن تاثير كمي در افزايش ارزش دلار در برابر لير دارد و از دست رفتن ارزش پول ملي در وضعيت كنوني ناشي از وجود بيماري در ساختار اقتصاد كشور است.

به گزارش روز جمعه ايرنا، كاراتپه در گفت و گو با شبكه هالك .تي.وي به موضوع افزايش نرخ دلار در بازار تركيه پرداخت و اظهار كرد: مقامات آنكارا به طور مداوم، افزايش نرخ دلار در بازار كشور را ناشي از فتنه آمريكا دانسته و در تلاش براي القاي اين تفكر در جامعه هستند اما به باور من فشار آمريكا نقش كوچكي در جهش قيمتي دلار در بازار كشور دارد و عامل اصلي مشكلات موجود در ساختار اقتصادي تركيه است.
وي اضافه كرد: افت ارزش لير فقط در برابر دلار رخ نداده بلكه ارزش لير در برابر ساير ارزهاي خارجي از جمله يورو، ين ژاپن و يوآن چين نيز كاهش يافته است.
وي افزود: نرخ بيكاري رو به افزايش، نرخ رشد اقتصادي رو به كاهش، كسري تراز تجاري در حال افزايش و تداوم رشد تورم در بازار كشور از جمله واقعيت ها و بيماري هاي دردناك در اقتصاد تركيه است كه به يك باره سر باز كرده و در چند ماه اخير آرام آرام به صورت كاهش ارزش پول ملي كشور خود را نشان مي دهد.
وي تاكيد كرد: دولت در سال هاي گذشته با استقراض پول از بانك و موسسات مالي خارجي، به ساخت مراكز خريد چندين طبقه و بزرگراه هاي گوناگون پرداخت و با اين پول ها بر ضعف هاي اقتصادي سرپوش گذاشت اما امروز ديگر پول هاي دريافتي از خارج هزينه شده و چيزي جز بدهي سنگين خارجي بر اقتصاد كشور باقي نگذاشته و اكنون، دولت با واقعيات دردناك و اجباري در ساختار اقتصادي كشور مواجه است.
بنا بر اعلام رسانه هاي تركيه و نيز بر اساس نرخ هاي مندرج در تابلوهاي صرافي ها، قيمت دلار روز گذشته در بازار معاملات ارزي كشور تركيه به رقم خيره كننده 5.44 لير رسيده و قيمت يورو نيز طي 24 ساعت گذشته از ميزان 6.20 لير به 6.31 لير رسيد.
بررسي نرخ ارز در بازار تركيه نشان مي دهد كه ارزش پول ملي اين كشور در 6 ماهه نخست سال 2018 حدود 30 درصد ارزش خود را از دست داد، اما بروز تنش اخير ميان آنكارا و واشنگتن بر سر محكوميت حبس كشيش آمريكايي در ازمير، شوكي ديگر را به بازار ارز تركيه وارد كرد به طوري كه طي يك ماه و به خصوص چند روز اخير، پول ملي تركيه 15 درصد ديگر از ارزش خود در برابر دلار را از دست داد.
بعضي از كارشناسان ترك معتقدند كه اقتصاد اين كشور با يك بحران ارزي مواجه است و دولت بايد در برخي از سياست هاي خارجي خود تغييراتي ايجاد كند.
اوغو گورسس روزنامه نگار و تحليلگر امور اقتصادي با انتشار يادداشتي در روزنامه جمهوريت نوشت: تا زماني كه سياست خارجي تركيه به رعايت حقوق بين الملل بازنگشته و نرمال نشود، حل مشكل بحران ارزي عملي نيست.
اميد آكچاي، اقتصاددان و مفسر تلويزيوني ترك با انتشار پيامي توييتري نوشت: ترس از افزايش بهره بانكي به ركود اقتصادي منجر مي شود و از سوي ديگر تنش در روابط كشور با آمريكا، بازار ارز را وارد يك بي ثباتي پيچيده اي مي كند به طوري كه امروز شاهديم تركيب تنش در روابط با آمريكا و بهره بانكي موجب جهش دلار در بازار شده است.
بسياري از تحليگران ترك به ويژه مفسران نزديك به حزب حاكم تركيه بر اين باورند كه افزايش چشمگير نرخ ارزهاي خارجي در بازار تركيه را كه موجب ايجاد نگراني جدي در ميان مسئولان و مردم اين كشور شده است، فتنه اي جديد عليه اقتصاد تركيه است.
چند روز پيش محمد شيمشك معاون پيشين نخست وزير تركيه كه خود تحليل گر برجسته اقتصادي است، اظهار كرد كه غرب در طول سال هاي اخير، هر گونه اي فتنه اي را براي به فلاكت كشاندن تركيه به كار گرفته و آخرين مورد آن افزايش نرخ ارزهاي خارجي بوده است.
خاورم/1905