۱۷ مرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۳۷
کد خبر: 82995275
T T
۰ نفر

تحلیلگر عراقی: ایران عمق استراتژیك عراق است

۱۷ مرداد ۱۳۹۷، ۱۴:۳۷
کد خبر: 82995275
تحلیلگر عراقی: ایران عمق استراتژیك عراق است

بغداد - ایرنا - درپی سخنان 'حیدرالعبادی' نخست وزیر عراق درخصوص تحریم های ضد ایرانی آمریكا، 'نزار العبادی' تحلیلگر سیاسی عراق با انتقاد تند از وی پرسید: از منظر عمق راهبردی و با توجه به مواضع سایر كشورهای همسایه عراق،آیا العبادی نمی داند عمق راهبردی واقعی عراق، كشوری جز ایران نیست.

به گزارش ایرنا، نزار العبادی روز چهارشنبه در خبرگزاری 'بغداد الیوم' در نقدی از سخنان عصر سه شنبه نخست وزیر عراق مبنی بر این كه ما با تحریم های ظالمانه آمریكا علیه ایران مخالفیم اما چاره ای جز پایبندی به آن نداریم، آورده است العبادی میان تحریم های (یكجانبه) از طرف یك كشور با تحریم های بین المللی از جمله از سوی شورای امنیت قائل نشده است، آیا استقلال و حاكمیت ملی عراق از بین رفته است و تصمیمات آن زیر نظر دولت آمریكا گرفته می شود؟
تحلیلگر عراقی افزود: اگر این تحریم ها همانگونه كه العبادی گفته است ظالمانه و نادرست است پس چرا وی عراق را شریك ظلم به یك ملت و در جبهه طاغوت قرار می دهد؟
این تحلیلگر و روزنامه نگار عراقی پرسید مگر غیر این است كه در عرف سیاست خارجی، كشورهای همسایه دارای اولویت هستند پس چرا العبادی این اولویت ها را بجای كشور همسایه به آمریكا بعنوان اشغالگر سابق عراق داده است.
وی افزود: العبادی در مورد خطری كه عراقی ها را تهدید می كند سخن گفته است اما آیا دست كشیدن آمریكا از كمك رسانی به عراق در زمان اشغال این كشور توسط داعش را فراموش كرده است؟ آیا ایستادگی ایران را در برابر بحران و خطر داعش را به یاد نمی آورد؟ آیا فراموش كرده كه داعش ساخته آمریكا و اسرائیل است؟ پس با این حال از نظر العبادی منشا خطر چه كسی می تواند باشد؟
كارشناس عراقی در ادامه نقد خود به سخنان نخست وزیر این كشور آورده است كه، آیا پایبندی العبادی به این تحریم ها، به منزله تصمیم رسمی عراق برای پیوستن به اردوگاه شرارت نیست؟ همان اردگاهی كه سوریه، یمن، لبنان و پیش از آن عراق را وارد جنگ و ویران كرده اند.
وی تصمیمات و موضع گیری های العبادی را به هدف جلب نظر آمریكا و كشورهای حاشیه خلیج فارس برای حمایت او در رسیدن مجدد به پست نخست وزیری دانست.
این تحلیلگر عراقی گفت بدون تردید اگر این (پایبندی عراق به تحریم های ضد ایرانی) اتفاق بیافتد عراق شاهد قیامی خواهد بود كه در تاریخ بی سابقه است.
گفتنی است كه حیدر العبادی عصر سه شنبه در كنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود و در بیان موضع رسمی كشورش در قبال تحریم های آمریكا علیه ایران، بر این نكته تاكید كرد كه كشورش با تحریم های ضد ایرانی آمریكا همراهی نخواهد كرد.
نخست وزیر عراق درعین حال گفت ما بعنوان دولت عراق وظیفه حمایت از كشور و ملت خود را داریم.
العبادی گفت دولت عراق مخالف تحریم های بین المللی است و خود نیز تجربه آن را داشته كه به تضعیف كشور و مردم عراق منجر شده است.
وی تاكید كرد بغداد با تحریم های ضد ایرانی آمریكا مخالف است و آن را ظالمانه می داند در عین حال پایبند اداره كشور و امور مردم خود خواهد بود.
خاورم*4*380**

سرخط اخبار جهان