۱۴ مرداد ۱۳۹۷، ۱۸:۴۰
کد خبر: 82992218
T T
۰ نفر
شكایت دختر حسین پناهی به پلیس فتا علیه تحریف اشعار پدر

تهران- ایرنا پلاس- دختر حسین پناهی می‌گوید برای جلوگیری از انتساب جملات جعلی به پدرش، از یك كانال به پلیس فتا شكایت كرده‌اند، اما به رغم تلاش‌های بسیار پلیس در این زمینه، در نهایت به نتیجه‌ای نرسیده‌اند.

**جانشین مرحوم شریعتی در انتساب جملات جعلی
زمانی جملات و اشعار زیبا را به دكتر شریعتی نسبت می داده اند و چند سالی است نوبت به حسین پناهی رسیده است. چهارده سال از مرگ پناهی در 14 مرداد هشتاد و سه و در سن 48 سالگی می گذرد. از او نمایشنامه ها و مجموعه اشعاری پس از مرگش متشر شد. كتابهایی كه با استقبال كم نظیر مردم مواجه شد و شعرها در زمان كوتاهی بین اهالی فرهنگ دست به دست شد. با گسترش فضای مجازی این اشعار در بستر بزرگتری منتشر شد و این مقدمه ای شد تا برخی، اشعار و جملات دیگران را به حسین پناهی نسبت دهند. به مناسبت سالگرد پناهی، سراغ آنا، فرزند دوم او رفتیم.

**تاثیر فضای مجازی بر تحریف اشعار پناهی
آنا پناهی، دختر دوم زنده‌یاد حسین پناهی در گفتگو با «ایرناپلاس» درباره نسبت دادن برخی از اشعار و نثرهای ادبی به این بازیگر فقید، گفت: تنها مسئله ای كه من را بعد از فوت پدرم خیلی ناراحت می‌كند و آزار می‌دهد، همین جمله‌ها و اظهار نظرات جعلی است. شعرها و جملاتی كه به پدر منسوب هستند، با فضای ذهنی و سبك نگارش او بسیار متفاوت است. به هر حال عامل اصلی این اتفاق را نمی شناسیم و شناسایی آن هم كار خیلی دشوار و سختی است. اما فضای مجازی تاثیر بسیاری در تحریف آثار پدر داشته است و به جرات می توان گفت كه نقشی مخرب در به وجود آمدن این قضیه داشته است. البته كسانی كه برای خواندن مطالب و اشعار وی به این فضا رجوع می‌كنند هم به همین اندازه مقصر هستند.

**حمایتی نشد
فرزند این بازیگر در پاسخ به این سوال كه خانواده مرحوم پناهی برای حل این مشكل چه كرده، گفت: برای جلوگیری از این مشكلات، نهاد و قانون مشخصی وجود ندارد. یك كانال مطالب جعلی درباره پدرم منتشر می‌كرد كه ما برای جلوگیری از اقدام این كانال به پلیس فتا شكایت كردیم. پلیس تلاش‌های بسیاری در این زمینه انجام داد، اما در نهایت به هیچ نتیجه‌ای نرسیدند. بعد از آن به ارشاد مراجعه كردیم كه دوباره هم این اتفاق افتاد. در مجموع هیچ نهاد و سازمان خاصی كه به این مسائل رسیدگی كند وجود ندارد.

**مبارزه با نشر جعلیات
آنا پناهی با بیان اینكه «ما فقط می‌توانیم یك سری نوشته‌ها و مطالب را تكذیب كنیم» اضافه كرد: همان طور كه بیشتر این تحریف‌ها در فضای مجازی صورت می‌گیرد ما هم مجبور می‌شویم اطلاع رسانی و منابع درست را در همین فضا اعلام كنیم. البته خودم عضو كمپینی هستم با عنوان كمپین «مبارزه با نشر جعلیات» كه موفق شده در كنترل و جلوگیری از انتشار گسترده مطالب جعلی تاثیر بسزایی داشته باشد. خوشبختانه در حال حاضر بسیاری از نویسندگان و شاعران بزرگ عضو این كمپین هستند.
«آنا پناهی» با اعلام اینكه هیچ حق التالیفی از مطالب مرحوم «پناهی» دریافت نمی كنند، درباره نشر آثار، واگذاری حق و حقوق انتشار مطالب وی به ناشران مختلف، خاطر نشان كرد: پدرم كتاب هایش را به چند ناشر واگذار كرده است كه ما هم به احترام پدر اقدامی مبنی بر جلوگیری از این امر انجام نداده ایم.

**انتشار آثار تازه پناهی
فرزند مرحوم «پناهی» در خصوص احتمال و زمان انتشار دست نوشته های این هنرمند كه هنوز منتشر نشده اند، گفت: پدر نوشته هایی در قالب شعر و نمایشنامه دارد كه هنوز منتشر نشده است. ایشان بعد از فوتش به عنوان شاعر شناخته شد، و حدود هفت دفتر شعر و سه آلبوم از وی منتشر شده و در حال حاضر از جایگاه قرص و محكمی برخوردار است. تصمیم بر این شد كه فعلا دست به انتشار سایر آثار پدر نزنیم.
**به پدر نزدیك تر بودم
آنا پناهی در پایان، آرزوی پدر را اینچنین عنوان كرد «همیشه دوست داشت كه او را به عنوان شاعر دوست داشته باشند و همه، شعرهایش را بخوانند و بشنوند» و افزود: پدر هر سه فرزندش را به شكلی دوست داشت اما من در شرایطی قرار گرفتم كه به بابا نزدیك تر بودم. من دانشجو بودم و پدرم تهران زندگی می كرد و مادرم چون به تهران علاقه ای نداشت، همیشه در حال رفت و آمد به شهرستان بود. شرایط باعث شد من نزدیك تر باشم و من هم از آن شرایط استفاده خوبی كردم و تا می توانستم به پدر كمك می كردم و در كنارش بودم.


گفتگو از: سیدمهدی موسوی تبار
اداره كل اخبار چندرسانه‌ای * ایرناپلاس*
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ