۱۲ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۴۰
کد خبر: 82989899
T T
۰ نفر

خط ریلی همدان جنوب كشور را به شمال وصل می كند

۱۲ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۴۰
کد خبر: 82989899
خط ریلی همدان جنوب كشور را به شمال وصل می كند

همدان - ایرنا- نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه درصدد اتصال خط ریلی ملایر به بروجرد هستیم اظهار داشت: از این طریق استانهای جنوب كشور با بهره گیری از خط ریلی همدان می توانند به شمال و شمال غرب تردد كنند.

حمیدرضا حاجی بابایی روز جمعه در حاشیه پیاده روی خانوادگی خبرنگاران یادآوری كرد: اجرای خط ریلی همدان - ملایر همراه با راه آهن غرب كشور در مجلس ششم مصوب شده اما این طرح بلاتكلیف مانده بود.
وی ادامه داد: بیش از 12 سال كار برای اجرای این طرح كاری صورت نگرفته بود اما با تلاش نمایندگان مجلس و مسئولان، عملیات اجرایی این طرح روز گذشته با پیش بینی 700 میلیارد ریال اعتبار و با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد.
نماینده همدان در خانه ملت بیان كرد: خط ریلی زنجان - همدان نیز توسط نماینده بیجار و همدان در مجلس مطرح و مصوب شد و در بودجه امسال قرار گرفت.
حاجی بابایی با عنوان اینكه برقی شدن راه آهن تهران - همدان در مجلس مصوب شده گفت: شبكه ریلی همدان به سمت كامل شدن است.
وی گفت: با وجود مخالفت برخی با ایجاد ایستگاه راه آهن در داخل شهر همدان اما نظر كارشناسی وزارت راه و شهرسازی مبنی بر احداث آن در داخل شهر است.
نماینده همدان در خانه ملت با بیان اینكه بنده از موافقان این طرح هستم توضیح داد: این ایستگاه قرار است در كنار ترمینال اتوبوس های شهر همدان به صورت زیر زمینی ایجاد شود.
حاجی بابایی اضافه كرد: این ایستگاه به صورت زیر زمینی به ایستگاه شهری وصل شده و شهروندان با استفاده از مترو به این محل مراجعه كرده و از این طریق راهی تهران می شوند.
وی درباره خط ریلی همدان - تهران نیز توضیح داد: با وجود اینكه بخشی از این طرح در حوزه تهران باقی مانده بود اما ناقص بهره برداری شد.
نماینده همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی اضافه كرد: بخش نیمه تكمیل این طرح با گذشت بیش از یكسال از بهره برداری راه آهن همدان - تهران همچنان تكمیل نشده است.
حاجی بابایی ادامه داد: هم اینك این خط ریلی، مسافری را به تهران منتقل نكرده و تنها مسافران را از همدان به مقصد مشهد مقدس جابجا می كند.
وی بیان كرد: وزیر راه و شهرسازی ماه پیش قول داد كه این طرح را در سه هفته تكمیل كند كه با اتمام این مهلت، كاری صورت نگرفته است.
طرح راه آهن همدان - ملایر به طول 75 كیلومتر با هدف گسترش شبكه ریلی در غرب كشور و آسان سازی ارتباطات و جابه جایی كالا به ویژه زائران عتبات عالیات احداث می شود.
كاهش ترافیك جاده ای به عنوان بخشی از طرح كلی راه آهن غرب كشور محسوب می شود كه علاوه بر اهداف یاد شده كاهش مسیر ریلی تهران به مرز خسروی را نیز در پی دارد.
این خط ریلی در 2 قطعه احداث می شود كه قطعه نخست آن به طول 41.5 كیلومتر از ایستگاه راه آهن همدان آغاز و پس از عبور از ایستگاه های گل كهریز، طاسبندی و كهریز به ایستگاه ملایر منتهی می شود.
این مسیر در ادامه با عبور از شهرهای كنگاور، صحنه، كرمانشاه، اسلام آباد غرب، گیلان غرب و قصرشیرین در نهایت به مرز خسوری (مرز ایران و عراق) متصل می شود.
ادامه خط یاد شده از طریق خانقین، بغداد، موصل، قامشلی، دیرالزور، رقه و حلب به بندر لاذقیه در دریای مدیترانه ختم می شود.
راه آهن همدان - ملایر به دلیل كاهش مسیر حدفاصل تهران تا ملایر، نسبت به مسیر فعالی تهران - قم - اراك - ملایر جاگزینی مناسب برای جابه جایی كالا و مسافر بین تهران و ملایر ارزیابی می شد.
اعتبارات اجرای این طرح 689 میلیارد ریال، شركت سكاف پیمانكار اجرای طرح و مشاور آن مهندسان مشاور راه آهن راه اعلام شده است.
7526/2087

سرخط اخبار استان‌ها