۱۱ مرداد ۱۳۹۷، ۲۰:۱۵
کد خبر: 82989561
T T
۰ نفر

آخوندی: باید به سمت حمل و نقل ریلی حركت كرد

۱۱ مرداد ۱۳۹۷، ۲۰:۱۵
کد خبر: 82989561
آخوندی: باید به سمت حمل و نقل ریلی حركت كرد

همدان- ایرنا- وزیر راه و شهرسازی با بیان اینكه 90 درصد حمل و نقل ایران متكی به جاده ها است و در این مسیر به ازای هر كیلومتر، 35 سی سی بیشتر گازوئیل می سوزد، گفت: از دید راهبردی باید از حمل و نقل جاده ای به سمت ریلی حركت كنیم.

به گزارش ایرنا، عباس آخوندی روز پنجشنبه در آیین آغاز عملیات اجرایی راه آهن همدان - ملایر اظهار داشت: تاكید ما این است كه ایستگاه ها برای ایمنی و رفاه بیشتر مسافران در نزدیكی شهرها احداث شود.
وزیر راه و شهرسازی اضافه كرد: در همین چارچوب در شهرهایی همچون سنندج، رشت و شیراز برای رفاه مسافران ایستگاه ها را از فاصله دور به نزدیك شهر انتقال دادیم.
آخوندی ادامه داد: اجرای طرح راه آهن همدان - ملایر كریدور شمال به جنوب جدیدی تعریف می كند و مسیر تكمیلی شرق به غرب است.
وی با اشاره به اینكه این راه آهن به بنادر نیز متصل می شود، افزود: در كنار این مزیت، حمل و نقل محلی همدان - ملایر نیز تامین می شود.
** راه آهن همدان را برقی می كنیم
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینكه به طور حتم به سمت برقی كردن راه آهن همدان حركت می كنیم، گفت: در زمان حاضر سه سرویس همدان - مشهد داریم و با خطوط كوتاه ،راه آهن همدان و كرمانشاه را به خطوط بار وصل می كنیم تا معادن نیز از این راه آهن بهره مند شوند.
به گزارش ایرنا، قرار است با حضور وزیر راه و شهرسازی عملیات اجرایی احداث راه آهن همدان - ملایر امروز (پنجشنبه) آغاز شود.
طرح راه آهن همدان - ملایر به طول 75 كیلومتر با هدف گسترش شبكه ریلی در غرب كشور و آسان سازی ارتباطات و ترانزیت كالا به ویژه زائران عتبات عالیات احداث می شود.
كاهش ترافیك جاده ای به عنوان بخشی از طرح كلی راه آهن غرب كشور محسوب می شود كه علاوه بر اهداف یاد شده كاهش مسیر ریلی تهران به مرز خسروی را نیز در پی دارد.
این خط ریلی در 2 قطعه احداث می شود كه قطعه نخست آن به طول 41.5 كیلومتر از ایستگاه راه آهن همدان آغاز و پس از عبور از ایستگاه های گل كهریز، طاسبندی و كهریز به ایستگاه ملایر منتهی می شود.
این مسیر در ادامه با عبور از شهرهای كنگاور، صحنه، كرمانشاه، اسلام آباد غرب، گیلان غرب و قصرشیرین در نهایت به مرز خسروی (مرز ایران و عراق) متصل می شود.
ادامه خط یاد شده از طریق خانقین، بغداد، موصل، قامشلی، دیرالزور، رقه و حلب به بندر لاذقیه در دریای مدیترانه ختم می شود.
راه آهن همدان - ملایر به دلیل كاهش مسیر حدفاصل تهران تا ملایر، نسبت به مسیر فعلی تهران - قم - اراك - ملایر جایگزینی مناسب برای ترانزیت كالا و مسافر بین تهران و ملایر ارزیابی می شد.
اعتبارات اجرای این طرح 689 میلیارد ریال، شركت سكاف پیمانكار اجرای طرح و مشاور آن مهندسان مشاور راه آهن راه اعلام شده است.
به گزارش ایرنا، با همت دولت تدبیر و امید، راه آهن همدان - تهران به طول 267 كیلومتر به عنوان دومین خط ریلی استان همدان سال گذشته با حضور حجت الاسلام والمسلمین دكتر حسن روحانی رئیس جمهوری كشورمان مورد بهره برداری قرار گرفت.
این خط ریلی در مسیر خود از شهرهای تهران، رباط كریم، ساوه، فامنین و همدان عبور می كند و 2 هزار میلیارد ریال اعتبار برای آن هزینه شد.
تكمیل راه آهن غرب كشور 2.5 دهه به طول انجامید و در زمان حاضر این طرح ملی 27 سالگی خود را پشت سر می گذارد.
این راه آهن یك خطه 605 كیلومتر طول دارد كه از اراك (سمنگان) آغاز و با عبور از شهرهای ملایر، كنگاور، صحنه، كرمانشاه، سرپل ذهاب و قصرشیرین در نهایت به مرز خسروی می رسد، سپس به راه آهن عراق و از آنجا به بندر لاذقیه سوریه، دریای مدیترانه و اروپا متصل می شود.
7523/2090
۰ نفر