۱۱ مرداد ۱۳۹۷، ۲۰:۱۴
کد خبر: 82989559
T T
۰ نفر
عملیات اجرایی راه آهن همدان - ملایر آغاز شد

همدان- ایرنا- عملیات اجرایی احداث راه آهن همدان - ملایر عصر امروز (پنجشنبه) با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی آغاز شد.

به گزارش ایرنا، مدیركل راه و شهرسازی استان همدان در این زمینه به ایرنا گفت: طرح راه آهن همدان - ملایر به طول 75 كیلومتر با هدف گسترش شبكه ریلی در غرب كشور و آسان سازی ارتباطات و ترانزیت كالا به ویژه زائران عتبات عالیات احداث می شود.
فرهاد فرزانه اظهار داشت: كاهش ترافیك جاده ای به عنوان بخشی از طرح كلی راه آهن غرب كشور محسوب می شود كه علاوه بر اهداف یاد شده كاهش مسیر ریلی تهران به مرز خسروی را نیز در پی دارد.
وی بیان كرد: این خط ریلی در 2 قطعه احداث می شود كه قطعه نخست آن به طول 41.5 كیلومتر از ایستگاه راه آهن همدان آغاز و پس از عبور از ایستگاه های گل كهریز، طاسبندی و كهریز به ایستگاه ملایر منتهی می شود.
فرزانه اضافه كرد: این مسیر در ادامه با عبور از شهرهای كنگاور، صحنه، كرمانشاه، اسلام آباد غرب، گیلان غرب و قصرشیرین در نهایت به مرز خسوری (مرز ایران و عراق) متصل می شود.
وی یادآوری كرد: ادامه خط یاد شده از طریق خانقین، بغداد، موصل، قامشلی، دیرالزور، رقه و حلب به بندر لاذقیه در دریای مدیترانه ختم می شود.
مدیركل راه و شهرسازی همدان اظهار داشت: راه آهن همدان - ملایر به دلیل كاهش مسیر حدفاصل تهران تا ملایر، نسبت به مسیر فعالی تهران - قم - اراك - ملایر جاگزینی مناسب برای ترانزیت كالا و مسافر بین تهران و ملایر ارزیابی می شد.
فرزانه اعتبارات اجرای این طرح را 689 میلیارد ریال اعلام و اضافه كرد: شركت سكاف پیمانكار اجرای طرح و مشاور آن مهندسان مشاور راه آهن راه هستند.
وی ایجاد كریدور ریلی جدید تهران - غرب كشور با كاهش مسیر، اتصال مركز استان همدان به بندر امام خمینی(ره) از طریق مسیر ملایر - اراك، كاهش 30 كیلومتری مسیر ریلی تهراه - ملایر، كاهش زمان سفر و هزینه های جابجایی كالا و مسافر، صرفه جویی سوخت در سال اول به میزان 3.5 میلیون لیتر معادل 70 میلیارد ریال، جابجایی كالا در سال نخست به میزان 1.6 میلیون تن و در سال بیستم 2.3 میلیون تن را از دیگر مزایای اجرای این طرح برشمرد.
فرزانه یادآوری كرد: پیش بینی می شود در سال نخست بهره برداری از این طرح 1.5 میلیون مسافر و در سال بیستم 3.3 میلیون مسافر از این طریق جابجا شوند.
مدیركل راه و شهرسازی همدان كاهش بار ترافیكی گلوگاه راه آهن تهران - قم - اراك، افزایش ظرفیت ترافیك ریلی راه آهن غرب كشور و اجرای پدافند غیرعامل در شبكه ریلی غرب كشور را از دستاوردهای اجرای این طرح اعلام كرد.
به گزارش ایرنا، با همت دولت تدبیر و امید، راه آهن همدان - تهران به طول 267 كیلومتر به عنوان دومین خط ریلی استان همدان سال گذشته با حضور حجت الاسلام والمسلمین دكتر حسن روحانی رئیس جمهوری كشورمان مورد بهره برداری قرار گرفت.
این خط ریلی در مسیر خود از شهرهای تهران، رباط كریم، ساوه، فامنین و همدان عبور می كند و 2 هزار میلیارد ریال اعتبار برای آن هزینه شد.
تكمیل راه آهن غرب كشور 2.5 دهه به طول انجامید و در حال حاضر این طرح ملی 27 سالگی خود را پشت سر می گذارد.
این راه آهن یك خطه 605 كیلومتر طول دارد كه از اراك (سمنگان) آغاز و با عبور از شهرهای ملایر، كنگاور، صحنه، كرمانشاه، سرپل ذهاب و قصرشیرین در نهایت به مرز خسروی می رسد، سپس به راه آهن عراق و از آنجا به بندر لاذقیه سوریه، دریای مدیترانه و اروپا متصل می شود.
7523/2090
۰ نفر