۱۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۰۳
کد خبر: 82988145
T T
۰ نفر

استفاده از فیبر نوری برای تشخیص مواد اطراف

۱۰ مرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۰۳
کد خبر: 82988145
استفاده از فیبر نوری برای تشخیص مواد اطراف

تهران– ایرنا- محققان موسسه پلی تكنیك فدرال لوزان با استفاده از یك شیوه جدید، نوعی فیبر نوری را ساختند كه قادر است جامد یا مایع بودن مواد پیرامون خود را تشخیص دهد.

به گزارش روز چهارشنبه گروه علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، فیبرهای نوری با ضخامتی حدود تار موی انسان با استفاده از شیشه ساخته می شوند و نور را بر اساس چهار پارامتر شدت، فاز، قطبش و طول موج منتقل می كنند. هنگامی كه فیبر كشیده شده یا دمای آن تغییر می كند، مقدار این پارامترها نیز تغییر می كند و فیبر نوری عملكردی شبیه به یك حسگر دارد. پیش از این از فیبرهای نوری به عنوان دماسنج یا فشارسنج استفاده شده است، اما تا كنون امكان تشخیص آنچه پیرامون فیبر نوری رخ می دهد بدون خروج پرتوهای نور از فیبر و اختلال در مسیر حركت نور امكانپذیر نبوده است.
اكنون محققان با استفاده از امواج صوتی كه درون فیبر نوری تولید می شود، توانستند مواد پیرامون آن را تشخیص دهند. این امواج از نوع امواج فركانس بالا هستند كه به طول مستمر با دیواره های فیبرنوری برخورد كرده و منعكس می شوند. نحوه این انعكاس امواج بسته به ماده ای كه موج با آن برخورد می كند متفاوت است و روی نور در حال انتقال از درون فیبر تاثیر می گذارد. هنگام خروج پرتو نور از فیبر می توان آثار بازتابش امواج صوتی را بازخوانی كرده و نقشه ای از محیط اطراف فیبر نوری به دست آورد.
آثار امواج صوتی روی نور، به قدری اندك است كه نمی تواند انتشار نور را درون فیبر مختل كند. این فناوری امكان تشخیص مواد پیرامون فیبر نوری و انتقال اطلاعات مبتنی بر نور را به صورت همزمان فراهم می كند.
محققان این فیبر نوری جدید را درون آب، الكل و هوای آزاد آزمایش كردند و هر بار فیبر نوری توانست به درستی تغییرات محیط را تشخیص دهد.
گزارش كامل این تحقیقات در نشریه Nature Communications منتشر شده است.
علمی (6)**9259*2017