۹ مرداد ۱۳۹۷، ۸:۳۷
کد خبر: 82986594
T T
۰ نفر

هزينه هاي دندانپزشكي بر دوش مردم سنگيني مي كند

۹ مرداد ۱۳۹۷، ۸:۳۷
کد خبر: 82986594
هزينه هاي دندانپزشكي بر دوش مردم سنگيني مي كند

زنجان - ايرنا - هزينه هاي سرسام آور دندانپزشكي به معضل اساسي در جامعه تبديل شده بطوري كه خدمات نه چندان با كيفيت و از طرفي تفاوت فاحش در قيمت تعرفه ها بويژه بخش خصوصي چالش ساز شده است.

به گزارش ايرنا، سلامت دهان و دندان از مهمترين بخش هاي سلامت فردي به شمار مي رود كه در تامين سلامت جامعه نقش موثري دارد.
طبق اعلام سيد جلال پورهاشمي عضو كميته سلامت دهان انجمن دندانپزشكان ايران، با توجه به آخرين برآوردها 300 ميليون دندان پوسيده در دهان ايرانيان وجود دارد كه ضروري است تمام دست اندركاران سلامت و مردم در حوزه پيشگيري فعال شوند.
بر اين اساس، سازمان بهداشت جهاني نيز با ارائه راهبردها و خط مشي هايي توجه به سلامت بهداشت دهان و دندان را در اولويت قرار داده و از تمامي كشورها خواسته كه با ارائه بسته هاي حمايتي خدماتي اثر بخش و مفيد را به گروههاي مختلف جامعه دهد.
موضوعي كه بايد به آن توجه داشت اين است كه بيماري هاي دهان و دندان به علل مختلفي به ويژه عفونت و تغذيه نادرست بر مي گردد و بروز اين مساله مشكلاتي را براي سلامت فرد بوجود مي آورد كه ناچار براي انجام و دريافت خدمات مورد نياز به متخصصان دندانپزشكي بايد مراجعه كرد.
هر چند دولت با اجراي طرح تحول نظام سلامت اقداماتي را براي پيشگيري و بهبود سلامت دهان و دندان در مدارس را آغاز كرد و از طرفي با اعزام متخصصان مربوطه به نقاط محروم و ارائه خدمات رايگان به گروههاي هدف گامهايي اثر بخش را برداشت، اما بار هزينه هاي دندانپزشكي به هنوز بر دوش مردم سنگيني مي كند.
كارشناسان معتقدند: هزينه هاي سرسام آور مواد مصرفي مورد نياز، آشفتگي در اخذ تعرفه هاي بخش خصوصي، نبود فرهنگ سازي لازم موجب شده سلامت بهداشت دهان و دندان با معضلاتي مواجه باشد و پرداخت هزينه هاي هنگفت براي درمان نيز مشكلات را به مراتب افزايش داده است.
مينا 36 ساله يكي از شهروندان زنجاني با اشاره به هزينه هاي بالاي خدمات دندانپزشكي گفت: 2 دندان دختر چهارساله ام دچار پوسيدگي شده بود كه پس از ارجاع به متخصص مربوطه انجام اقدامات ترميمي تشخيص داده شد.
وي ادامه داد: براي سه بار ويزيت و انجام اقدامات درماني هزينه هاي جداگانه اي اخذ شد كه بسيار سرسام آور بود و بر اين اساس از ادامه انجام خدمات درماني صرف نظر كردم.
ليلا 28 ساله نيز در اين ارتباط به خبرنگار ايرنا گفت: هزينه هاي درمان مشكلات بهداشت دهان و دندان بسيار بالاست و از طرفي اغلب كار دندانپزشكان چندان مطلوب و رضايتبخش نيست و مشكلاتي دارد.
وي افزود: يكسال پيش با توصيه يكي از دوستانم به دندانپزشك مجربي مراجعه كردم كه پس از ويزيت عنوان كرد كه از مواد مصرفي خوبي براي پر كردن دندان آسيب ديده استفاده مي كنم.
اين شهروند زنجاني اضافه كرد: بر اين اساس نسبت به اين كار اقدام و بابت آن نيز هزينه بالايي را پرداخت كردم كه متاسفانه پس از 10 ماه دندان پر شده دچار مشكل شد و بخشي از آن فرو ريخت.

*** تعرفه هاي بخش خصوصي دندانپزشكي نياز به اصلاح دارد
رئيس دانشكده دندانپزشكي دانشگاه علوم پزشكي زنجان در اين ارتباط به خبرنگار ايرنا گفت: همه ساله تعرفه هاي مربوط به حوزه دندانپزشكي بخش دولتي و خصوصي از سوي دولت اعلام مي شود كه هدف آن ارائه خدمات بهينه به گروههاي هدف و مراجعه كنندگان است.
دكتر عاطفه يوسفي افزود: در اين ميان با توجه به نوع خدمات تخصصي ارائه شده تعرفه هاي بخش خصوصي كه از سوي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اعلام شده در برخي موارد به اصلاح نياز دارد.
وي بيان كرد: با اجراي طرح تحول نظام سلامت در كشور نيز بسته هايي از سوي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در راستاي پييشگيري و بهبود سلامت بهداشت درمان براي گروههاي هدف بويژه دانش آموزان را اجرا كرد كه در اين راستا اقدام هاي موثرتر ديگري بايد انجام بگيرد.
رئيس دانشكده دندانپزشكي دانشگاه علوم پزشكي زنجان ادامه داد: متاسفانه ايران در حوزه سلامت دندانپزشكي با استانداردهاي جهاني فاصله دارد كه يكي از شاخص‌هاي مهم در اين بخش DMFT است كه بر اساس آن شمار دندان‌هاي پوسيده، پر شده و كشيده شده در سنين مختلف بررسي مي‌شود.
وي يادآوري كرد: اين شاخص در دندان‌هاي شيري كودكان پنج تا 6 ساله در حدود 5.8 دهم است كه اين ميزان بر اساس رتبه بند جهاني رقم بالايي را شامل مي شود.
يوسفي افزود: نبود فرهنگ سازي ، اطلاع رساني و آگاهي بخشي موجب شده بهداشت دهان و دندان با معضلاتي مواجه باشد و در نتيجه به هزينه هاي سرسام آور منجر شود.
وي ادامه داد: اين در حالي است كشورهاي پيشرفته به موضوع آموزش و پيشگيري توجه جدي داشته و در اين حوزه برنامه ريزي مدون و صحيحي را انجام دادند كه مشكلات به مراتب كمتري را شاهد هستند.
رئيس دانشكده دندانپزشكي دانشگاه علوم پزشكي زنجان ادامه داد: متاسفانه هم اكنون نوسانات ارز تجهيزات و مواد مصرفي مربوط به دندانپزشكي را افزايش داده و بر هزينه هاي خدمات ارائه شده اين بخش تاثير نامطلوبي گذاشته است.
وي بيان كرد: در همه كشورها دندانپزشكي جزو خدمات گران قيمت نظام هاي سلامت هستتد و اين در حالي است كه در كشورمان قابل مقايسه حتي با كشورهاي منطقه و همتراز نيست.
يوسفي خاطر نشان كرد: عموم مردم به اين موضوع توجه داشته باشند متخصصان دندانپزشكي ايران نيز خدمات مورد نياز را در حد مناسبي ارائه مي كنند كه در اين ميان ورود سازمان هاي بيمه گر با ارائه تسهيلات مناسب به بيماران و دندانپزشكان نقش مهمي در كاهش مشكلات پيش روي اين بخش دارند.
يك متخصص دندانپزشك بخش خصوصي نيز در اين ارتباط گفت: تعرفه هاي كنوني پاسخگوي كارهاي ارائه شده در اين بخش نيست، چرا كه درمان يك دندان چه بسا به كارهاي تخصصي بيشتري نياز دارد.
دكتر محمد جولائي افزود: متاسفانه نبود تعرفه مشخص، متناسب با خدمت ارائه شده دندانپزشكان نيز عموم مردم و مراجعه كنندگان را با ابهاماتي مواجه كرده و اغلب تصور مي كنند كه حتي با وجود بيمه هاي تكميلي مبلغ ناچيزي دريافت مي شود.
وي بيان كرد: موضوع مهم در ارائه خدمات دندانپزشكي كيفيت مواد مصرفي است كه اين مهم نيز اكنون با توجه هزينه بر بودن آن و از طرفي تغييرات قيمت ارز نيز معضلات رابه مراتب افزايش داده است.
جولائي افزود: اختلاف تعرفه هاي بخش دولتي و خصوصي نيز بر ارائه خدمات تاثير گذاشته بطوري كه دريافت كنندگان از اقدامات درماني مورد نياز رضايت چنداني ندارند.
وي اضافه كرد: بر اين اساس دندانپزشكان بخش خصوصي تمايلي به ارائه خدمات درماني با كيفيت داشته اما اختلاف بيمه اي و نبود حمايت هاي سازمان هاي بيمه اي از اين بخش امكان كارهاي بهتر و ماندگار را سلب كرده است.
اين دندانپزشك ادامه داد: برآوردها نشان مي دهد كه فقط درصد كمي از مراكز دندانپزشكي به دليل مراجعات بيشتر مردمي براي دريافت خدمات درماني از مواد مصرفي با كيفيت استفاده مي كنند و اين در حالي است كه اغلب انها به دليل هزينه سرسام آور و تامين هزينه هاي جانبي ديگر به اين كار تن نمي دهند.
وي بيان كرد: بر اين اساس برخي متخصصان دندانپزشكي بر كيفيت خدمات ارائه شده به مراجعه كنندگان تاكيد مي كنند و اين در حالي است كه پس از مدتي دندان ترميم شده دچار مشكل شده و اين موضوع نوعي بدبيني را در فرد ايجاد كرده و از ادامه كارهاي درماني صرف نظر مي كنند.
عضو كميسيون پزشكي قانوني استان زنجان ادامه داد: برخي شكايات ارجاعي نيز به اين اداره كل كه در كميسيون مربوطه رسيدگي مي شود به نحوه درمان دندان باز مي گردد كه پس از ارزيابي مشخص مي شود كه از مواد نامرغوب استفاده شده و در مواقعي آسيب هاي جدي به دنبال دارد.
وي ابراز كرد: در صورت ورود جدي سازمان ها و موسسه هاي بيمه اي به تعرفه حوزه دندانپزشكي امري مثبت بوده اما نظارت هاي مستمر امري ضروري است چرا كه بي توجهي به اين مهم امكان سوء استفاده هاي احتمالي را به مراتب افزايش مي دهد.
جولائي خاطر نشان كرد: ايجاد يك معاونت مستقل حوزه بهداشت دهان و دندان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي امكان سياستگذاري ها، برنامه ريزي و ارائه بسته هاي حمايتي در اين بخش را بيش از گذشته تسهيل مي كند كه اين موضوع كمتر مورد توجه قرار گرفته است.

*** افزايش تعرفه هاي خدمات درماني با نرخ تورم همخواني ندارد
رئيس سازمان نظام پزشكي استان زنجان نيز ادامه داد: پيشنهاد افزايش تعرفه خدمات تشخيصي درماني در سال جاري از سوي سازمان برنامه و بودجه و هيات دولت با عنوان گزارش بررسي پيشنهاد فوري براي تصميم گيري دولت اواخر فروردين امسال ثبت شد.
دكتر حسين بابايي افزود: افزايش پنج درصدي تعرفه هاي خدمات تشخيصي درماني در بخش هاي دولتي، غيردولتي و خصوصي چندان معقول نيست، چرا كه با نرخ تورم همخواني ندارد.
وي بيان كرد: تعرفه هاي بخش خصوصي و دولتي از سوي دولت اعلام مي شود و اين در حالي است كه شوراي عالي بيمه سلامت هرگز به وظيفه خود دراين بخش عمل نكرده است.
عضو كميسيون تعرفه و بيمه و شوراي عالي سازمان نظام پزشكي كشور ادامه داد: محدوديت منابع در كشور موجب شده تعرفه هاي واقعي بخش خصوصي و دولتي انگونه كه بايد و شايداعلام نشود و ار طرفي دولت موظف است پوشش بهتري را در خدمات بستري و سرپايي به مراجعه كنندگان ارائه كند.
بابايي افزود: بر اين اساس تعرفه هاي دندانپزشكي نيز اين موضوع استثنا نيست و به دليل نبود تعرفه اي مشخص اختلاف در اين حوزه زياد است.
وي اظهار داشت: هر خدمت ضريبي دارد اما افزايش مواد مصرفي مورد استفاده در ترميم دندان، عدم پوشش دولت در شفاف سازي تعرفه هاي بخش خصوصي موجب مي شود هزينه هاي دريافتي بين دندانپزشك و بيمار بصورت توافقي باشد.
اين مسئول خاطر نشان كرد: قيمت واقعي خدمات عبارتست از قيمت تمام شده خدمات به اضافه سود سرمايه و استهلاك كه در بخش دولتي منظور نخواهد شد و چگونه امكان دارد با اين مباني و مقياس هاي قانوني واحد، درصد نرخ رشد تعرفه هاي تشخيصي و درماني براي بخش هاي دولتي و غير دولتي و خصوصي يكسان رشد كند.
به گفته رئيس سازمان نظام پزشكي استان زنجان، تخلفات انجام شده در اين حوزه در مدت كوتاهي مورد رسيدگي قرار مي گيرد.
9646/8068