۴ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۵۶
کد خبر: 82982295
T T
۰ نفر
گام تركیه برای افزایش تجارت با گروه بریكس به 70 میلیارد دلار

آنكارا- ایرنا- رجب طیب اردوغان رییس جمهوری تركیه اعلام كرده است كه در نظر دارد حجم تجارت كشورش با گروه بریكس(متشكل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) را از 60.7 میلیارد دلار كنونی به 70.3 میلیارد دلار در پایان سال 2018 افزایش دهد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، دهمین اجلاس سران كشورهای عضو ائتلاف اقتصادهای نوظهور موسوم به بریكس از روز گذشته در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی آغاز شده و اردوغان به نمایندگي از تركیه و به عنوان رئیس دوره ای سازمان همكاري اسلامي در این اجلاس شركت می كند.
رئیس جمهوری تركیه مهمان ویژه دهمین نشست سران كشورهای گروه بریكس شامل كشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است و در حاشیه این نشست دیدارهای دوجانبه ای با نخست وزیر هند و روسای جمهوری چین، روسیه، برزیل و آفریقای جنوبی خواهد داشت.
خبرگزاری آناتولی اعلام كرد كه اردوغان و سران كشورهای گروه بریكس در مذاكرات خود بیشتر موضوع اقتصاد جهانی و تجارت بین الملل را مطرح خواهند كرد كه این موضوع برای تركیه كه قصد تنوع بخشیدن به شركای خود را دارد، یك مزیت خواهد بود.
اردوغان پیش از سفر خود توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی تركیه با كشورهای عضو این گروه را از جمله اهداف خود برای شركت در نشست سه روزه سران گروه بریكس اعلام كرد.
دهمین دور این اجلاس سران كشورهای گروه بریكس با موضوع 'بریكس در آفریقا: همكاری برای توسعه و تقسیم رفاه در چهارمین انقلاب صنعتی' در حال برگزاری است.
ابوبكر سالم، رئیس انجمن صنعتگران و بازرگانان مستقل تركیه (MÜSİAD) در آفریقای جنوبی در این رابطه به خبرنگار آناتولی گفت كه دعوت بریكس به لحاظ برخورداری از ساختار قدرتمند و تاثیرگذار و نفوذ روز افزون آن، فرصت مهمی برای تركیه به شمار می رود.
وی با بیان این كه قدرت اقتصادی كشورهای عضو بریكس در سال 2030 مجموع قدرت كشورهای اروپایی را پشت سر خواهد گذاشت، افزود: تركیه به عنوان یك كشور در حال رشد می تواند در این روند سهیم شده و سیر تبدیل شدن به یك قدرت اقتصادی جهانی را سرعت ببخشد.
پل آی مالافن سفیر آفریقای جنوبی در آنكارا نیز در مصاحبه با خبرنگار آناتولی حضور تركیه در اجلاس ائتلاف اقتصادهای نوظهور (بریكس) را باعث تقویت این گروه دانست و گفت: تركیه به عنوان شریك استراتژیك و رهبر منطقه به این اجلاس دعوت شده است.
وی با بیان این كه تركیه متحد استراتژیك مهم در طرح راهبردی 'آفریقا 2063' و تقویت روابط و همكاری جنوب ـ جنوب است، حضور تركیه در این اجلاس را باعث تقویت این بلوك اقتصادی دانست.
خاورم/1905