۱۶ تیر ۱۳۹۷، ۸:۴۰
کد خبر: 82963788
T T
۰ نفر
ذخيره سازي گندم درقم طبق استانداردهاي لازم صورت مي گيرد

قم- ايرنا - مديركل شركت غله و خدمات بازرگاني قم، گفت: تمام استانداردهاي لازم در زمان ذخيره سازي گندم در سيلوهاي استان رعايت مي شود تا بهترين آرد با بالاترين كيفيت از آن بدست آيد و در اختيار نانوايي هاي قم براي توليد نان مرغوب قرار گيرد.

بهزاد رادمنش روز شنبه درگفت و گو با ايرنا، بيان داشت: سالانه حدود120 هزار تن گندم مرغوب از استان هايي همچون خوزستان، گلستان و فارس كه توليد كنندگان اصلي اين محصول در داخل كشور هستند، وارد قم مي شود.
وي ادامه داد: دراين راستا تاكنون 17 هزار و 500 تن گندم از كشاورزان استان به قيمت پايه هركيلوگرم 13 هزار ريال خريداري و ذخيره سازي شده است و اين ميزان تا پايان شهريورماه به بيش از 20 هزار تن خواهد رسيد.
مهمترين مكان ذخيره سازي گندم دراستان قم، سيلوي بتني شهيد نخعي با ظرفيت ذخيره سازي 110 هزارتن است كه داراي 36 كندو با توان تخليه و بارگيري 200 تن گندم در ساعت مي باشد.
در حال حاضر 900 نانوايي در سطح استان فعاليت مي كنند كه 603 نانوايي دولتي بوده و از آرد يارانه اي استفاده مي كنند و بقيه نانوايي هاي آزادپز هستند كه تعداد كمي از آن ها بدون مجوز فعاليت دارند.
همچنين در هر ماه 9 هزار تن آرد توسط پنج كارخانه آردسازي در سطح استان توزيع مي شود كه هفت هزار تن آن به صورت يارانه اي در اختيار نانوايي هاي دولتي و 2 هزار تن آن به صورت غير يارانه اي در اختيار نانوايي هاي آزادپز قرار مي گيرد.
وي دربخش ديگري از سخنان خود گفت: عملي شدن سياست خودكفايي در توليد گندم و ساير محصولات راهبردي كشاورزي، كشور را از توطئه دشمنان براي تحريم مواد غذايي در امان داشت.
رادمنش افزود: با توجه به راهبردهاي نظام درموضوع تامين امنيت غذايي مردم و ضرورت خودكفايي در توليد محصولات راهبردي كشاورزي به ويژه گندم، از سال 93 اهتمام خاصي نسبت به تحقق كامل اين امر در سطح كشور صورت گرفت و ايران توانست در زمينه توليد گندم به خودكفايي مورد انتظار، دست يابد.
وي گفت: امروز جمهوري اسلامي درتوليد گندم به مرحله اي رسيده است كه براي پاسخگويي به نياز خود، احتياجي به وارد كردن اين محصول ازكشورهاي خارجي ندارد و گندم باكيفيت داخلي در اختيار كارخانه هاي آرد سازي قرار مي گيرد.
وي ادامه داد: توليد گندم وخودكفايي دراين محصول،يكي ازمهمترين اتفاق هايي بود كه درمسير اجراي سياست هاي اقتصاد مقاومتي به وقوع پيوست و حمايت كشاورزان، مردم و مسئولان از اين طرح، نشان داد كه مي توانيم نيازهاي راهبردي كشور را در حوزه مواد غذايي با كيفيت مطلوب در داخل توليد كنيم.
رادمنش گفت: براي موفقيت هاي بيشتر در اجراي اين طرح بايد بذرمناسب كشت گندم در هر منطقه جغرافيايي كشور متناسب با وضعيت آب و هواي آن انتخاب شود و از قبل بررسي هاي كارشناسي در اين زمينه به عمل آمده باشد.
وي بيان كرد: حمايت از كشاورزان گندمكار يكي ديگر از راهكارهاي مهمي است كه با ادامه دادن آن مي توانيم موقعيت كنوني خود را در توليد گندم حفظ كنيم و نيازي براي وارد كردن اين محصول راهبردي از خارج نداشته باشيم.
مجموع مصرف گندم اعم از صنف، صنعت، خبازي ها، بذر و غيره در كشور حدود 13 ميليون تن است كه از محل خريد تضميني گندم داخلي تامين مي شود.
7405/ 6133/

سرخط اخبار استان‌ها