۱۱ تیر ۱۳۹۷، ۱۶:۳۲
کد خبر: 82959518
T T
۰ نفر
خاموشی در پایتخت و بی اطلاعی شهروندان

تهران- ایرنا- با گرم شدن هوا، پیك مصرف برق كشور به 55 هزار و 432 مگاوات رسیده، آن هم در شرایطی كه تولید نیروگاه های برقآبی كاهش یافته است و تجهیزات انتقال برق نیز زمانی كه مصرف برق از حدی بیشتر شود، پاسخگوی كل تقاضاها نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، توزیع برق تا هفته گذشته بدون هیچ مشكلی در حال انجام بود اما از آن زمان تاكنون، شهروندان برخی شهرها از جمله پایتخت با قطعی های مكرر مواجه شده اند.
یكی از چالش هایی كه مردم در چنین شرایطی با آن مواجه می شوند، ناشی از بی اطلاعی نسبت به زمان قطعی برق است زیرا در چنین شرایطی ممكن است شهروندان در آسانسور باشند یا قصد باز یا بسته كردن درب پاركینگ های اتوماتیك را دارند و ... كه در این صورت باید منتظر وصل شدن برق باشند.
این مساله گلایه های دیگری نیز به همراه داشته است و آن اینكه، با قطع شدن برق در هوای گرم تابستان، آنها از زمان های این قطعی روزانه بی اطلاعند؛ در چنین شرایطی، سامانه 121 شركت برق نیز پاسخگو نیست زیرا بسیاری از مردم به صورت همزمان با این سامانه تماس می گیرند.
«همایون حائری» معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، امروز (دوشنبه) در پاسخ به خبرنگاران كه می گفتند آیا امكان اعلام قطعی برق به مردم وجود ندارد؟ گفت: از آنجا كه مصرف برق تابعی از دمای هوا است، نمی توان برای قطعی های موقتی پیش بینی داشت.
وی ادامه داد: تاكنون خاموشی برنامه ریزی شده ای در دستور كار قرار نداده ایم كه ساعت های قطعی برق مشخص باشد اما مذاكراتی در این زمینه با شركت های توزیع برق داشته ایم كه بتوانیم موضوع را به نوعی به مردم آن منطقه اطلاع رسانی كنیم.
معاون وزیر نیرو درباره خاموشی های اخیر در برخی شهرها گفت: با توجه به كاهش نزولات آسمانی، 4600 مگاوات از ظرفیت 9600 مگاواتی نیروگاه های برقآبی كشور امسال كاهش یافته است.
وی با بیان اینكه به ازای افزایش هر یك درجه دما، مصرف برق كل كشور 1500 مگاوات افزایش می یابد، اضافه كرد: علاوه بر كاهش تولید برق در نیروگاه های برقآبی، زمانی كه مصرف برق در زمان پیك از حدی بیشتر شود، برخی تجهیزات دیگر جواب نمی دهد؛ در این شرایط ترانس ها دچار اضافه بار و كابل ها با مشكل مواجه می شوند.
این مقام مسئول توصیه كرد: مشتركان، مصرف برق خود را ١٠ درصد كاهش دهند تا به راحتی و بدون خاموشی بتوانیم از شرایط كنونی عبور كنیم.
وی با یادآوری سهم قابل توجه وسایل سرمایشی در افزایش مصرف برق در كشور گفت: از 54 هزار مگاوات مصرف برق در زمان پیك، 20 هزار مگاوات مربوط به تجهیزات سرمایشی است.
معاون وزیر نیرو در تشریح بزرگی این عدد گفت: 20 هزار مگاوات معادل كل مصرف برق چهار كشور همسایه ایران است.
حائری در پاسخ به پرسشی درباره نقش افزایش تعرفه های برق بر صرفه جویی نیز گفت: افزایش هفت درصدی نرخ تعرفه های برق به هیچ وجه اثری بر كاهش مصرف نداشت.
معاون وزیر نیرو گفت: در شرایط كنونی كه قیمت تمام شده برق 2 برابر قیمت تكلیفی است، مشتركانی كه بیش از سایران برق مصرف می كنند، به همان میزان بیشتر از یارانه برخوردار می شوند.
وی ر مورد میزان تفاهم نامه های امضا شده میان صنعت برق و مشتركان بخش صنعتی، كشاورزی و ... برای مدیریت مصرف در زمان پیك، گفت: تفاهم نامه هایی برای مدیریت مصرف برق به میزان یك هزار و 300 مگاوات در زمان پیك به امضا رسیده است.
حائری در مورد افزایش تعرفه برق مشتركان پرمصرف گفت: برنامه ای در دستور كار وزارت نیرو قرار گرفته است كه با اجرای آن، نرخ برق مشتركان پر مصرف مطابق با قیمت تمام شده محاسبه می شود.
به گفته حائری، این برنامه تدوین و اجرای آن با بخشنامه افزایش تعرفه دستگاه های اداری آغاز شده است.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی تصریح كرد: اگر مصرف برق در جامعه اصلاح شود، یك سوم ظرفیت های نیروگاهی ایجاد شده، اضافه خواهند بود؛ به عبارتی دیگر، در صورت درست مصرف كردن برق، نیاز كشور با فعالیت دو سوم از ظرفیت نیروگاهی كشور تامین می شود.

** درخواست از شهروندان
در خاموشی های اخیر عوامل مختلفی از جمله افزایش دما، كمبود منابع آبی برای استفاده در نیروگاه های برقآبی، افزایش مصرف، پاسخگو نبودن میزان تولید و همچنین جوابگو نبودن تجهیزات انتقال و توزیع مانند ترانس ها، فیدرها و كابل ها و ... دست دارند.
اگرچه انتظار می رفت وزارت نیرو با توجه به تكرار این شرایط در سال های گذشته، شرایط كنونی را پیش بینی و برای آن اقدامی عملی می كرد اما اكنون برطرف كردن بسیاری از این مشكلات از جمله كمبود منابع آب و افزایش دما از توان آنها خارج است؛ در این شرایط فقط می توان با كاهش مصرف و بكارگیری راهكارهایی ساده به خودمان كمك كنیم و جلوی خاموشی های گاه و بیگاه را بگیریم.

** ضرورت تكریم و پاسخگو بودن به ارباب رجوع
قطعی برق در روزهای اخیر در پایتخت، سبب شد بسیاری از شهروندان در تماس با ایرنا، ضمن انتقاد از اطلاع رسانی نكردن از این قطعی ها كه مشكلات زیادی را برای آنها ایجاد كرده، از پاسخگو نبودن مجموعه وزارت نیرو و پاسخ های نامشخص گله مند و معترض بودند.
به گفته آنها، در این روزها تماس با شماره 121 حوادث برق تماس برای پیگیری چرایی قطع شدن برق شما را با روندی می كشاند كه سرانجام آن، چیزی جز پاسخ های نامشخص و معطلی پشت تلفن، نتیجه ای به همراه ندارد؛ زیرا وقتی برای اطلاع از چرایی قطع برق، سیستم تلفن پاسخگو، شما را به كارشناسان وصل می كند، لحظه ای بعد اعلام می شود به دلیل ترافیك سنگین باید به مدت طولانی انتظار بكشید و به دنبال این پیام، ارتباط قطع می شود.
یكی از مخاطبان این مشكلات را حتی تا دفتر بازرسی وزارت نیرو نیز كشانده است كه آنها نیز گفته اند این موضوع را پیگیری می كنیم، اما سخنی از چرایی این قطعی برق كه این روزها در بخش های مختلف تهران، دامنگیر شده، نگفته اند.
معضل مهم در قطعی برق برای برخی شهروندان، مسدود شدن كوچه ها در برخی مناطق به دلیل غافلگیر شدن و بازنشدن درب های پاركینگ های منازل بوده است.
با توجه به این مسایل، مسئولان شركت برق بعد از قطع شدن در در روزهای اخیر، حداقل می توانستند با انتشار اطلاعیه ای، چرایی این مساله را اعلام كنند تا شهروندان برای پیشگیری از مواجه شدن با مشكلاتی كه به یكباره از این قطعی برق برای آنها ایجاد می شود، اقدامات لازم را انجام دهند.
اقتصام**9189**2023
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد