۴ تیر ۱۳۹۷، ۸:۴۳
کد خبر: 82951920
T T
۰ نفر
هیات 10 نفره اتریشی از پارك ملی دنا بازدید كردند

یاسوج - ایرنا- هیات 10 نفره اتریشی در سفری یك روزه از مناطق حفاظت شده كوه گل و خاریدون سی سخت واقع در پارك ملی دنا دیدن كردند.

به گزارش ایرنا، این هیات 10 نفره شامل معاون سازمان حفاظت و پارك های ملی وزارت محیط زیست وتوسعه پایدار اتریش به همراه 9 نفر از كارشناسان و متخصصان این وزراتخانه بودند كه روز یكشنبه از پارك ملی و مناطق حفاظت شده دنا در استان كهگیلویه وبویراحمد بازدید كردند.
مدیركل حفاظت محیط زیست كهگیلویه وبویراحمد گفت: بازدید متخصصان و كارشناسان محیط زیست اتریش در راستای اجرای تفاهمنامه علمی و عملیاتی بین سازمان حفاظت محیط زیست ایران و این كشور اروپایی بوده است.
محسن جعفری نژاد یادآور شد: تبادل اطلاعات و تجربیات علمی در راستای حفاظت از پارك های ملی و مناطق حفاظت شده در سطح 2 كشور ایران و اتریش از جمله محورهای مهم این تفاهم نامه بوده است.
وی افزود: پارك ملی دنا یكی از محورها و مناطق مورد تاكید سازمان حفاظت محیط زیست كشور برای بازدیدهای كارشناسان و دوستداران محیط زیست در سطح بین المللی محسوب می شود.
در این بازدید سه نفر از روسای پارك ملی اتریش، 6 كارشناس ، ویكتوریا هاسبر معاون سازمان حفاظت و پارك های ملی وزارت محیط زیست اتریش حضور داشتند كه پنج نفر نیز كارشناس از سازمان حفاظت محیط زیست كشور این هیات را همراهی می كردند.
ذخیره‌گاه زیست كره دنا به‌عنوان دهمین ذخیره‌گاه زیست‌كره كشور متشكل از مناطق حفاظت شده، پارك ملی و شكار ممنوع است كه در سال 1390 در شبكه جهانی ذخیره گاه‌ها ثبت شد.
یك پارك ملی، هفت منطقه حفاظت شده، یك ذخیره‌گاه زیست‌كره و پنج منطقه شكار ممنوع با وسعت 312 هزار و 466 هكتار در كهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
منطقه 94 هزار هكتاری حفاظت شده دنا دارای 324 گونه مهره دار، 28 گونه پرنده شكاری، پلنگ ایرانی و خرس قهوه‌ای است.
گونه غالب منطقه حفاظت شده دنا كل و بز و همچنین پرندگان حمایت شده است و پرندگان كمیابی نظیر كبك دری و هما را در خود جای داده است.
در كهگیلویه و بویراحمد از 240 پستانداران، بیش از 200 گونه پرندگان، 39 گونه خزندگان، 9 گونه ماهیان و سه گونه دوزیستان در این استان زندگی می‌كنند.
پوشش متنوع گیاهی از جمله ویژگی‌های طبیعت كهگیلویه بویراحمد است و افزون بر 2 هزار گونه گیاهی را در خود جای داده است.
استان كهگیلویه و بویراحمد با 312 هزار و 500 هكتار منطقه حفاظت شده و موقعیت اكولوژیكی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه ای كه افزون بر 20 درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود 40 درصد گونه های دارویی كشور را در خود جای داده است.
هم اینك هفت منطقه حفاظت شده با وسعت 93 هزار و660 هكتار، دنای شرقی با وسعت 28 هزار و 202 هكتار، خاییز سرخ با مساحت 33 هزار و 235هكتار، خامی با وسعت 25هزار و 671 هكتار، دیل با 10 هزار و 381 هكتار، سولك با 2 هزار 4287 هكتار و سیوك با 12 هزار 858 هكتار در این استان زیبای طبیعی وجود دارد.
كهگیلویه وبویراحمد همچنین دارای پنج منطقه شكار ممنوع شامل پادنای سمیرم، خرم ناز، لار و ماغر، حاتم و كوه تلرش است.
3016/6110

سرخط اخبار استان‌ها