میزگرد مطالبات فعالان محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد از نمایندگان آینده مجلس برگزار شد

یاسوج - ایرنا - میزگرد خبری با موضوع مطالبات فعالان محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد از نمایندگان آینده مجلس دوازدهم امروز دوشنبه هفتم اسفند در دفتر ایرنا در شهر یاسوج برگزار شد.

به گزارش ایرنا، در این آیین فعالان محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به ظرفیت های طبیعی استان از پارک ملی دنا تا تالاب برم الوان که هر ۲ در فهرست میراث طبیعی بین الملی و جهانی ثبت شده تاکید کردند: اختصاص اعتبار برای برقرار شدن پیوند بین محیط زیست و جوامع محلی با ایجاد مشاغل جایگزین، کمک برای افزایش فرهنگ سازی جهت مشارکت مردم در حفاظت از مناطق حفاظت شده و شکارممنوع را از مهمترین مطالبات فعالان محیط زیست استان ذکر کردند.

این کارشناسان مرگ چندین گونه شاخص حیات وحش کهگیلویه و بویراحمد از خرس قهوه ای تا پلنگ ایرانی و در معرض خطر انقراض قرار گرفتن چندین گونه ارزشمند گیاهی چون جاشیر و بن سرخ را از پیامدهای کمبود امکانات برای حفاظت از مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع استان ذکر کردند.

فعالان محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد از نمایندگان مردم در خانه ملت خواستند تا با تصویب قوانین جدید برای اختصاص اعتبار به خرید تجهیزات و امکانات حفاظتی و تقویت نیروهای انسانی شاغل به ویژه محیط بانان برای حفظ سرمایه های طبیعی استان اقدام کنند.

کارشاسان شرکت کننده در این آیین اصلاح قوانین محیط زیست از سوی نمایندگان خانه ملت را مهمترین ضرورت صیانت بهینه از مناطق جفاظت شده و شکارممنوع اعلام کردند.

مشروح میزگرد خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در دفتر یاسوج با موضوع مطالبات فعالان محیط زیست روزهای آینده منتشر می شود.

استان کهگیلویه و بویراحمد با ۳۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار منطقه حفاظت شده و موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه‌ای که افزون بر ۲۰ درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود ۴۰ درصد گونه‌های دارویی کشور را در خود جای داده است اما با وجود این ظرفیت ها امکانات مورد نیاز برای حفاظت اصولی از این سرمایه های خدادادی را در اختیار ندارد.

هم اینک هفت منطقه حفاظت شده با وسعت ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار، دنای شرقی با وسعت ۲۸ هزار و ۲۰۲ هکتار، خاییز سرخ با مساحت ۳۳ هزار و ۲۳۵ هکتار، خامی با وسعت ۲۵ هزار و ۶۷۱ هکتار، دیل با ۱۰ هزار و ۳۸۱ هکتار، سولک با ۲ هزار ۴۲۸۷ هکتار و سیوک با ۱۲ هزار ۸۵۸ هکتار در این استان قرار دارد.

کهگیلویه وبویراحمد همچنین دارای پنج منطقه شکار ممنوع شامل پادنای سمیرم، خرم ناز، لار و ماغر، حاتم و کوه تلرش است.

در رأس این مناطق پارک ملی و منطقه حفاظت شده دناست که با وسعتی معادل ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار دارای ۱۵۵ گونه جانوری پرنده، ۲۴ گونه جانوری پستاندار، ۲۰ گونه آبزی و ۳۹ خزنده است.
منطقه حفاظت شده دنا یکی از غنی‌ترین مناطق زیستی از لحاظ تنوع گیاهی و جانوری در ایران و دنیاست که در سال ۲۰۱۰ میلادی از سوی سازمان یونسکو به عنوان نخستین ذخیره گاه بعد از انقلاب، دهمین ذخیرگاه بیوسفری ایران و پانصد و پنجاهمین ذخیره‌گاه دنیا به ثبت رسید.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha