۳ تیر ۱۳۹۷، ۵:۲۳
کد خبر: 82950787
T T
۰ نفر

چین با مسابقه تسلیحاتی در فضا مخالفت كرد

۳ تیر ۱۳۹۷، ۵:۲۳
کد خبر: 82950787
چین با مسابقه تسلیحاتی در فضا مخالفت كرد

پكن - ایرنا - چین با طرح دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریكا برای ایجاد نیروی فضایی مخالفت كرد و نسبت به بروز مسابقه تسلیحاتی در فضا هشدار داد.

به گزارش ایرنا 'گنگ شوانگ' سخنگوی وزارت خارجه چین امروز یكشنبه با انتشار بیانیه ای خاطر نشان كرد كه فضا باید محلی برای همه بشریت باشد و در خدمت انسان ها باشد و به شكل مسالمت آمیز از آن استفاده شود.
وی گفت كه چین قاطعانه با هر اقدامی در راستای مسابقه تسلیحاتی در فضا و یا ایجاد مخاطراتی مبنی بر بروز جنگ های فضایی مخالف است و نمی خواهد فضای ماورای جو به محل نبردهای فضایی تبدیل شود.
سخنگوی وزارت خارجه چین ابراز امیدواری كرد جوانب ذی ربط برای حراست از فضای صلح آمیز و تقسیم فضا برای همه انسان ها تلاش كرده و اجازه شكل گیری مسابقه تسلیحاتی در فضا ندهند.
لوكانگ دیگر سخنگوی وزارت خارجه چین هم پیشتر گفته بود باید از پیشرفت های فضایی علمی استقبال و در آن گام های بلندی برداشت اما نمی توان فضای ماورای جو را تسلیحاتی كرد.
وی افزود كه چین در مذاكرات خلع سلاح در ژنو نیز مواضع خود را مبنی بر مخالفت با تسلیحاتی كردن فضای ماورای جو و استفاده صلح آمیز از فضا و پایبندی به پیمان جلوگیری از تسلیحاتی شدن فضا تشریح كرده است.
این واكنش در حالی است كه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا به وزارت دفاع این كشور دستور داده است «نیروی فضایی» را به ارتش اضافه كند كه چنین اقدامی می تواند پیامدهایی از جمله كشیده شدن رقابت های نظامی قدرت های جهان به فضا را شكل دهد.
ترامپ روز دوشنبه افزون بر صدور دستور به پنتاگون برای ایجاد این بخش به عنوان ششمین شاخه نیروهای مسلح آمریكا، گفت: هم نیروی هوایی و هم نیروی فضایی خواهیم داشت كه دو حوزه یكسان، اما جداگانه خواهند بود.
وزارت دفاع آمریكا پیش از این هم به دستور كنگره مشغول مطالعه امكان پیاده سازی این ایده شده بود، اما انتظار نمی‌رود كه گزارش مربوطه را حداقل تا ماه دسامبر (آذر) تحویل دهد و اكنون نیز تصمیم ترامپ باید به تایید نمایندگان كنگره برسد.
رقابت در عرصه فضایی سابقه ای چند ده ساله دارد و از زمان پرتاب نخستین ماهواره به فضا تا كنون بیشتر میان آمریكا و روسیه (شوروی سابق) در جریان بوده و چین هم به عنوان یك قدرت به این عرصه پا گذاشته است.
آساق**231**1904**