۲۸ خرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۰۵
کد خبر: 82945439
T T
۰ نفر

تداوم حضور رنو در ایران؛ امیدها و چالش ها

۲۸ خرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۰۵
کد خبر: 82945439
تداوم حضور رنو در ایران؛ امیدها و چالش ها

تهران- ایرنا- تداوم حضور رنو در ایران كه جمعه گذشته از سوی مدیرعامل ائتلاف خودروسازی رنو- میتسوبیشی- نیسان اعلام شد، با وجود تعامل سازنده آن با فعالان صنعت خودرو و قطعه سازی كشور، اما با مسائلی همچون مشكلات سرمایه گذاری جدید این شركت و شمار تیراژ (شمارگان) تولید همراه است.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، خارج شدن آمریكا از برجام و در پی آن خروج شركای خودروسازان ایرانی از جمله پژو- سیتروئن، هیوندای موتورز، فولكس واگن و كیاموتورز را به دنبال داشت، با این وجود «كارلو گوس»(Carlos Ghosn) مدیرعامل شركت رنو- نیسان- میتسوبیشی بر ادامه حضور در ایران با وجود خروج آمریكا از برجام و بازگشت تحریم‌های مربوط به صنعت خودرو، تاكید كرد.
در دور پیشین تحریم ها، گرچه رنو از بازار كشورمان خارج نشد، اما محدودیت های بانكی سبب شده بود تا نقل و انتقال پول بین رنو و ایران با مشكلاتی مواجه شده و در نتیجه نتواند در سطح وسیع قطعات مورد نیاز را برای مونتاژ خودروهای خود در ایران ارسال كند كه در نتیجه تولیدات محصولات آن به شدت كاهش یافت، اما قطع نشد.
كمتر از 2 ماه دیگر صنعت خودروی كشور بار دیگر از سوی آمریكا تحریم خواهد شد، تحریم هایی كه این بار سخت تر از دوره های گذشته عنوان شده است.
محدودیت ارسال قطعات در نتیجه محدودیت نقل و انتقال بانكی و در نتیجه كاهش تیراژ (شمارگان) تولید كه كاهش عرضه و افزایش قیمت را به دنبال دارد، از جمله موضوع هایی است كه در نتیجه فشارهای آمریكا بر این خودروساز انتظار می رود.
رنو در قالب ائتلاف با نیسان و میتسوبیشی در بازار آمریكا حضور داشته و گرچه خودش در این بازار نیست، اما 2 شریك دیگرش در آن حضور دارند.
كارشناسان معتقدند با وجود وفاداری رنو به ایران، اما با توجه به محدودیت هایی كه آمریكا در عرصه نقل و انتقال پول ایجاد می كند، با چالش هایی همچون سرمایه گذاری نكردن جدید، كاهش تولید محصولات كنونی رنو، افزایش قیمت این خودروها و برخوردار نشدن از فناوری های جدید مواجه خواهیم شد.

** ابهام در سرمایه گذاری جدید رنو در ایران
«امیرحسن كاكایی» كارشناس صنعت خودرو در این رابطه به ایرنا گفت: در دور پیشین تحریم های آمریكا، شاهد كاهش شمارگان تولید رنو در ایران بودیم، موضوعی كه این بار نیز انتظار می رود؛ با این حال احتمال می رود سرمایه گذاری جدید این شركت در ایران نیز متوقف شود.
به گفته این استاد دانشگاه علم و صنعت، در شرایط كنونی و اعلام حمایت اتحادیه اروپا از ایران، شركت های اروپایی می توانند به صورت منطقی در برابر آمریكا مقاومت كنند و قراردادهای گذشته خود را ادامه دهند؛ براین اساس پیش بینی می شود تولید تندر 90 و ساندرو شركت رنو ادامه یابد.
وی تاكید كرد: در چنین شرایطی رابطه رنو با برخی تامین كنندگان بین المللی قطعه حفظ می شود و شبكه تامین قطعات می تواند همچون سابق به فعالیت خود ادامه دهد؛ همچنین می توان برنامه های داخلی سازی قطعات را نیز دنبال كرد.
عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت ایران ادامه داد: ائتلاف رنو- نیسان- میتسوبیشی همه جوانب امر را دیده و اینك در چارچوب قوانین كنونی تا مدتی می تواند به حضور خود در بازار ایران ادامه دهد.
كاكایی افزود: حتی به نظر می رسد پژو- سیتروئن در خروج از بازار كشورمان و رها كردن سرمایه گذاری هایشان در ایران عجله كرده اند و دلیل آن تاكنون مشخص نشده است.
وی تاكید كرد: تا زمان سر رسید تحریم ها، هرچند شركای خودروسازان ایرانی به دنبال وارد كردن حداكثر قطعات به كشورمان هستند، اما باید به دنبال جایگزین بین المللی برای تامین قطعات و مواد مورد نیازمان برای تداوم تولید باشیم.

** لزوم تامین مالی برای برنامه های توسعه صنعت خودرو
این كارشناس صنعت خودرو، چگونگی تداوم برنامه های توسعه ای و انتقال فناوری های جدید را موضوعی زمان بر دانست و گفت: زمانی مشكل بیشتر آشكار می شود كه می بینیم در عمل، پولی نیز وجود ندارد.
وی با یادآوری برنامه سازمان بورس و اوراق بهادار برای تامین مالی برنامه های صنعت نفت، تاكید كرد: مشابه چنین برنامه ای باید برای صنعت خودرو نیز اجرا شود.
كاكایی ادامه داد: این روزها سرمایه های سرگردانی در كشور وجود دارد كه به سمت بازارهای غیرمولد سكه، طلا، ارز و غیره منحرف شده است؛ باید بتوانیم آنها را به سمت بازارهای مولدی همچون صنعت خودرو هدایت كنیم.

** تعاملات منصفانه رنو با زنجیره تامین
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحركه و قطعه سازان كشور نیز در این زمینه به ایرنا گفت: رنو در روزها و هفته های گذشته هرگز اعلام خروج از بازار ایران نكرده بود؛ در دور گذشته تحریم ها نیز چنین سیاستی را در پیش گرفته بود.
به گفته «آرش محبی نژاد»، تنها نگرانی ما، محدود شدن شمارگان تولید و تنوع مدل های خودرویی رنو در ایران در شرایط كنونی است.
وی اضافه كرد: رنو همواره با قطعه سازان و زنجیره تامین خود در زمینه پرداخت ها و تعاملات دوجانبه منصفانه عمل كرده و به قراردادهایش با ایران وفادار مانده بود؛ در تحریم های گذشته نیزهرچند تولیدات خود را كاهش داد اما هیچگاه به صفر نرساند.
این مقام صنفی ادامه داد: اكنون نیز پیش بینی می شود رنو برای عمل به همه تعهداتش تلاش كند، اما اینكه در چه ابعاد و حجمی از تولید و با چه تیراژی ادامه دهد، باید صبر كنیم.
وی، هرگونه تلاش رنو برای انجام سرمایه گذاری های جدید در شرایط كنونی را نیز منطقی ندانست و اظهار داشت: پیش بینی می شود با خودروهای موجود در كشور به حضور در بازارمان ادامه دهد.
محبی نژاد تاكید كرد: در چنین شرایطی و با تداوم محدودیت نقل و انتقال بانكی، پیش بینی می شود عرضه خودروهای رنو در ایران با كاهش مواجه شده و حتی افزایش قیمت ها را نیز شاهد باشیم.
به گزارش ایرنا، مدیرعامل خودروسازی رنو جمعه گذشته در جلسه سالیانه سهامداران رنو اعلام كرد، با وجود بازگشت تحریم‌های آمریكا، این شركت همچنان به فعالیتش در ایران ادامه خواهد داد.
«كارلو گوس» گفت كه با وجود احتمال جریمه شدن از سوی آمریكا، این شركت فرانسوی در ایران باقی خواهد ماند تا «در زمان بازگشایی مجدد بازار» برتری خود را نسبت به دیگر خودروسازها حفظ كرده باشد.
مدیرعامل رنو ادامه داد: حتی اگر ناچار شویم حجم فعالیت خود را كاهش دهیم، بازار ایران را ترك نخواهیم كرد. ما در ایران آینده داریم. وضعیت را به دقت نظاره خواهیم كرد تا اطمینان یابیم حضور ما در ایران به اقدامات تلافی‌جویانه مستقیم یا غیرمستقیم آمریكا منجر نشود.
رنو سال گذشته قراردادی 780 میلیون دلاری با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) امضا كرده بود تا بر مبنای آن و برای نخستین بار، مراكز توزیع و خدمات پس از فروش خود را در ایران مستقر كند.
این شركت همچنین متعهد شده بود، در حوزه تحقیق و توسعه، بومی سازی تولید خودرو و نیز توزیع آن در بازار داخل و خارج از ایران فعال باشد.
اقتصام*3065** 2023
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد