۲۷ خرداد ۱۳۹۷، ۱۵:۲۲
کد خبر: 82944844
T T
۰ نفر
ارزش بازار سوغات خراسان رضوی 30 هزار میلیارد ریال است

مشهد- ایرنا- دبیر كمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: استاندار خراسان رضوی اعلام كرده ارزش ریالی بازار سوغات خراسان رضوی 30 هزار میلیارد ریال می باشد اما بیشتر آن در اختیار كالاهای خارجی است.

مژگان ثابت تیموری روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: براین اساس و نظر به برنامه ریزی و روح حاكم بر قانون بودجه 97 همه نمایندگیهای عرضه كننده برندهای خارجی فعال در خراسان رضوی باید 20 درصد میزان فروش خود را از واحدهای تولیدی داخل استان تامین كنند.
وی ادامه داد: در صورت تحقق این موضوع ظرفیت مطلوبی در بخش تولید به ویژه تولیدات كارگاههای كوچك، تولیدات خانگی و تولیدات روستایی رقم خواهد خورد.
دبیر كمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: ارقام متفاوتی كه مسئولان مختلف طی سالهای اخیر به عنوان گردش مالی سوغات زائر در مشهد اعلام كرده اند و تفاوت آشكار این آمار ناشی از نبود رویكردهای علمی و مطالعات مستند در این حوزه است.
وی افزود: در دوره ای بیان شد سهمی كمتر از 30 درصد بازار سوغات مشهد نصیب هنرمندان و تولیدات كارگاههای تولیدی می شود اما نظر به بالا بودن گردش مالی بازار سوغات مشهد باید تدبیری صورت گیرد تا این ظرفیت بیشتر از گذشته نصیب تولیدكننده داخلی شود.
او بر اهمیت طراحی بسته های سوغات در حوزه های مختلف تاكید و بیان كرد: این بسته ها می تواند بر اساس جامعه مخاطب متفاوت طراحی و از محتوای فرهنگی تا كالاهای لوكس، سنگهای قیمتی و كالای متبرك را شامل شود.
دبیر كمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: حتی متولیان برگزاری تورهای زیارتی به مقصد مشهد نیز می توانند در چارچوب برنامه ریزی سفرهای كاروانی این بسته ها را نیز به خدمات خود اضافه كنند.
وی با انتقاد از ضعف آماری در حوزه زائر و زیارت افزود: شاهدیم مسئولان در اعلام هرچه بیشتر آمار زائران باهم رقابت دارند و این رویكرد بطور قطع برای برنامه ریزیهای آینده نگران كننده خواهد بود.
او گفت: در تدوین نقشه راه توسعه كمی و كیفی سوغات فرهنگی زائر موضوع 'ایجاد نظام صنفی فعالان سوغات' مورد تاكید قرار گرفته بود اما تاكنون اقدامی برای راه اندازی آن انجام نشده است.
ثابت تیموری افزود: یكی دیگر از موضوعات مورد تاكید در این نقشه راه 'ارائه فرصتهای مطالعاتی خارجی به هنرمندان برتر' بود كه این امر نیز مورد بی توجهی واقع شده اما هر دوی این موضوعات در این عرصه بسیار حائز اهمیت هستند.
وی ادامه داد: از سال 91 تاكنون در خصوص ساماندهی بازار سوغات مشهد تلاشهایی انجام گرفته كه مطالعه موضوع سوغات زیارت در چارچوب طرح توسعه كمی و كیفی زیارت امام رضا(ع)، ایجاد دبیرخانه سوغات زیارت و راه اندازی كارگروه ویژه سوغات زیارت شماری از این اقدامات بوده كه در این سالها انجام گرفته یا همچنان در حال پیگیری است.
دبیر كمیسیون گردشگری و خدمات اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: دبیرخانه سوغات زائر نیز از میان اهداف و وظایف خود بر موضوعات مهمی چون دانش بنیان كردن تولید، بازاررسانی و عرضه صنایع دستی و سوغات زیارتی، ایجاد بانك اطلاعاتی منسجم از تولیدكنندگان و عرضه كنندگان صنایع دستی، تحقیق و پژوهش در زمینه بازار و بازاریابی سوغات تاكید كرده ولی همین مقولات نیز راه به جایی نبرده اند.
وی افزود: هم اینك هر كالایی با عنوان سوغات عرضه می شود و این در حالی است كه این تحفه باید نمادی از مقصد سفر باشد.
1922/1858

سرخط اخبار استان‌ها