۲۵ خرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۳۵
کد خبر: 82943717
T T
۰ نفر

آمریكا بدنبال توطئه ای دیگر علیه سوریه

۲۵ خرداد ۱۳۹۷، ۱۶:۳۵
کد خبر: 82943717
آمریكا بدنبال توطئه ای دیگر علیه سوریه

دمشق - ایرنا - توطئه آمریكا علیه مسلمانان تمامی ندارد و هر روز ابعاد جدیدی به خود می گیرد؛ یانكی ها یك روز هواپیمای مسافربری ایران را می زنند، یك روز به عراق و افغانستان حمله می كنند و یك روز دیگر به سوریه؛ هدف مقامات واشنگتن فقط كشتار مسلمان برای تامین امنیت رژیم صهیونیستی است.

آمریكا در سال های اخیر بارها به سوریه به بهانه های واهی حمله كرده است؛ بهانه هایی كه هرگز ثابت نشده و فقط در ظاهر مجوزی بوده برای سران آمریكا برای كشتن مردم سوریه.
24 فروردین سال جاری (1397) بود كه آمریكا در اقدامی مشترك با انگلیس و فرانسه، به بهانه واهی حمله ارتش سوریه به دوما در غوطه شرقی با 103 فروند موشك و راكت 10 مركز نظامی و تحقیقاتی در این كشور را هدف قرار داد.
پیش از آن در 19 فروردین ماه بود كه رسانه های غربی - عربی - عبری به طور هماهنگ خبر حمله شیمیایی به شهر دوما در غوطه شرقی سوریه را منتشر و از همان ابتدا و بدون ارائه سندی ارتش سوریه را عامل این حمله معرفی كردند؛ اقدامی كه پس از چند روز ثابت شد كه اصلا حمله شیمیایی اتفاق نیفتاده و توطئه ای از سوی غرب و رسانه های غربی (كلاه سفیدها) برای صحنه سازی حمله غرب به سوریه برای نجات ترویست ها بوده است.
باید گفت كه موج حمله رسانه ای و دیپلماتیك آمریكا در كنار همپیمانان غربی - عربی خود بیشتر از سایر كشورها علیه دولت سوریه به خاطر نسبت دادن این حمله شیمیایی به ارتش این كشور بوده است.
در حالیكه 'آنتونیو گوترش' دبیركل سازمان ملل در واكنش به گزارش‌های خبری درباره حمله شیمیایی در «دوما» و اتهام‌زنی‌های مقامات برخی كشورهای غربی و مخالفان دولت سوریه به دمشق اعلام كرده بود كه قادر به تایید این گزارش‌ها نیست، رئیس‌ جمهوری آمریكا، دولت سوریه را عامل این حمله خواند.
دونالد ترامپ در فروردین ماه در توئیتری، نمایش حمله شیمیایی در دوما را بدون ارائه هیچگونه سند و مدركی به دولت سوریه و شخص رئیس‌ جمهوری این كشور نسبت داد و از عبارتی موهن برای تهدید «بشار اسد» استفاده كرد.
'امانوئل ماكرون' رئیس‌ جمهوری فرانسه نیز در تماس تلفنی با «دونالد ترامپ»، رئیس ‌جمهوری آمریكا، حمله شیمیایی در شهر 'دوما' در سوریه را محكوم و بدون ارائه سندی دولت سوریه را به انجام این حمله شیمیایی متهم كرد.
بنابر اعلام كاخ الیزه، سران دو كشور اطلاعاتی با یكدیگر رد و بدل كرده‌اند كه استفاده از سلاح‌های شیمیایی در منطقه یاد شده را تایید می‌كند.
كاخ سفید نیز در بیانیه‌ای اعلام كرد كه ترامپ و ماكرون بر لزوم هماهنگ كردن پاسخ 'مشترك و مستحكم' خود به حمله شیمیایی در سوریه تأكید كردند.
بدنبال تهدیدات سوریه از سوی ترامپ و مكرون، روزنامه 'نیویورك‌ تایمز' پس از خبرسازی درباره حمله واهی شیمیایی در دوما در مقاله ای نوشت: به احتمال قوی رئیس ‌جمهوری آمریكا حمله موشكی جدیدی علیه سوری‌ها ترتیب می‌دهد.
نیویورك‌ تایمز در آن مقاله، به بررسی تهدید جدید «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریكا علیه دولت قانونی سوریه پرداخته و نتیجه‌گیری كرده بود كه وقوع حمله موشكی جدیدی علیه سوری‌ها محتمل است.
پنتاگون نیز در تهدیدی مشخص اعلام كرده بود كه پس از حمله سال گذشته به پایگاه الشعیرات از سوی آمریكا، فهرست اهداف مناسب ارتش سوریه برای حمله را بروزرسانی كرده و اگر ترامپ دستور حمله جدیدی را صادر كند، اهداف آماده خواهد بود.
یكی از فرماندهان ارشد نیروی دریایی آمریكا نیز به نیویورك‌ تایمز گفته بود كه كشتی‌های جنگی آمریكایی 'طبق عملیات مقرر' در دریای مدیترانه حضور دارند، ولی هنوز دستوری برای نزدیك شدن به سواحل سوریه و آماده شدن برای حمله، دریافت نكرده‌اند.
آمریكا و همپیمانانش سال گذشته نیز به ادعا و بهانه استفاده ارتش سوریه از تسلیحات شیمیایی در خان شیخون در استان حمص اقدام به موشك باران پایگاه الشعیرات در این استان كرد؛ ادعایی كه ثابت شد از اساس دروغ بوده است.
ارتش سوریه سال گذشته یك مقر تروریست ها در خان شیخون را هدف حملات هوایی خود قرار داد؛ مقری كه ارتش سوریه نیز نمی دانست محل ساخت تسلیحات شیمیایی از سوی تروریست هاست؛ انتشار گاز متصاعد شده از این مقر موجب كشته شدن شماری از تروریست ها و در عین حال شهروندان سوری اطراف این مقر شد؛ آمریكا و همپیمانانش برای رسوا نشدن به سرعت شروع به جوسازی علیه حكومت دمشق كردند تا تحویل مواد شیمیایی به تروریست ها از سوی واشنگتن و غربی ها كه برای هدف قرار دادن ارتش و مردم سوریه صورت گرفته بود افشا نشود و این موضوع را به گردن حكومت دمشق بیندازند.
شواهد موجود حكایت از آن دارد كه اقدامات آمریكا، انگلیس و فرانسه علیه مردم، دولت و ارتش سوریه دنبال دار بوده و با شكست های پی در پی تروریست های تكفیری در جبهه های مختلف، اقدام غربی ها در سوریه دوباره تكرار خواهد شد.
چند روز پیش یك مقام مسئول در كمیته ملی مجری توافقنامه ممنوعیت استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه فاش كرد كه آمریكا درصدد توطئه علیه این كشور و برپایی نمایش شیمیایی دیگری در برخی از نقاط سوریه است.
این مقام آگاه سوری كه خواست نامش فاش نشود، در گفت وگو با خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) تصریح كرد، دستگاه اطلاعاتی و نظامی آمریكا در حال فراهم كردن مقدمات لازم برای انجام چنین نمایشی است و برای انجام آن از مزدوران تحت حمایت خود و ابزارهایشان برای بكارگیری تسلیحات شیمیایی علیه مردم بی گناه سوریه به منظور متهم كردن دولت این كشور به انجام چنین كاری سود می جوید.
وی خاطرنشان كرد: این امر در راستای خدمت رسانی به خط مشی تجاوزكارانه واشنگتن علیه ملت و دولت سوریه و تشویق گروه های تروریستی وابسته به آنها و طولانی كردن مدت زمان بحران در این كشور صورت می گیرد.
مقام یاد شده توضیح داد: این كمیته فنی اطلاعات دقیقی دارد كه تروریست هایی كه در گذشته با گروه تروریستی داعش و هم اینك با نیروهای آمریكایی و به اصطلاح نیروهای دمكراتیك سوریه همكاری می كنند، طراح این نقشه هستند.
وی ادامه داد: این تروریست ها برخی خانواده ها را از مناطق تحت سلطه خود به یك پایگاه آمریكایی موجود در میدان نفتی الجفره آورده اند تا به آنها نحوه اجرای نمایش شیمیایی شدن توسط ارتش سوریه آموزش داده شود.
این مقام آگاه سوری افزود: برخی كشورهای غربی مانند فرانسه و انگلیس نیز در چنین اقدامی دست دارند و می خواهند با این نمایش خیالی بار دیگر سوریه را مورد تجاوز قرار دهند.
این مقام آگاه سوری اظهار داشت: دمشق بار دیگر تاكید می كند كه بكارگیری تسلیحات شیمیایی تحت هر شرایط و در هر زمان و مكانی یك اقدام غیراخلاقی و مردود است.

** آیا ارتش سوریه تسلیحات شیمیایی دارد
سوریه تا چند سال پیش یكهزار و 300 تن مواد شیمیایی كه در ساخت تسلیحات شیمیایی كاربرد دارد در اختیار داشت، اما طی توافق با سازمان منع سلاح های شیمیایی در چند مرحله كه آخرین مرحله آن دوم تیر ماه 1394 بود، همه آن را تحویل این سازمان داد.
پس از تحویل همه مواد شیمیایی متعلق به دولت دمشق به سازمان منع سلاح های شیمیایی، 'احمد ازومچو' (Ahmad Uzumcu) رئیس این سازمان اعلام كرد كه وضعیت امنیتی در محل های انبار مواد شیمیایی سوریه اكنون بهبود یافته و این مواد با كامیون به بندر لاذقیه منتقل شدند.
وی افزود كه این مواد در دریا و بر روی یك كشتی ویژه و مجهز آمریكایی نابود خواهند شد كه چند روز بعد این اقدام انجام شد و ارتش سوریه از آن پس دیگر مواد شیمیایی در اختیار ندارد.
در همان زمان 'جان كری' وزیر وقت امور خارجه آمریكا به هیات مشترك سازمان ملل و سازمان منع سلاح شیمیایی برای خارج كردن تمامی مواد شیمیایی از سوریه، تبریك گفت.

** بازی جدید آمریكا و همپیمانانش در سوریه
در 26 مرداد ماه سال گذشته (1396) بود كه اخبار جدیدی درباره وجود تسلیحات شیمیایی در سوریه منتشر شد، اما این بار این گروه های تروریستی مورد حمایت آمریكا و كشورهای غربی - عربی بودند كه در مظان اتهام قرار گرفتند.
با هدف قرار گرفتن مقر تروریست ها در خان شیخون از سوی بمب افكن های سوری كه بعدا مشخص شد محل ساخت تسلیحات شیمیایی از سوی تروریست هاست، قضیه رنگ و بوی دیگری به خود گرفت و معلوم شد كه آمریكایی ها و انگلیسی ها تروریست ها را به مواد شیمیایی و نحوه ساخت بمب شیمیایی در سوریه مجهز كرده اند؛ این اقدام موجب شد تا روسیه خواستار تحقیقات بین المللی درباره تحویل مهمات شیمیایی آمریكایی - انگلیسی به تروریست ها شود.
فیصل مقداد معاون وزیر امور خارجه سوریه نیز چند روز بعد اعلام كرد كه آمریكا و انگلیس به تروریست های ضدسوری، مهمات حاوی مواد شیمیایی سمی تحویل داده اند.
مقداد در جمع خبرنگاران اعلام كرد: از تروریست ها در حلب و همچنین نزدیك دمشق مواد سمی CS و CN به دست آمده كه توسط دو شركت آمریكایی و یك شركت انگلیسی تولید شده است.
'واسیلی نبنزیا' نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل متحد نیز در این باره گفت: باید اطلاعات درباره مهمات انگلیسی و آمریكایی حاوی مواد شیمیایی در سوریه، مورد تحقیق قرار گیرد.
همچنین خبرگزاری 'اسپوتنیك' به نقل از سخنان نبنزیا در نشست شورای امنیت ویژه بررسی مواد شیمیایی سمی در سوریه نوشت: اگر این اطلاعات (تحویل مواد شیمیایی توسط آمریكا و انگلیس به تروریست ها) تایید شود به معنی نقض پیمان خلع سلاح شیمیایی خواهد بود.
در همان زمان سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز اعلام كرد: آمریكا و انگلیس با تحویل مهمات حاوی مواد سمی به تروریست های ضدسوری، معیارهای قوانین بین المللی را نقض می كنند.
'ماریا زاخارووا' سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در مطلبی فیس بوكی با انتقاد از رفتار آمریكا و انگلیس در حمایت از تروریست ها، به كنایه نوشت: شاهد هستیم كه آنها چگونه به قوانین بین المللی پایبند هستند و دمكراسی، برتری می یابد!.
وی ادامه داد: آنها در حالیكه تصاویر كودكان سوری كشته شده را (برای محكوم كردن روسیه در شورای امنیت) نشان می دهند، مواد سمی به تروریست ها تحویل می دهند و این اقدام آنها خارج از فهم و غیرقابل درك است.
'بسام ابو عبدالله' رییس مركز مطالعات راهبردی سوریه دلیل حملات آمریكا، انگلیس و فرانسه به سوریه به بهانه ادعایی استفاده ارتش این كشور از تسلیحات شیمیایی علیه تروریست ها را انهدام تاسیسات زیربنایی و ارتش سوریه می داند.
عبدالله در گفت وگو با ایرنا، با محكوم كردن حملات كشورهای غربی به سوریه تاكید كرد: چگونه ممكن است ارتش این كشور در حال پیشروی و پیروزی در نبرد با تروریست ها باشد و بخواهد از تسلیحات شیمیایی علیه آنها استفاده كند.
وی با بیان اینكه همه دلایل و شواهد موجود حكایت از استفاده نكردن ارتش سوریه از تسلیحات شیمیایی در مناطق مورد ادعای آمریكا و همپیمانانش در سوریه دارد، افزود: اقدامات كشورهای غربی علیه سوریه به منظور مخدوش كردن چهره حكومت دمشق و ارتش این كشور در برابر اذهان جهانی است.
رییس مركز مطالعات راهبردی سوریه با بیان اینكه اقدامات تجاوزكارانه آمریكا علیه مردم و دولت سوریه در زمان 'باراك اوباما' رییس جمهوری سابق آمریكا آغاز شده و در زمان دونالد ترامپ ادامه دارد، گفت: دولت سوریه تا تیر سال 1394، یكهزارو 300 تن مواد شیمیایی خود را تحویل سازمان ملل داد و هیچ ماده شیمیایی در این كشور باقی نماند، ولی علیرغم آن ادعاهای واهی آمریكا و غرب همچنان در این باره ادامه دارد.
عبدالله در خصوص دلایل وارد كردن اتهام به ارتش سوریه در استفاده از تسلیحات شیمیایی در مقابله با تروریست ها از سوی آمریكا و برخی كشورهای غربی، تصریح كرد: دلیل اول، ادامه بحران سوریه است كه برای آمریكا و كشورهای غربی دارای منافع است و دلیل دوم هم بهانه حضور و تجاوز این كشور به سوریه است.

** نتیجه
به اعتقاد كارشناسان مسایل سیاسی - نظامی، دلیل فرافكنی غرب علیه ارتش سوریه در استفاده از تسلیحات شیمیایی در دوما و یا خان شیخون نگرانی سران غربی - عربی - صهیونیستی تروریست ها از شكست پی در پی تكفیری ها و قوت گرفتن ارتش و حكومت مركزی سوریه است؛ كشورهای غربی - عربی به ویژه آمریكا و عربستان كه برای تشكیل، تجهیز و حمایت همه جانبه از گروه های تروریستی هزینه های بسیار كلانی از ابتدای بحران سوریه در 24 اسفند سال 1389 پرداخته اند به راحتی نمی خواهند جای پای خود را در سوریه و منطقه از دست بدهند.
با نگاهی به گذشته می بینیم كه آمریكا بارها و بدون دلیل قانع كننده و فقط از روی خوی استكباری خود به دیگر كشورها همچون ویتنام، افغانستان و عراق حمله كرده است؛ آمریكا در سال 2003 میلادی نیز با ادعای وجود سلاح های كشتار جمعی در عراق به این كشور حمله كرد، ولی با شكست رژیم بعث صدام مشخص شد كه هیچگونه سلاح كشتار جمعی اهدایی غرب در این كشور وجود ندارد.
از این رو با ادامه بحران سوریه می بینیم كه توطئه ای غربی - صهیونیستی نیز ادامه دارد و به این راحتی ها دست از سر مردم سوریه بر نمی دارد.
گزارش از مجید جعفری
خاورم**1275**8005 ** 1071

سرخط اخبار جهان