۲۴ خرداد ۱۳۹۷، ۱۹:۱۶
کد خبر: 82943253
T T
۰ نفر
اصفهان برای میزبانی نشست شهرهای خلاق اعلام آمادگی كرد

اصفهان - ایرنا - مدیر خلاقیت و فناوری‌ های نوین شهرداری اصفهان از ارائه پیشنهاد و اعلام آمادگی این شهرداری برای میزبانی نشست شبكه شهرهای خلاق یونسكو در سال 2020 خبر داد.

شبكه شهرهای خلاق یونسكو به منظور تقویت همكاری و هم افزایی بین المللی بین شهرها ایجاد شده و اصفهان كه به علت تنوع صنایع دستی از جمله شهرهای خلاق جهانی محسوب می‌شود نیز به عضویت این اجلاس در آمده است.
محمد حسین قورچانی روز پنجشنبه در حاشیه دوازدهمین نشست شبكه شهرهای خلاق یونسكو كه در شهر كراكوف لهستان در حال برگزاری است در گفت و گوی تلفنی با خبرنگار ایرنا بیان كرد: این پیشنهاد از سوی شهردار اصفهان در اجلاس شهرهای خلاق در شهر كراكوف مطرح شد و مورد استقبال مسئولان این شبكه قرار گرفت.
دوازدهمین اجلاس شبكه شهرهای خلاق یونسكو از سه شنبه 22 خرداد با حضور شهرداران مختلف كلانشهرهای عضو شبكه شهرهای خلاق جهان در كراكوف لهستان آغاز شد.
وی با بیان اینكه تصمیم گیری درباره این میزبانی به آینده موكول شده است،‌ افزود: شهرداری اصفهان به طور قدرتمند در این اجلاس شركت كرده و در مذاكره های بسیاری با شهرداران و مسئولان شهرهای خلاق دنیا به برقراری ارتباط های بین المللی پرداخته است.
مدیر خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان ادامه داد: از جمله این مذاكره ها می توان به پیشنهاد خواهر خواندگی با شهر كراكوف لهستان و یكی از شهرهای خلاق برزیل اشاره كرد.
قورچانی با اشاره به حضور شهرداران حدود 180 شهر خلاق دنیا در این اجلاس، گفت: اصفهان از سال 2015 به شبكه شهرهای خلاق پیوسته و لازم است كه بیش از پیش از ظرفیت های این شبكه برای همكاری های بین المللی و توسعه پایدار و رشد اقتصادی شهر بهره برد.
شبكه شهرهای خلاق یونسكو سال 2004 ایجاد شد و تاكنون 181 شهر از 60 كشور، «شهر خلاق» نام گرفته‌اند و در هفت رشته خلاق صنایع دستی، هنر رسانه، سینما، طراحی، خوراك شناسی، ادبیات و موسیقی طبقه‌بندی شده‌اند.
مدیر خلاقیت و فناوری‌ های نوین شهرداری اصفهان با بیان اینكه از میان این شهرها حدود 37 شهر در گروه صنایع دستی قرار دارد،‌ بیان كرد: ‌این اجلاس فرصت ارزشمندی برای انتقال تجربه شهرهای جهانی به همدیگر و گسترش پیوندها و تبادلات فرهنگی با یكدیگر است.
اصفهان با داشتن یك سوم صنایع دستی جهان به عنوان شهر جهانی خلاق در حوزه صنایع دستی و همچنین رشت با داشتن بیش از 170 نوع خوراك به عنوان شهر خلاق در حوزه غذا در فهرست جهانی یونسكو جای دارند.
اصفهان نخستین شهر ایران است كه در سال 1394 به عضویت شبكه جهانی شهرهای خلاق درآمد.
حدود 360 رشته صنایع دستی در ایران وجود دارد كه از میان آنها 199 رشته تنها در استان اصفهان رایج است.
همچنین حدود یك‌ سوم صنایع دستی جهان به اصفهان اختصاص دارد به همین دلیل اصفهان بعد از شهر جیپور هند، به عنوان دومین شهر جهانی صنایع دستی در دنیا خوانده می شود.
شهر تاریخی اصفهان با 2 میلیون نفر جمعیت با شهرهای شیان چین، كوالالامپور مالزی، فلورانس ایتالیا، یاش رومانی، بارسلون اسپانیا، ایروان ارمنستان، كویت، فرایبورگ آلمان، هاوانا كوبا، لاهور پاكستان، سنت پترزبورگ روسیه، داكار سنگال، بعلبك لبنان و نجف عراق عقد خواهرخواندگی دارد.
كراكوف كه یكی از بزرگترین و قدیمی‌ ترین شهرهای لهستان به شمار می رود در جنوب این كشور قرار دارد و تا سال 1609 میلادی پایتخت این كشور بود.
/3011 /2093
۰ نفر