۲۴ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۳۱
کد خبر: 82942778
T T
۰ نفر

مجوز احداث باغ مادري گردو در تويسركان صادر شد

۲۴ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۳۱
کد خبر: 82942778
مجوز احداث باغ مادري گردو در تويسركان صادر شد

همدان- ايرنا- رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان همدان گفت: اولين مجوز احداث باغ مادري گردو كشور به وسعت 11 هكتار در تويسركان صادر شد.

به گزارش ايرنا، منصور رضواني جلال روز پنجشنبه در شوراي هماهنگي جهاد كشاورزي استان همدان افزود: طرح زنجيره توليد نهال گواهي شده گردوي پيوندي استان همدان در روستاي مراد آباد تويسركان شامل احداث باغ مادري در مساحت 6 هكتار، خزانه توليد نهال گردو به مساحت 2 هكتار و گلخانه توليد نهال گردوي پيوندي به مساحت سه هكتار است.
وي با بيان اينكه كل سرمايه‌ گذاري طرح بيش از 90 ميليارد ريال است افزود: ارزش كل توليدات سالانه پس از رسيدن به حداكثر توليد بالغ بر 130 ميليارد ريال خواهد بود.
رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان همدان ادامه داد: مزاياي اين طرح كاهش دوره نونهالي باغ هاي گردو، افزايش چشمگير كيفيت محصول، يكنواختي محصول توليدي، كاهش چشمگير هزينه‌هاي توليد، افزايش ضريب مكانيزاسيون باغباني، ايجاد زمينه صادرات محصول و ارز آوري و تامين نياز كشور به پيوندك و نهال گردوي پيوندي است.
وي بيان كرد: شهرستان تويسركان با برخورداري از پنج هزار و 500 هكتار باغ‌ گردو و توليد سالانه حدود 17 هزار تن از اين محصول با مرغوبيت و كيفيتي در مقياس جهاني، پايتخت گردوي ايران نام گرفته است.
رضواني جلال ادامه داد: تويسركان از سال گذشته با تصميم وزارت جهاد كشاورزي به عنوان آزمونه اصلاح باغ هاي گردو و سرشاخه‌كاري و پيوند اين درختان در كشور برگزيده شده و بر اين اساس مقرر شده تا سه هزار هكتار از مجموع پنج هزار و 500 هكتار باغ هاي گردوي اين شهرستان در بازه زماني پنج ساله اصلاح شوند.

** 40 طرح كشاورزي در همدان آماده بهره برداري است
رئيس سازمان جهاد كشاورزي همدان گفت: 40 طرح عمراني و توليدي در بخش كشاورزي اين استان با اشتغالزايي براي 170 نفر به صورت مستقيم آماده بهره برداري است.
رضواني جلال افزود: براي آماده سازي اين طرح ها 198 ميليارد و 318 ميليون ريال سرمايه گذاري شده است.
وي در ادامه بيان كرد: با توجه به اهميت تنظيم بازار و جلوگيري از بالا رفتن گوشت گوسفندي از ابتداي سال جاري تاكنون 35 تن گوشت گرم گوسفندي وارد استان همدان شده است.
وي با بيان اينكه تعداد دام زنده در استان همدان به اندازه نياز است افزود: كشاورزان از عرضه آن خودداري كرده و همين امر موجب بالا رفتن قيمت گوشت گرم گوسفندي شده بود.
گفتني است استان همدان با مساحت يك‌ ميليون و 949 هزار هكتار داراي 39 تا 40 درصد كاربري بخش كشاورزي است كه با يك‌ ميليون و 758 هزار نفر جمعيت در بخش زراعي سه ميليون و 551 هزار تن محصول دارد.
در مجموع كل توليدات محصولات زراعي، باغي و دامي در استان همدان چهار ميليون و 759 هزار تن در سال است كه در بخش باغي 736 هزارتن و در بخش دام 470 هزار تن محصولات دامي توليد مي‌شود.
ارزش ريالي توليدات كشاورزي استان همدان معادل 66 هزار و 300 ميليارد ريال است.
هفته جهاد كشاورزي در كشور از 21 تا 27 خرداد نامگذاري شده و شعار اين هفته در سال جاري ' مديريت جهادي، خدمت مضاعف و تامين امنيت غذايي ' است.
7523/2087