۲۱ خرداد ۱۳۹۷، ۱۳:۱۹
کد خبر: 82939791
T T
۰ نفر
ارائه الگوي ديپلماسي فوتبال در اولين رساله جامعه شناسي ورزش

تهران- ايرنا- دانشجوي دكتري رشته جامعه‌شناسي ورزش واحد علوم و تحقيقات، الگوي ديپلماسي فوتبال را در اولين رساله دكتري جامعه شناسي ورزشي در كشور ارائه كرد.

به گزارش روز دوشنبه گروه علمي ايرنا از واحد علوم و تحقيقات، داوود نوري درباره ضرورت موضوع اين رساله گفت: امروزه ورزش به عنوان يك فعاليت اجتماعي ارتباط زيادي با فرهنگ و توسعه جوامع يافته است؛ طوري كه جايگاه ورزش در توسعه و پيشرفت جوامع در سطوح ملي و بين‌المللي قابل مشاهده است.
وي افزود: در برخي جوامع ورزش همانند فرهنگ به بخش جدايي‌ناپذير زندگي افراد تبديل شده است. اين امر مي‌تواند پيوند ميان ملت‌ها را آسان‌تر كند. با اين تعبير نقش ورزش و فعاليت‌هاي ورزشي فراتر از فعاليت‌هاي صرف بدني و سلامت، سرگرمي و تفريحي است و به عبارتي در حوزه‌هاي گوناگون نظير فرهنگ، اقتصاد، محيط‌ زيست، گردشگري و سياست نقش دارد.
نوري ادامه داد: با توجه به اين‌كه رشته جامعه‌شناسي ورزش براي نخستين بار در مقطع دكتري در ايران و دنيا ايجاد شده، موضوعات مختلفي در اين حوزه قابل تحقيق است.
وي افزود: ديپلماسي عمومي يكي از موضوعاتي است كه در سطح بين‌الملل مي‌تواند با مبادله انديشه‌ها، اطلاعات، ارزش‌ها، سنت‌ها، اعتقادات و ديگر جنبه‌هاي فرهنگي با هدف تقويت درك متقابل و تفاهم ميان ملت‌ها و كشورها از طريق تبيين و ترويج فرهنگ و تمدن بومي و شناخت واقعي فرهنگ‌ ساير كشورها با كانال‌هاي ارتباطي همچون ورزش منجر به تأمين و توسعه منافع ملي شود.
نوري ادامه داد: ديپلماسي فوتبال به عنوان ابزاري كارآمد و قابل انعطاف در سياست خارجي كشورها مي‌تواند زمينه‌ساز روابط دولت‌ها، افزايش تفاهم ميان ملت‌ها و ايجاد صلح و ثبات بين‌المللي شود. امروزه ورزش بخش مهمي از فرهنگ ملل در جهان معاصر به شمار مي‌رود.
وي با بيان اينكه موفقيت تيم‌هاي ورزشي به‌ويژه فوتبال ميليون‌ها نفر را شاد مي‌كند، تصريح كرد: براي شادي ملي به وجود آمده از طريق فوتبال در جامعه نمي‌توان جايگزيني پيدا كرد. از اين رو دولت‌ها سرمايه‌گذاري زيادي در اين زمينه انجام مي‌دهند تا مردم خود را خوشحال كنند.
نوري ادامه داد: با توجه به نزديكي جام جهاني روسيه، فرصت خوبي براي تعامل با ديگر كشورها وجود دارد كه توانسته‌اند در اين رويداد ورزشي شركت كنند. استفاده بهينه از رويدادهاي ورزشي مي‌تواند در پيشبرد منافع كشورها نقش بسزايي ايفا كند. ديپلماسي ورزش ابزار مهم و يكي از راه‌هايي است كه مي‌تواند به تحقق منافع ملي جامه عمل بپوشاند.
محقق واحد علوم و تحقيقات اضافه كرد: در اكثر كشورهاي پيشرفته مانند چين، كره جنوبي، استراليا و ژاپن ديگر هدف از اعزام ورزشكاران به مسابقات تنها كسب مدال نيست، بلكه كسب منافع بيشتري نظير منزلت، توسعه صلح و دوستي، معرفي كشورها، رونق اقتصادي، ترويج فرهنگ، نشان دادن قابليت‌هاي كشورهاست. از آنجا كه ورزش فوتبال به واسطه جذابيت و محبوبيت جهاني آن به عنوان يكي از فراگيرترين و پرطرفدارترين ورزش‌ها در دنيا مطرح شده، ديپلماسي فوتبال مي‌تواند به تحقق اين اهداف كمك شاياني كند.
وي با بيان اينكه در اين پژوهش بر اساس روش كيفي داده‌بنياد (گراندد تئوري)، به ارائه الگوي ديپلماسي فوتبال پرداخته شده است، گفت: جامعه آماري در تحقيق پيش گفته متشكل از افراد مطلع و آشنا با ادبيات ديپلماسي و ورزش نظير اساتيد دانشگاه‌ها، مديران، صاحب نظران و كارشناسان بوده است.
نوري تصريح كرد: از آنجا كه ديپلماسي فوتبال براي نخستين بار در ايران بررسي شده است، نتايج اين تحقيق مي‌تواند به عنوان يك الگوي نظري، راهنمايي براي محققاني باشد كه در آينده به دنبال بسط و توسعه آن هستند. اين تحقيق يك الگو و مدلي از شرايط علّي، شرايط زمينه‌اي و مداخله‌گر، راهبردها و پيامدهاي دخيل در ديپلماسي فوتبال را ارائه مي‌دهد.
وي اضافه كرد: بر اساس اين تحقيق مي‌توان در بحث ديپلماسي فوتبال به عوامل و فعاليت‌هاي لازم براي دستيابي به منافع ملي در راستاي موضوعات فرهنگي، بين‌المللي، اجتماعي و اقتصادي دست يافت.
نوري خاطرنشان كرد: علاوه بر فوتبال در ساير ورزش‌هاي پرطرفدار مانند واليبال، كشتي نيز مي توان پژوهش‌هاي مشابهي انجام داد، زيرا در بهبود منزلت و معرفي ايران به ساير كشورها كاربرد مثبتي دارد و منجر به كسب درآمد و سرمايه‌گذاري در اين ورزش‌ها نيز مي شود.
اين تحقيق در قالب رساله دكتري داوود نوري دانشجوي مقطع دكتري رشته جامعه‌شناسي ورزش واحد علوم و تحقيقات با عنوان «طراحي الگوي ديپلماسي فوتبال در ايران» به راهنمايي دكتر بهرام قديمي بنيانگذار رشته جامعه‌شناسي ورزش در تحصيلات تكميلي و دكتر محمد‌علي اصلانخاني از اساتيد علوم ورزش در واحد علوم و تحقيقات انجام شده است.
علمي**9157*2017
۰ نفر