۱۴ خرداد ۱۳۹۷، ۸:۲۷
کد خبر: 82934226
T T
۰ نفر
حضور گسترده مردم آذربايجان غربي در آيين احياي اولين شب قدر

اروميه- ايرنا- همزمان با سراسر كشور و در شب ضربت خوردن حضرت علي(ع)، آئين نخستين شب قدر با حضور گسترده مردم در مساجد، حسينيه ها و اماكن مذهبي آذربايجان غربي برگزار شد.

به گزارش ايرنا مردم اين استان يكشنبه شب و بامداد دوشنبه با حضور در مساجد و تكايا و ديگر اماكن مذهبي، آداب احيا را به جا آوردند و با سردادن صداي ' الهي العفو'، نخستين شب قدر را به سحر پيوند زدند.
مردم در جاي جاي اين استان مرزي در شب ضربت خوردن امام اول شيعيان، يكپارچه به عزاداري و دعاخواني پرداختند و مومنان با برپا داشتن نماز، قرائت قرآن و دعا و گريه از خداوند منان طلب آمرزش كردند.
مراسم ويژه نخستين شب قدر در مساجد جامع شهرستان هاي مختلف آذربايجان غربي با حضور ائمه جمعه، فرمانداران و جمعي از مسوولان شهرستان ها و همچنين اقشار مختلف مردم برگزار شد.
همچنين مراسم ويژه شب قدر در ساير مساجد شهر همراه با نوحه خواني، روضه خواني و قرائت دعاي جوشن كبير، مجير و به جا آوردن ديگر آداب ويژه اين شب همراه بود.
جوانان در برخي از شهرستان هاي اين استان در شب ضربت خوردن اميرالمومنين علي (ع) پس از به جا آوردن مراسم احيا، دسته هاي عزاداري در خيابان ها و معابر به راه انداختند.
تهيه غذاي سحري در برخي از مساجد و حسينيه ها براي شب زنده داران از ديگر برنامه هاي شب هاي قدر در اين استان بود.
بسياري از اماكن متبركه و امامزاده هاي استان نيز به همين مناسبت ميزبان مردم مومن و ديندار مردم اين استان بود كه براي عزاداري و مراسم احيا به اين مكان هاي مقدس آمده بودند.
سيل جمعيت عزادار و روزه داران در آئين شب قدر در خيابان ها و امامزادگان به قدري بود كه تمامي مسير ارتباطي از ساعت هاي اوليه شب مملو از جمعيت شده بود و مردم به نماز و دعا و نيايش مشغول بودند.
نماينده ولي فقيه در آذربايجان غربي و امام جمعه اروميه در آيين احياي شب نوزدهم ماه مبارك رمضان در حسينيه عاشقان ثارالله اروميه گفت: شب هاي قدر بهترين فرصت براي بازگشت به سمت خدا و رسيدن به قرب الهي است و بايد اين فرصت را با همه توان قدر بدانيم.
حجت الاسلام والمسلمين سيدمهدي قريشي افزود: خداوند متعال شب هاي قدر را براي توبه كردن و نجات از آتش دوزخ تعيين كرده است و در اين شب ها بايد با تضرع و دل هاي شكسته از خداوند طلب آمرزش كرد.
وي اضافه كرد: اين شب ها بهترين فرصت براي بررسي پرونده زندگي هر انساني است و مي توان با دقت كردن در اين پرونده، زمينه اعتلا و سعادت دنيوي و اخروي را فراهم كرد.
وي با تسليت سالروز ضربت خوردن حضرت علي (ع) ادامه داد: طبق فرمايش رسول اكرم (ص)، ذكر فضايل اميرالمومنين امام علي (ع) عاملي براي بخشيده شدن گناهان است و علاوه بر آن، هر كسي كه اين فضايل را بشنود يا بخواند نيز مشمول لطف الهي شده و گناهان او بخشيده مي شود.
به گزارش ايرنا شب هاي نوزدهم، بيست و يكم و بيست و سوم ماه مبارك رمضان به عنوان ليالي پرفيض و بركت قدر در نزد شيعيان و بسياري از مسلمانان جهان داراي جايگاه با عظمتي است و مردم در اين شب ها به قرائت ادعيه، اقامه نماز و انجام مستحبات و شب زنده داري مشغول مي شوند.
نخستين شب قدر مصادف با ضربت خوردن اولين امام و پيشواي شيعيان جهان حضرت علي(ع) است؛ امام همامي كه با رفتار و منش پيامبر گونه اش الگو و سرمشق حق طلبان و عدالت پيشگان جهان است.
امام علي(ع) در شب نوزدهم ماه مبارك رمضان سال چهلم هجري قمري در مسجد كوفه به دست عبدالرحمن بن ملجم مرادي ضرب خوردند و در شب 21 همان ماه به شهادت رسيدند.
8137/3072

سرخط اخبار استان‌ها